چالش‌های فروش اینترنتی از دیدگاه ناشران اصفهانی چیست؟ / فرصتی به نفع جیب کتابخوان‌ها

کرونا با وجود تمامی آسیب‌ها و مشکلات جهانی خودش در بخشی از فعالیت‌های فرهنگی سبب تحولاتی چشمگیر و تاثیرگذار شد؛ در این گزارش به بررسی جزئیات و چالش‌های فروش اینترنتی کتاب از دیدگاه مخاطبان کتاب و ناشران می‌پردازیم.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان : شوک خطرآفرینی که کرونا به وضعیت اقتصاد کشور وارد کرد سبب شد تا با حجم غافل‌گیرکننده‌ای از مشکلات در کسب کارها و بخش‌های مختلف صنعت‌ روبرو شویم و صنعت نشر یکی از بخش‌های آسیب‌دیده از این دوران است، البته نباید فراموش کنیم که این صنعت پیش از این ماجرا نیز روزهای خوشی را سپری نمی‌کرد اما به لطف حضور این مهمان ناخوانده، کاهش نقدینگی، بیش از هر زمان دیگری برای ناشران مشکل‌ساز شد.

وضعیت فروش ناشران هر سال به واسطه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تاحدودی بهبود می‌یافت و افزایش گردش مالی، بزرگترین اتفاق نمایشگاه هر سال بود؛ اما امسال شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا این فرصت مهم و البته حیاتی را از ناشران کشور گرفت و همین مسئله سبب چالش‌های عجیبی در این زمینه شد.

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که کرونا با وجود تمامی آسیب‌ها و مشکلات جهانی خودش در بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی موجب تحولاتی چشمگیر و تاثیرگذار شد؛ بسیاری از مشاغل از جمله ناشران و کتاب‌فروشی‌ها این شرایط را به فرصتی برای تقویت فروش اینترنتی محصولات خود تبدیل کردند تا بیش از این نگذارند کتاب‌ها در انبارهایشان خاک بخورند.

در این گزارش به بررسی جزئیات و چالش‌های فروش اینترنتی کتاب از دیدگاه مخاطبان کتاب و ناشران می‌پردازیم.

با تعدادی از کتابخوان‌های حرفه‌ای که این مدت هیچ‌چیز مانع خرید کتاب‌شان نشده از طریق فضای مجازی به گفت‌وگو پرداختیم؛ برخی از آن‌ها از تخفیف‌های خوب سایت‌های کتابفروشی در این مدت می‌گفتند و حتی معتقد بودند این شرایط و به دنبال آن عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه، به نفع جیب بسیاری از کتابخوان‌ها تمام شده است چرا که تابحال چنین شرایطی پیش نیامده بود که بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با این حجم از تخفیف به همراه هزینه ارسالی اندک تهیه کنند.

یکی از آن‌ها که دانشجوی رشته ادبیات نمایشی بود می‌گفت در این مدت نتوانسته به کتابفرشی‌های چهارباغ سری بزند، اما حدود ۳ بار از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب خرید کرده و از دیدگاه او راحت‌ترین نوع خرید اینترنتی، خرید کتاب است چون دقیقا مشخص است که بعد از خرید چه چیزی قرار است به دست ما برسد و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

علیرضا احمدی دانشجوی رشته پزشکی است که برای خرید کتاب‌های تخصصی از روش غیرحضوری اقدام کرده اما از خرید خود ناراضی است و دلیل نارضایتی خود را خرید از سایتی می‌داند که مخصوص فروش کتاب نبوده است و هر نوع  کالایی را شامل می‌شده است؛ از دیدگاه او خرید کتاب به صورت غیرحضوری بهتر است از سایت کتابفروشی‌ها و انتشارات صورت بگیرد.

تعدادی از افراد معتقد بودند خرید اینترنتی کتاب هیچ وقت جایگزین مناسبی برای خرید مستقیم از کتابفروشی‌ها نخواهد بود؛ چراکه بیشتر اوقات ممکن است افراد بدون هیچ پیش‌پرداخت ذهنی به کتابفروشی‌ها مراجعه کنند و بعد از گشت‌وگذار در بین ردیف‌ها و قفسه‌ها، کتاب مورد علاقه‌شان را پیدا کنند اما در فروشگاه‌های مجازی چنین چیزی ممکن نیست؛ اما از آنجایی که این سبک از خرید می‌تواند رفت و آمدها را با توجه به شرایط موجود به حداقل برساند راه‌حل مطلوبی است.

تبلیغات گسترده، عامل موفقیت فروش اینترنتی

محسن شاه‌آبادی، مدیر فروش و ترویج و توزیع یکی از انتشاراتی‌های اصفهان  از اقدامات این انتشارات در راستای فروش اینترنتی در این مدت خبر داد و اظهار داشت : فروش اینترنتی کتاب بیش از هر چیزی نیازمند تبلیغات در فضای مجازی است و این مدت از طریق ارتباط با صفحاتی که در زمینه معرفی کتاب فعالیت می‌کنند سعی کردیم کتاب‌های انتشارات مهرستان را در فضای مجازی مطرح کنیم که البته هزینه‌هایی هم به دنبال داشت اما همین اقدام سبب جبران بخشی از خسارات شد.

وی افزود: این مدت از طریق خود سایت انتشارات فروش قابل ملاحظه‌ای نداشتیم و عموما فروشگاه‌های مجازی کتاب‌، محصولات انتشارات مهرستان را با تخفیف و در مواقعی به همراه ارسال رایگان عرضه می‌کردند و ما این فروشگاه‌ها را به مخاطبان خود در فضای مجازی معرفی می‌کردیم تا برای خرید به این سایت‌ها مراجعه کنند.

مدیر فروش این  انتشارات  معتقد است سایت‌هایی که توسط خود انتشارات اداره می‌شوند عموما فروش خوبی ندارند و از آن‌ها استقبال نمی‌شود، چرا که مخاطبان حوزه نشر و کتاب ترجیح می‌دهند برای خرید به سایت‌هایی مراجعه کنند که در آن از هر انتشارات و نویسنده‌ای کتابی برای فروش، عرضه شود؛ سایت انتشارات تنها از طریق پویش‌های مختلف کتابخوانی آن هم به طور کوتاه مدت نتایج مثبتی را به همراه دارد؛ اما نباید فراموش کنیم که فعالیت‌هایی نظیر تقویت فروش اینترنتی، ارسال رایگان، پویش‌های مختلف کتابخوانی و... تنها در شرایطی مطلوب هستند که فرهنگ خرید دیجیتالی در میان افراد به خصوص کتابخوان‌های حرفه‌ای نهادینه شود.

وی درباره یکی از راه های ایجاد نقدینگی در این مدت گفت: با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا، انتشارات مهرستان از طریق ارتباط با برخی از خیران، این مدت نسبت به ارسال بسته‌های فرهنگی برای افراد نیازمند اقدامانی انجام داده ‌است؛ فراموش نکنیم که در کنار تهیه ارزاق مادی باید به فکر رزق فرهنگی و فکری افراد نیازمند نیز باشیم، هم ‌چنین به منظور قدردانی از کادر پزشکی برای آن‌ها نیز بسته‌های فرهنگی از سوی نشر مهرستان ارسال شده است.

جای خالی رقابت در فروشگاه‌های اینترنتی کتاب

محمدصادق میرصالحیان، مدیرعامل یکی دیگر از انتشاراتی‌های اصفهان معتقد است مشکلات زیادی در زیرساخت‌های فروش اینترنتی کتاب وجود دارد؛ از دیدگاه وی مخاطب کتاب به هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب با تعدد درگاه‌های فروش اینترنتی مواجه می‌شود که تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد و همین مسئله سبب سردرگمی آنها می‌شود؛ در حالیکه در کتابفروشی‌های حقیقی رقابت گسترده‌ای در زمینه فروش وجود دارد.

وی افزود: در برخی از مواقع هزینه ارسال کتاب برای مشتریان به صرفه نیست به خصوص در شرایطی که بهای پرداختی برای کتاب اندک باشد و هزینه ارسال به نسبت برای چنین کتابی زیاد به نظر برسد؛ طرح پست کتاب که از سوی خانه کتاب برگزار شد تا حدودی مشکلات مربوط به ارسال کتاب را برای کتابفروشی‌ها و ناشران برطرف کرد اما همچنان جای بررسی  دارد.

محمدصادق میرصالحیان درباره سرقت کتاب‌های الکترونیکی که در حال حاضر بسیاری  از ناشران با آن روبرو هستند، گفت: به دنبال تقاضای مخاطبان کتاب نسبت به نسخه الکترونیکی، ناشران ناچارند نسخه الکترونیکی برخی از کتاب‌ها را در اختیار تعدادی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها قرار دهند و در بیشتر مواقع کتاب‌های الکترونیکی به سرقت می‌روند و دیگر هیچ برگشت مالی برای ناشران صورت نمی‌گیرد؛ این در حالی است که بیشتر انتشارات به تجدید چاپ زنده هستند.

 فروش اینترنتی کتاب بیش از هر چیز نیازمند تقویت زیرساخت‌های حمایتی برای ناشران است‌؛ عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا به الان نقدینگی بسیاری از ناشران به خصوص ناشران خرد و متوسط را کاهش  داده است؛ فروش اینترنتی کتاب، راه حل مطلوبی برای این شرایط خواهد بود اما در شرایطی  که تدابیری در جهت شکل‌گیری و تقویت زیرساخت‌ها از سوی نهادهای مربوط اندیشیده شود.

46

کد خبر 1396552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =