توسعه مرکز دفن زباله؛ بزرگترین پروژه محیط زیستی تبریز

در حالی که تولید روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور می تواند آثار مخرب زیستی را به همراه داشته باشد، شهرداری تبریز بزرگترین پروژه محیط زیستی خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن زباله و پسماند عادی و ۶۰ میلیون تن نخاله ساختمانی در کشور تولید می‌شود که جمع‌آوری و دفن آن به چالش شهرها تبدیل شده است.

رشد شهرنشینی موجب افزایش سرعت و شدت آلودگی هوا و آب و افزایش میزان تولید پسآب و پسماند شده است. امروزه تولید انبوه زباله از مشکلات دنیای مدرن است. در بسیاری از جوامع، مشکل اساسی تولید، توزیع و مصرف کالا نیست، بلکه مشکل اصلی از بین بردن بقایا و فضولات کالاهای مصرفی است.

در راستای کاهش آثار سوء ناشی از این زباله ها، سال گذشته تفاهم‌نامه مشترکی بین شهردار تبریز و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد که بر اساس آن توسعه مرکز دفن بهداشتی پسماند با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز مدیریت پسماند را یکی از قدیمی ترین وظایف شهرداری تبریز دانسته و می‌گوید: باید در بحث مدیریت پسماند شهری، مدیریت خوبی صورت گیرد تا تبریز در آینده دچار تبعات زیست محیطی نشود.

رسول موسایی قائم مقام شهردار تبریز، دومین پروژه کلان شهری در سال ۹۹ را سلول شماره ۲ دفن پسماندهای ‌شهری عنوان کرده و می‌گوید: قرار گاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار این پروژه، وارد عمل شده و با جدیت و سرعت آن را پیش می‌برد.

او یادآوری می‌کند: می‌خواهیم از دفن سنتی زباله در تبریز فاصله بگیریم و پسماندهای شهری تبریز در سلول‌های مشخص دفن شوند که هم شیرابه‌های آنها قابل کنترل باشد و هم از تصاعد گازهای آلاینده در محیط شهر جلوگیری شود.

بر اساس این تفاهم نامه، سلول های شش‌گانه مرکز دفن زباله احداث و تصفیه خانه مرکزی شیرابه با اعتبار ۲۰۰میلیارد تومان تکمیل می‌شود.

در عملیات اجرایی پروژه زباله گاه مرکزی شهرداری تبریز سلول های ۲ و ۳ مرکز دفن به طور کامل احداث می شود و سلول‌های شماره ۴ و ۵ خاکبرداری می شوند. از این پروژه می توان به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی شهرداری تبریز در سال های اخیر یاد کرد.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز هم با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه می‌گوید: هم اکنون سلول شماره ۱ مرکز دفن شهرداری تبریز در حال پر شدن است که سلول‌های بعدی با تلاش سازمان پسماندها و قرارگاه خاتم الانبیا احداث می شود.

او به ضرورت احداث نیروگاه زباله سوز تبریز نیز تاکید کرده و ادامه می دهد: این نیروگاه یکی از نیازهای اصلی شهر تبریز است چراکه حجم تولید پسماند در این شهر بالا است.

جمع آوری و امحاء پسماندهای شهری یکی از پر چالش ترین بخش‌های مدیریت شهری است چرا که اگر تنها یک روز پسماندها در سطح شهر باقی بمانند و به طور اصولی دفن نهایی نشود، خطرات جبران ناپذیری به شهر وارد می شود. اگر دفع و دفن و دفع زباله‌ها به طور اصولی نباشد در نهایت با این شیرابه‌ها خطرات زیادی وارد آبهای زیر زمینی می‌شود.

در هر میلی گرم شیرابه زباله ها، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر موجود است که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است و سلامت انسان و محیط زیست را به شدت تهدید می‌کند. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته فقط یک لیوان شیرابه قادر است یک درخت تناور را به طور کامل از ریشه خشک کند.

در هر شبانه روز  ۱هزار و ۵۰تن زباله در شهر تبریز تولید می شود که تفکیک و دفن اصولی این میزان زباله می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات محیط زیستی داشته باشد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =