ناسپاسی اروپایی‌ها در برابر خدمات مسلمانان

روزنامه خراسان نوشت: اگر با تاریخ قمری محاسبه کنیم، ۱۳۴۹ سال قبل در چنین روزی، ۲۱ شوال سال ۹۲ هـ.ق، مسلمانان به فرماندهی طارق بن زیاد، از منطقه‌ای که امروزه با نام «جبل‌الطارق» می‌شناسیم، وارد شبه‌جزیره ایبری شدند و در مدت چهار سال، جنوب اسپانیای امروزی را فتح کردند و آن منطقه را «اندلس» نامیدند.

فتح اندلس در واپسین سال‌های قرن یکم هجری، نخستین ورود مسلمانان به خاک اروپا بود و البته، طلیعه فرهنگ و تمدن در قاره سبزی که در آتش جهالت قرون‌وسطی می‌سوخت. برای اروپاییان، چه باور کنند و چه نکنند، اندلس دروازه ورود دانش‌های گوناگونی بود که آن‌ها سخت محتاجش بودند. طولی نکشید که مسلمانان در این سرزمین اروپایی، بنای یکی از مهم‌ترین تمدن‌های تاریخ اروپا را گذاشتند و هنر و علم آن‌ها، اندلس را به ثروتمندترین بخش اروپای غربی تبدیل کرد.

این قدرت مادی، قدرت نظامی هم درپی‌داشت و نفوذ سیاسی مسلمانان را تا قلب فرانسه پیش برد؛ جایی که شارل مارتل با تمام قوا در برابر آن‌ها ایستاد و بالاخره مانع پیشروی‌شان به مناطق دیگر اروپا شد. تاسیس دولت اسلامی اندلس، زمینه‌ساز مهاجرت اهل هنر و دانش و شکل‌گرفتن حلقه‌های علمی فراوان در این سرزمین شد. صنعتگران مسلمان، به‌روزترین تجهیزات دنیا را در اندلس تهیه می‌کردند و کالاهای آن‌ها، به نوعی برند جهانی تبدیل شده بود.

اما این میراث سترگ، هنگامی که ستاره اقبال مسلمانان در اندلس افول کرد، وحشیانه، نابخردانه و با ناسپاسی بسیار، از سوی اروپاییان مسیحی و متعصب نابود شد و هزاران صنعتگر و دانشمند مسلمان یا زیر ضربات نظامی مسیحیان متعصب جان باختند یا به‌ناچار، راه مصر و دیگر سرزمین‌های اسلامی را پیش گرفتند.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =