می‌خواهند هواپیمایی قطر را از حریم هوایی ایران بیرون کنند

امریکا قصد دارد، شهروندان قطری را از ضرورت پرواز از طریق ایران بی نیاز کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایگور سوبوتین، در روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت:

بلوکه قطر در سال 2017 میلادی به مانعی برای سیاست امریکا در اعمال فشار حداکثری بر ایران تبدیل شده است. دولت ترامپ تلاش می کند، ریاض و دبی را به ضرورت گشایش حریم هوایی خود برای هواپیماهای قطر متقاعد سازد. در حال حاضر، هواپیمایی قطر از طریق ایران پرواز می کند و این به مشکل راهبردی امریکا تبدیل شده است.

ترامپ تلاش می کند، شخصا، بر موضع متحدانش در خاورمیانه در رابطه با اوضاع پیرامون قطر تاثیر گذار باشد. ترامپ در گفتگوهای اخیرش با سلمان شاه و محمد بن سلمان به تغییر سیاست در قبال قطر فرا خواند.

دولت ترامپ معتقد است که این بحران منطقه ای که چهار سال از آغاز آن می گذرد، مانع از تحقق سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران می شود. موضوع اصلی، ممنوعیت پرواز هواپیماهای قطر از حریم هوایی عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. در چنین شرایطی، قطر ناگزیر است، از آسمان ایران استفاده کند. به اعتقاد کاخ سفید، این روند به تهران کمک می کند تا ذخایر مالی خود را تا حدودی، تکمیل کند.

دولت ترامپ به موازات طرف مالی این مساله، نگران این موضوع است که بسیاری از نظامیان امریکایی مستقر در پایگاه العدید در قطر در پروازهای خود از آسمان ایران عبور کنند. قطر فقط یک چیز می خواهد – داشتن حریم هوایی باز برای آغاز پروازهایش. در صورتی که عربستان کوتاه آید، در آنصورت قطر به آزادی هایش باز خواهد گشت.

در اواخر سال 2019 میلادی، خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که میان قطر و عربستان سعودی مذاکراتی پیرامون عادی سازی روابط انجام می شود، اما ظاهرا، این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
سیاست دولت های حاشیه خلیج فارس سریع تغییر می کند، زیرا خط سیر آن را رهبران تعیین می کنند. اما، در حال حاضر، کمترین نشانه ای از احتمال پایان بلوکه قطر دیده نمی شود. 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =