نوروزپور: ایرنا به‌عنوان خبرگزاری ملی می‌تواند ترسیم‌کننده افق ایران۱۴۰۰ باشد

ایرنا نوشت: مدیرعامل جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه رسانه‌ها در دنیای به‌شدت شبکه‌ای شده امروز نقش‌ها و کارکردهایی بسیار فراتر از مدل‌های تبیین‌شده پیشین دارند، گفت: امروز رسانه‌ای موفق است که نه روی خط خبر؛ بلکه جلوتر از خبر و رویداد حرکت می‌کند.

محمدرضا نوروزپور روز یکشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل قدیم و جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت:‌ ایرنا خبرگزاری ملی ما است و در تعریف جدید از کارکرد رسانه‌ای با مختصات، استعدادها و ویژگی‌های ایرنا، این قابلیت را دارد که برای کشور، دولتمردان و سیاستگذاران افق‌های جدیدی ارائه ‌و شاخص‌های حرکت کشور را  به سمت پیشرفت و توسعه متوازن در همه حوزه ها ترسیم کند.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به سرمایه انسانی موجود در خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این یادگار بسیار با ارزش به جای مانده از تقریبا یک قرن پیش اگر به خودباوری و درک درست از توانمندی ها و قابلیت های خود برسد می تواند ترسیم کننده افق پیش روی کشور در آستانه ورود به قرن جدید باشد.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه دغدغه های موجود نسبت به رسانه ها در کشور ما هنوز متاثر از تعاریف و کارکردهای قدیمی رسانه اعم از مستقل یا وابسته بودن و  تبلیغات چی یا تخریب چی بودن است افزود: همه توصیه می کنند که رسانه باید حرفه ای باشد و حرفه ای عمل کند اما واقعیت این است که کمتر کسی به تعریف حرفه ای بودن پرداخته و تعریف جدیدی از حرفه ای بودن یک رسانه در دنیای شبکه ای شده که زندگی بشر را طوفان زده کرده، ارائه داده است.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه امروز در محیط طوفان زده ای زندگی می کنیم که اذهان و قلوب جامعه هر لحظه و هر ساعت با انبوهی از محتوای منفی، انتقادی، پرخاشگرانه و مایوس کننده  بمباران می شود گفت: این یکی از تبعات منفی دنیای شبکه ای شده ما است که خواسته یا ناخواسته به بخش جدایی ناپذیر زندگی توده های مردم تبدیل شده و یکی از کارکردهای ایرنا، به عنوان خبرگزاری تراز ملی و یک رسانه حرفه ای، سکان داری و عبور دادن سالم اذهان و قلوب توده های مردم از میان این طوفان ها و امواج سهمگین اطلاعات نماها به منزل آسایش خاطر و طمانینه است.

دکتر نوروزپور افزود: اگر بپذیریم که در چنین شرایط سهمگینی که جامعه ما با آن مواجه است نیازمند یک شاخص و فانوس دریایی برای گم نشدن در دل طوفان ها هستیم، آن وقت حرفه ای بودن و حرفه ای عمل کردن، آن هم در خبرگزاری ملی ایرنا تعریف تازه ای را می طلبد و آن چیزی نیست جز متفاوت بودن در ارائه اطلاعات و اخبار، نوع روایت گری، روایت پردازی از رویدادها، نگاه به آینده و ارائه تصویری که در شان ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرعامل ایرنا با تاکید براینکه حرفه ای بودن در دنیای امروز به معنی تصمیم ساز بودن، سیاستگذار بودن و تاثیرگذار بودن بر اذهان و قلوب است گفت: امروز ایرنا این توان را دارد که جلوتر از سیاستمداران و سیاستگذاران حرکت کند. ایرنا باید کنشگر باشد. این بحث بسیار جلوتر و فراتر از این است که خبرگزاری ایرنا قرار است مستقل باشد یا وابسته، انتقاد کند یا تبلیغات. این بحث ناظر بر تحقق یک مسئولیت بزرگ اجتماعی ـ سیاسی است که گمان می کنم اگر به آن عمل شود ایرنا به عنوان خبرگزاری ملی همیشه جهت درست حرکت بر مدار اعتدال و عقلانیت و حرکت به سمت پیشرفت کشور را نه تنها به افکار عمومی بلکه به دولتمردان و سیاستگذارن هم نشان خواهد داد و در این صورت خود به بهترین مدل رسانه ای در دنیای شبکه ای شده امروز تبدیل خواهد شد.

نوروزپور یکی از اصلی ترین شاخص ها برای مولف بودن و کنشگر بودن خبرگزاری ایرنا را درک صحیح از تحولات اجتماعی دانست و تاکید کرد:‌ خبرگزاری ایرنا برای کنشگری و آینده سازی باید اولویت ذهنی مخاطبان خود را تعیین کند. اکنون اولویت ذهنی افکار عمومی ما را شبکه های اجتماعی یا شبه رسانه هایی تعیین می کنند که منفعت شخصی، گروهی یا سازمانی خود را دنبال می کنند حال آنکه ایرنا به عنوان یک خبرگزاری ملی باید اولویت های ذهنی در سطح ملی ایجاد  و همگان را به حرکت در آن مسیر تشویق و ترغیب کند.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه کشور در آستانه ورود به قرن جدید است و برغم همه فشارهای بین المللی وارد آمده بر دولت و ملت ایران، این مسیر به خوبی در حال طی شدن است گفت: خبرگزاری ایرنا در این حرکت عظیم به سمت پیشرفت و آبادانی کشور نقش و سهم بسزایی دارد و به جای درگیر شدن به گذشته یا مشغول شدن به حواشی باید با نگاه به افق های پیش رو، تصویر درستی از ایران ۱۴۰۰ ارائه دهد و آن را به گونه ای به همه ایرانیان ارائه کند تا هر ایرانی برای تحقق این تصویر پای در میدان همیاری و همکاری بگذارد.

وی با بیان اینکه ایرنای امروز مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی گذشتگان خود در ۸۶ سال گذشته است اظهارداشت: ما به پشتوانه این ۹ دهه تلاش و همت نیروهای پیشکسوت و جوان امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی هم اکنون اینجا هستیم و امیدوارم بتوانیم در امتداد همان تلاش های گذشتگان تا امروز برای اعتلای حرفه‌ای ایرنا حرکت کنیم.

نوروزپور گفت: معتقدم ایرنا خبرگزاری ملی ایران است و باید ملی بماند، این ملی ماندن به هرحال مقتضیاتی دارد و در عین حال با توجه به تحولات شگرف رخ داده در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی باید بتوانیم از همه ظرفیت ها و ابزارهای نوین در داخل و خارج برای اعتلای کشور و ارائه تصویری درست و مترقی از نظام جمهوری اسلامی ایران بهره ببریم.

وی یکی از این ابزارها را استفاده موثر و دقیق از  دیپلماسی دیجیتال دانست و افزود:‌ دنیای شبکه ای شده امروز در کنار تبعات منفی خود امکانات بی نظیری نیز در اختیار ما گذاشته است از جمله اینکه با استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی خصوصا با استفاده از دیگر زبان ها می توانیم در کمترین زمان، با کمترین هزینه با بیشترین مخاطب جهانی ارتباط بر قرار کنیم و در رقابت با این قافله پر شتاب عقب نمانیم.

نوروزپور تصریح کرد: ایرنا در تاریخ خود، همپای همه تحولات فناورانه حرکت کرده است؛‌ از دوران خبرنویسی سنتی تا تلکس، اینترنت و روزنامه‌نگاری کلاسیک تا روزنامه نگاری دیجیتالی و اکنون همه این قالب‌ها در خبرگزاری وجود دارد اما بایدآن را ارتقا داد و تثبیت کرد .

وی بیان کرد:‌ ایرنا در این دوران خواهد کوشید با تقویت ابزارهای رسانه ای جدید همچنان پیشتازی خود را حفظ کند؛ تغییر اداری امروز باید مقدمه یک تحول مدیریتی باشد وگرنه من هرگز در این دوران کوتاه این مسوولیت را  نمی‌پذیرفتم. اینجا نقطه تلاقی اهداف رسانه‌ای نظام ، تریبون رسانه ای دولت و تقویت کادر حرفه ای رسانه ای کشور است .

مدیرعامل ایرنا تاکید کرد:‌ ما نه اپوزیسیون هستیم و نه روابط عمومی. ما پایگاه، خبرگزاری و مرکز  اطلاع رسانه‌ای نظام جمهوری اسلامی هستیم که دولت قلب تپنده آن است. دولتی که برآمده از اراده ملت است و در نتیجه باید به نخبگان رسانه ای کشور متکی باشد. من برادر کوچک شما و ایرنا برادر بزرگتر رسانه های کشور است. ایرنا با هیچ بنگاه خبری کشور از اصلاح‌طلب و اصولگرا رقابت ندارد. ایرنا همان طور که در نامش مستتر است رسانه ایران است، رسانه همه جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری ملی ایران.

نوروزپور همچنین گفت: پایان بندی عزت مندانه دولت تدبیر و امید یکی از دغدغه های من برای پذیرش این مسوولیت بود . ما نباید بگذاریم در غبار رقابتهای سیاسی خدمات نهادهای نظام جمهوری اسلامی مغفول بماند و تاکید ریاست محترم جمهوری بر تهیه و تدوین گزارش ایران ۱۴۰۰ یکی از ماموریتهای جدی ما خواهد بود.

هفدهم خرداد ماه جاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی نوروزپور را به عنوان مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب و از خدمات سید ضیاء هاشمی تشکر کرد.

نوروزپور پیش از این به‌عنوان معاون سخنگو و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت فعالیت داشت.

ریاست امور اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، مدیرکلی پایگاه اطلاع رسانی دولت و معاونت مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهوری از جمله سوابق وی در این دولت بوده است.

سابقه فعالیت رسانه‌ای‌ نوروزپور به دهه ۷۰ خورشیدی بر می‌گردد و تجربه حضور و فعالیت در  رسانه های مختلفی را داشته است.

وی کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری و مدرک  دکترایش را در رشته روابط بین‌الملل اخذ کرده است.

تالیف کتاب «نرم خبر و سخت خبر؛ روزنامه‌نگاری پیشرفته» در سال ۱۳۸۴ که اینک به عنوان یکی از منابع درسی حوزه ارتباطات قلمداد می‌شود و دو کتاب ترجمه «مصاحبه‌های نوآم چامسکی درباره یازده سپتامبر» و «حمله به عراق، آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌رود. هاشمی در دی‌ماه ۹۶ با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب شده بود.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 0
    سلام آقای نوروزپور. تبریک عرض میکنم. فرمودید « امروز رسانه‌ای موفق است که نه روی خط خبر؛ بلکه جلوتر از خبر و رویداد حرکت می‌کند». باور نمیکنم شما به آن چیزی که فرمودید معتقد باشید. به نظرم حضرتعالی فقط یه سری موضوعات تئوریکی را که در دانشگاه خواندید، در سخنرانی گفتید و قلبا هم به آن اعتقادی ندارید. خوب یادم میاد که برای جنابعالی، اظهارات مارتین ایندیک در کمیته روابط خارجی سنارا، خیلی پیش از اینکه ریاست جمهوری اوباما تمام بشه، ارسال کردم. جنابعالی از انتشار آن طفره رفتید و برای من نوشتید تمام مزخرفات این آقا را نمیشه منتشر کرد. مزخرفات آن آقا، بعدها در زمان ریاست جمهوری ترامپ همگی عملی شدند و تبدیل به خبر گردیدند. از حرفهایی که ایندیک درباره سوریه زده بوده تا تحریمها همگی در زمان ترامپ تبدیل به تیتر یک خبرها شدند. عرضم این است که شما در آن زمان، به هر دلیلی نخواستید که به اظهارات خودتان، جلوتر از خبر و رویداد حرکت کنید. شما به چنین چیزی اعتقاد نداشتید. محبت کنید چیزی را که به آن باور ندارید، از باب تعارفات معمول، در مجلس معارفه هم ذکر نفرمایید. خدانگهدارتان
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 0
    انشاء الله ! الان که خبر گذاری ظریف و دار و دستشه!