معروف‌ترین آثار درباره ۸ قرن تمدن اسلامی در اروپا

مسلمانان تقریبا هشت قرن در اندلس زندگی کردند.

به گزارش خبرآنلاین بر اساس منابع تاریخی مسلمانان در اندلس توانستند پایه های تمدنی درخشان و ریشه دار را پی ریزی کنند و در زمینه های علمی، فکری و فلسفی به پیشرفتهای چشمگیری دست یابند.
در نتیجه بسیاری از علمای شرق را به خود جذب کردند و بسیاری از دانشمندان بزرگ را پرورش دادند که هر کدام از آنها آثار بسیار ارزنده علمی و فلسفی و ادبی پدید آورده اند. این تمدن چنان گسترده و درخشان بوده که بسیاری از علمای اندلس و شمال افریقا، درباره تاریخ اندلس و تمدن آن کتابهایی با ارزش تالیف کرده اند. کتاب های ارزنده معروفترین این مورخان دانشمند عبارتند از:

1- المقری: نفح الطیب فی غصن الاندلس الرطیب

2- ابن خلدون: العبر و دیوان المبتداء والخبر

3- ابن قوطیه: تاریخ افتتاح الاندلس

4- ضبی: بغیه المتلس فی تاریخ الاندلس

5- ابن بسام: الذخیرة فی محاسن اهل الجزیرة

6- سلاوی: الاستقصاء لاخبار دول المغرب الاقصی

7- ابن عذاری: البیان المغرب فی اخبار المغرب

8- مراکشی: المعجب فی تلخیص اخبار المغرب

9- مؤلف ناشناخته: اخبار مجموعة فی فتح الاندلس.

زندگی اجتماعی و تمدن مسلمانان در اندلس، با فراز و نشیب های فراوان همراه بوده است. گاهی گرم و پر رونق و قوی بوده و زمانی پراکنده و کمرنگ و ضعیف؛ و سرانجام، در اثر ضعف مسلمین به دلائل گوناگون فرهنگی و سیاسی، آفتاب اسلام در اندلس غروب کرد.

این حادثه اسفبار، در فکر و روح و نفوس مسلمانان، آثاری تلخ از خود برجای گذاشت که هنوز هم پس از گذشت قرنها، تلخی و اندوه این شکست، از ذهن مسلمانان زایل نگشته است.
امروز اندلس و اسپانیا، قطعه ای از قاره اروپا است، لذا عده ای از مورخان غربی و مستشرقان اروپایی نیز درباره آن کتابهایی نوشته اند و مطالب قابل توجه ارائه کرده اند.بسیاری از آنها در مورد حکومت اسلامی اندلس، بخوبی داوری کرده و منصفانه اعتراف نموده اند که مسلمانان در پیشرفت تمدن اروپایی سهم داشته اند و تمدن اسلامی اندلس، پلی برای انتقال تمدن و زمینه ساز نهضت فکری اروپا بوده است.

در گزارش های آینده خبرآنلاین قصد دارد تا بر اساس منابع تاریخی قسمتهایی از زندگی مسلمانان و جلوه هایی از این تمدن اسلامی را معرفی کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =