۱۲۰ روز درگیری ‌با ملخ‌های صحرایی / آیا پایان مبارزه‌ در استان فارس نزدیک است؟

با وجود اینکه استان‌های همسایه فارس با ملخ‌ها درگیر هستند اما به دلیل جهت موافق باد و مبارزه مستمر با پوره‌ها در یک هفته گذشته هیچ اثری از ملخ‌ها در استان فارس مشاهده نشده است.

به گزارش خبرآنلاین از شیراز: ملخ‌های صحرایی مهمانان ناخوانده‌ای هستند که از سال گذشته در ایران حضور پررنگ‌تری داشتند، این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به سمت ایران حرکت کردند و چندین استان را در فصل زمستان درگیر کردند. 

امسال نیز این ملخ‌ها دوباره از اواخر آذرماه وارد ایران شدند و در حال حاضر تعدادی از استان‌های کشور را درگیر کرده و هشت استان کشور درگیر آفت ملخ صحرایی هستند. به گفته محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی ۵ روز پیش اعلام کرد که استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر بیشترین میزان آلودگی را دارند. 

احتمال آلودگی ۲ استان جدید به آفت ملخ 

وی همچنین از احتمال آلودگی استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد با این آفت خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون در اوج زمان مبارزه با آفت ملخ هستیم و تا پایان خردادماه و اوایل تیر در دوران پیک مبارزه با این آفت خواهیم بود بنابراین نمی‌توان پیش بینی کرد که دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد و این امر بستگی به مسائل مختلف از جمله جهت وزش باد دارد اما احتمال گسترش سطح آلودگی وجود دارد.

«با این وجود در استان فارس یک هفته است که از ملخ‌ها خبری نیست و این موضوع را مرهون جهت باد هستیم» این موضوعی است که حمیدرضا دبیری مدیر سازمان حفظ نباتات استان فارس مطرح می‌کند. 

به گفته وی با وجود اینکه استان‌های همسایه فارس با ملخ‌ها درگیر هستند، اما به دلیل جهت موافق باد و مبارزه مستمر با پوره‌ها در یک هفته گذشته هیچ اثری از ملخ‌ها در استان فارس مشاهده نشده است. دبیری امیدوار است که این امر پایان حضور ملخ‌ها در استان فارس باشد. 

۳۱ هزار هکتار مبارزه و ۶۳۰ هزار هکتار پایش 

به گفته مدیر سازمان حفظ نباتات استان فارس از ابتدای زمان مبارزه تاکنون در ۳۱ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته و در ۶۳۰ هزار هکتار هم ردیابی و پایش انجام شده است. 

آنگونه که دبیری می‌گوید: ۱۲ شهرستان لارستان، لامرد، قیروکارزین، فراشبند، فیروزآباد، کازرون، ممسنی، گراش، مهر، خنج، داراب و زرین‌دشت با این آفت درگیر شدند اما هیچ خسارتی از سوی کشاورزان اعلام نشده است. 

به گفته وی برای مبارزه با ملخ‌ها ۲۲ تن سم مصرف شده و مبارزه و پایش مستمر سبب شده که امسال خسارتی به مزارع و باغات وارد نشود و امیدواریم که با تا ۱۰ تیرماه مبارزه با ملخ‌ها به صورت کامل پایان یابد. آن‌طور که دبیری می‌گوید: از ابتدا تاکنون در استان فارس ۵۶ مورد ریزش ملخ انجام شده است. 

براساس اظهارات کارشناسان سازمان حفظ نباتات طول زندگی هر ملخ حدود ۲.۵ ماه است که در این مدت حدود ۲۵۰ تخم می‌گذارد، ملخ‌ها در حالت تجمعی تمایل به پروازهای طولانی مدت دارند و حداقل صد متر ارتفاع می‌گیرند و با نیروی باد جابه‌جا می‌شوند بنابراین اگر در طول یک‌روز بتواند دوازده ساعت پرواز کنند و سرعت وزش باد هم مثلا ۲۰ کیلومتر در ساعت باشد حدود ۳۰۰ کیلومتر می‌توانند در طول روز جابه‌جا شوند.

 در دوره گذشته از بهمن ۹۷ تا تیرماه ۹۸ درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بود و ۱۴ شهرستان نیز به صورت جدی درگیر این آفت شده بودند. در این مدت زمانی مبارزه علیه این آفت در ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام و بالغ بر ۳۱ تن سم برای مبارزه با این آفت مصرف شد. 

از آنجا که بخش زیادی از ملخ‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شده بودند، خسارت به مزارع استان فارس از حمله ملخ‌ها ناچیز بود. براساس اعلام جهاد کشاورزی استان در سال گذشته در مجموع ۶ هکتار از بخش کشاورزی آن هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد خسارت دید.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =