موضع سخنگوی ائتلاف بین‌المللی درباره ترور سردار سلیمانی/ با حشدالشعبی عملیات مشترک داریم

فارس نوشت: سخنگوی ائتلاف بین‌المللی در مصاحبه‌ای در ارتباط با موضوعات گوناگونی از جمله‌ گفت‌وگوی راهبردی عراق و آمریکا، الحشد الشعبی و شهادت فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اظهارنظر کرد.

 سرهنگ‌ «مایلز ککینز» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق «واع» در ارتباط با موضوعات گوناگونی اظهارنظر کرد.

گفت‌وگوی راهبردی عراق و آمریکا

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی در ارتباط گفت‌وگوی راهبردی عراق و آمریکا که قرار است امروز برگزار شود، گفت:‌ «گفت‌وگوی راهبردی میان عراق و آمریکا بُعد برنامه‌ریزی خواهد داشت و در آن درباره منافع مشترک و همکاری در آینده نزدیک و دور صبحت خواهد شد».

مایلز ککینز در ادامه گفت: «گفت‌وگو بر پایه یک سری منافع مشترک خواهد بود و مسائل بسیاری از جمله امنیت، فرهنگ، اقتصاد و تبادل تجاری را پوشش خواهد داد».

مایلز ککینز مدعی شد که موضوع گفت‌وگو چگونگی همکاری ائتلاف بین‌المللی با نیروهای عراقی در زمینه مبارزه با داعش خواهد بود. وی همچنین ادعا کرد: «ائتلاف به حاکمت عراق احترام می‌گذارد و هر گونه حرکت هواپیما و یا افراد تنها با موافقت دولت عراق صورت خواهد گرفت».

ککینز مدعی شد، گفت‌وگوها بر محافظت از نیروهای ائتلاف که برای کمک به نیروهای عراق در مبارزه با داعش در عراق حضور دارند، متمرکز خواهد شد.

مبارزه با داعش

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی با بیان اینکه از زمان نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» همکاری‌ها با نیروهای عراقی برای ریشه‌کن کردن داعش بیشتر شده، گفت: «عراقی‌های بر روی مبارزه با عناصر باقیمانده داعش متمرکز شدند. نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی با فرماندهی ائتلاف نظامی و سفیر آمریکا دیدار کرد. وی همچنین از مقر عملیات مشترک بازدید کرد و با مشاوران نیروهای امنیتی عراقی ائتلاف نیز دیدار داشت ».

وی همچنین مدعی شد که ائتلاف تنها بر مبارزه با داعش متمرکز شده است و در زمان اوضاع سیاسی دولت «عبدالمهدی» دخالت نکرده. ککینز ادعا کرد که این ائتلاف در آشفتگی سیاسی و یا تظاهرات در عراق سهیم نبوده و تنها  وظیفه تأمین امنیت و ارائه کمک‌های بشر دوستانه را بر عهده داشته است.

مایلز در ادامه سخنانش گفت که ائتلاف درست در زمان وجود خطر داعش، همچنان از نیروهای عراق حمایت می‌کند. او افزود که خطر کنونی داعش با آنچه در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد فرق دارد.

سخنگوی نیروهای ائتلاف با اشاره اینکه عناصر داعش در مناطق صحرایی، متروکه، کوها و... در عراق حضور دارند،‌ گفت: داعش در حال حاضر هیچ منطقه‌ای را در عراق یا سوریه تحت کنترل خود ندارد».

او مدعی شد که نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف بین‌المللی موفق شدند داعش را شکست دهند و مدعی شد که این حمایت به درخواست دولت عراق صورت گرفت و کشورهای بسیاری در این اقدام مشارکت داشتند.

ککینز با «محکم» قلمداد کردن شراکت میان ائتلاف بین‌المللی و دولت عراق، خاطر نشان کرد: «عراق کشور مهمی است نه فقط در منطقه بلکه در جهان. ارتباط ایالات متحده با ائتلاف بیش از روابط نظامی برای ریشه‌کن کردن داعش است؛ این شراکت روابط قوی اقتصادی، فرهنگی و اهتمامات فرهنگی را شامل می‌شود».

مایلز همچنین گفت که آمریکا قدردان روابط خود با دولت عراق است.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی در ارتباط با خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: «ائتلاف بین‌المللی در امکان کمتری فعالیت دارد و در مقایسه با زمان حضور خود در چند پایگاه در کرکوک، غرب القیاره، موصل و القائم، از بسیاری از تجمع‌گاه‌های کوچک خارج شده است. ائتلاف همچنین هنگام خروج از پایگاه‌های یادشده، مالکیت بیش از صد میلیون دلار را به دولت عراق و نیروهای امنیتی واگذار کرده است. ما اکنون در اماکن کمتری به حمایت و همکاری می‌پردازیم».

ککینز ادامه داد، پس از پیروی عراق، بیش از ۱۲۰۰ تن از نیروهای ائتلاف از جمله ۸۰۰  نیروی آمریکایی به کشورهای خود فرستاده شدند. وی در این ارتباط گفت: «این نیروها دیگر به عراق باز نخواهند گشت. برخی هم به علت کرونا به کشورشان بازگشتند؛ این افراد متخصصانی نروژی، اسپانیانی، فنلاندی، آلمانی وایتالیایی در زمینه آموزش نیروها بودند».

مایلز همچنین توضیح داد که ائتلاف اکنون نیروهایی برای انجام بازرسی نظامی در خارج از محل تجمع کنونی ندارد. وی همچنین گفت: «ائتلاف اکنون کمتر از ده هزار نیرو در پایگاه‌های عراق دارد؛ پایگاهایی که نیروهای عراقی از آن محافظت می‌کنند».

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی در ادامه افزود که این ائتلاف در حمایت نظامی از نیروهای امنیتی پنج میلیارد دلار برای سلاح‌ها وتجهزات هزینه کرده است.

مایلز ککینز همچنین در ارتباط با محل حضور نیروهای ائتلاف در عراق بیان کرد: «ائتلاف بین‌المللی در پایگاه‌های عین الاسد، اربیل و التاجی حضور دارد».

آموزش نیروهای عراقی

سخنگوی ائتلاف در ارتباط با آموزش نیروهای عراقی گفت که این ائتلاف از سال ۲۰۱۴ تا کنون ۲۲۵ هزار نیروی ارتش، پلیس، نیروی هوایی، پیشمرگه و... را آموزش داده است.

مایلز ککینز افزود، کشورهای عضو ائتلاف در عراق، سوریه و کویت فعالیت می‌کنند. ۲۹ عضو آن در زمینه نظامی مشارکت دارند  و ما بقی حضور عددی متفاوتی دارند و تعداد آنها به یک یا دو تن می‌رسد. وی خاطرنشان کرد که این نیروها در زمینه‌های دیگری غیر از مسائل نظامی از جمله حفظ حقوق بین‌الملل علیه داعش، کمک‌های بشردوستانه و کمک به آوارگان و... فعالیت دارند.

هواپیماهای اف۱۶

سخنگوی ائتلاف در ارتباط با هواپیماهای اف۱۶ گفت که در زمان پس از تنش (پس از حملات موشکی) برخی از طرفین معامله حمایت لجستکی هواپیماهای اف۱۶ را رها کردند. وی افزود که پس از آغاز عملیات نظامی، گفت‌وگوهایی برای بازگردان طرف‌های یادشده در جریان است. ککینز خاطر نشان کرد که عراقی خود قادر به استفاده از این هواپیماها هستند؛ اما با وجود دستگاه‌های رصد، تعمیر و آمادسازی این اقدام بهتر شکل خواهد گرفت. 

ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی در ارتباط با ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» فرمانده شهید الحشد الشعبی مدعی شد که این ترور از سوی ائتلاف صورت نگرفته است.

او در این ارتباط گفت اکثر شرکای ائتلاف در عراق بر این تأکید دارند که برخی تصمیم‌ها در پایتخت کشورها گرفته می‌شود و این تصمیم‌ها با کیفیت شراکت و همکاری‌های روزانه تقارن ندارد.

روابط با الحشد الشعبی

مایلز ککینز مدعی شد که ائتلاف بین‌المللی با الحشد الشعبی در عملیات‌های مشترک نظامی «شراکتی پایه‌» دارد. او همچنین گفت که ائتلاف الحشد را با نام حقیقی‌اش خطاب قرار می‌دهد.

رئیس ائتلاف بین‌المللی در پایان گفت که الحشد الشعبی و جزئیات مربوط به آن به عراق می‌شود و ائتلاف هیچ ارتباطی با این مسئله ندارد. او همچنین گفت که ائتلاف هیچ قصدی برای وارد به جنگ با هیچ یک از کشورهای همسایه را ندارد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =