امام جمعه شهرکرد: مصرف صنایع‌دستی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

ایرنا نوشت : نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به جایگاه تولید صنایع دستی در بین جوامع محلی گفت: مصرف و استفاده از صنایع‌دستی در بین خانواده‌ها به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام روز دوشنبه در نشست با مدیرکل و کارمندان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری و تعدادی فعالان صنایع‌دستی استان به‌مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی تاکید کرد: اهمیت کاربرد رشته‌های مختلف صنایع‌دستی برای مسوولان و مردم جامعه تبیین و تشریح شود.
وی افزود: صنایع‌دستی از مهم‌ترین مسایل کشور در حوزه‌های تولید، اقتصاد، اشتغال و معیشت خانوارها است.
نکونام تصریح کرد: رشته‌های مختلف صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری در فقرزدایی، خودکفایی و افزایش ذوق هنری، استعدادیابی و استعدادپروری، نوآوری و خلاقیت تاثیر مستقیم دارد.
وی، شکوفایی استعدادهای حوزه صنایع‌دستی را ضروری دانست و یادآور شد: تمرکز در این حوزه و تلاش و برنامه‌ریزی برای رشد تولیدات آن ضروری است.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد اظهار داشت: علاوه بر اقدامات فراوان صورت گرفته در حوزه صنایع‌دستی استان، اما این بخش همچنان نیازمند توجه و تلاش بیشتر است.
وی گفت:کاستی‌ها،کمبودها، چالش‌ها و دغدغه‌های حوزه صنایع‌دستی و هنرمندان فعال در این بخش شناسایی و برای رفع آن از ظرفیت‌های دولت و بخش خصوصی بهره‌گیری شود.
نکونام تاکید کرد: تولید مقاله‌های علمی، تبلیغ و اطلاع‌رسانی با هدف ترویج رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به فراوانی مشتاقان و طرفداران رشته‌های صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: راه‌اندازی یک بازارچه دائمی بزرگ و در شان استان و فعالان این حوزه باید مورد توجه جدی باشد.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: انواع صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تولیدی ایران و استان در کشورهای مختلف دنیا بازارپسندی مطلوبی دارد.
وی یادآور شد: مسوولان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تدابیری بیندیشند تا هنرمندان فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تولیدی استان به تسهیلات بانکی وابسته نشوند.
نکونام اظهار داشت: فراهم کردن زمینه تشویق فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تولیدی چهارمحال و بختیاری در دستورکار مسوولان مرتبط قرار گیرد.
گفتنی است ، در این نشست گزارشی از وضعیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تولیدی چهارمحال و بختیاری ارایه شد.
چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.
هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.
۲۰ خرداد به‌عنوان روز جهانی و ۲۰ تا ۲۶ خرداد به‌عنوان هفته ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نام‌گذاری شده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =