بیمارستان شهید رجایی داران نیازمند بانک خون است

رئیس بیمارستان شهید رجایی داران گفت: در بیمارستان شهید رجایی داران نیازمند ایجاد بانک خون هستیم تا در عمل جراحی مادران باردار که دچار بیماری «اکرتا» هستند دچار کمبود خون نشویم.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان : مهدی ابن نصیراظهار داشت: جلوگیری از مرگ مادر باردار از شاخصه‌های بهداشتی هر کشوری است، مرگ مادر باردار باعث می‌شود که امتیاز شاخص بهداشتی هر کشوری اُفت کند.

وی با بیان اینکه یکی از علل شایع در مرگ مادر باردار تهاجم جفت به رحم است، افزود: در حالت عادی جفت وظیفه خون رسانی و تغذیه جنین را برعهده دارد، از رحم جدا است و هیچ گونه نفوذی داخل رحم ندارد اما در یک بیماری به نام «اکرتا» نفوذ جفت به رحم را داریم که باعث می‌شود پس از زایمان، جفت از رحم جدا نشود و داخل رحم بماند، ماندن جفت داخل در رحم باعث خونریزی شدید مادر می‌شود و این خونریزی شدید به مانند چشمه آب است که اگر دیر به کمک مادر برسیم مادر سریع فوت می‌کند.

رئیس بیمارستان شهید رجایی داران تاکید کرد: بیماری «اکرتا» در مادرانی با سابقه زایمان دیده می‌شود، برای همین قبل از زایمان ابتدا باید سونوگرافی گرفته می‌شود تا مطلع شویم که جفت به داخل عضلات رحم نفوذ پیدا کرده یا نه، اگر نفوذ کرده باشد قبل از عمل جراحی کیسه‌های خون باید آماده شود تا اگر مادر دچار خونریزی شد قبل از خونریزی جراحی خون مادر تأمین شود.

عمل موفقیت آمیز مادر باردار دچار بیماری آکرتا

وی بیان داشت: چند شب گذشته خانم بارداری که ۳۷ ساله سن داشت و زایمان پنجم آن بود از شهرستان‌های اطراف فریدن به صورت اورژانسی به اتاق عمل ارجاع داده شد، بیمار بیهوش شد و ریتم قلبی آن نیز شدید به طوری که از ۱۰۰ به ۲۰۰ رسید، اقدام لازم برای بیمار انجام شد تا اینکه ریتم قلبی بیمار نرمال شد.

ابن نصیر افزود: پزشک قلب در داخل اتاق عمل حاضر شد و اقدامات تیم بیهوشی را تأیید کرد تا اینکه مادر زایمان کرد اما جفت خارج نشد، جهت خارج شدن رحم رضایت خانواده را جلب کردیم، متخصص جراح زنان خانم دکتر جوادی همکاری لازم را با خانم دکتر ولیان در بخش زنان انجام داد تا رحم خارج شد، چون برای بیمار خون آماده نداشتیم مجبور شدیم از گروه خونی «اُ منفی» که به تمام گروه‌های خونی سازگار است به بیمار تزریق کنیم و با این اقدام از آُفت فشار خون بیمار جلوگیری شد.

وی متذکر شد: این عمل جراحی در برخی بیمارستان‌های مجهز حتی درصد مرگ و میر داشته است اما در بیمارستان شهید رجایی داران با موفقت انجام شد، از زمانی که تیم بیهوشی بیمارستان تغییر کرده تاکنون دو مورد داشتیم که هر دو در موقع عمل بیماری «اکرتا» تشخیص داده شد و خوشبختانه منجر به نجات مادر باردار شد.

بیمارستان شهید رجایی داران نیازمند بانک خون است

رئیس بیمارستان شهید رجایی داران تأکید کرد: با توجه به مرجع بودن بیمارستان شهید رجایی داران و نیاز بیماران «اکرتا» به خون زیاد لازم است مسئولان بهداشت و درمان شهرستان فریدن به دنبال ایجاد بانک خون باشند.

وی گفت: پس از بیماری کرونا، شهرستان فریدن به عنوان ریپلای منطقه غرب معرفی شد و ۲۵ بیمار کرونایی از شهرستان‌های اطراف که بیشترین مربوط به شهرستان چادگان بود به بیمارستان شهید رجایی داران ارجاع داده شدند که از این تعداد چهار نفر فوت و مابقی بهبود یافتند، اکنون بیمار کرونای در بیمارستان نداریم.

دستگاه سی تی اسکن خریداری شده در گمرک مانده است

ابن نصیر ضمن قدردانی از تیم پزشکی شهرستان که بدون چشم داشتی انجام وظیفه می‌کنند، بیان داشت: دستگاه سی تی اسکن خریداری شده برای بیمارستان در گمرک مانده است، به دلیل بیماری کرونا راه‌اندازی دستگاه اندوسکوپی و کولونوسکوپی به تعویق افتاده است.

وی عنوان کرد: دو دستگاه آی سی یو برای تزریق اکسیژن با فشار داخل ریه بیمار، سه دستگاه مانیتورینگ، دستگاه ونتیلاتور، دستگاه سی سی یو تهیه شده است و از سوی دانشگاه علوم پزشکی نیز دستگاه ماموگرافی برای غربالگری سینه و رادیولوژی پرتابل که قابلیت جابجایی دارد تحویل داده خواهد شد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =