اوج‌گیری کرونا در استان فارس / وضعیت قرمز در شهرهای جنوبی

آمارها نشان می‌دهد که در ۵ روز اخیر روند ابتلا به بیماری در استان فارس بسیار زیاد بوده و این موضوع سبب اعلام هشدارهای جدی از سوی مسئولان شده است.

به گزارش خبرآنلاین از فارس: از ابتدای روزهایی که بیماری کرونا در کشور چین اعلام شد تاکنون نزدیک به ۶ ماه می‌گذرد و اکنون همه جهان با این بیماری منحوس درگیر هستند. در ایران نیز از روزهای ابتدایی اسفندماه سال گذشته شیوع بیماری کرونا به صورت رسمی از سوی متولیان امر اعلام شد. 

از همان زمان ستاد ملی و ستادهای استانی کرونا شکل گرفت و پروتکل‌ها و محدودیت‌هایی مطرح شد اما با گذشت حدود ۲ ماه از نیمه اردیبهشت محدودیت‌ها کمتر و همین امر سبب شد رفته رفته حساسیت نسبت به بیماری کرونا کمتر شود و آمار مجدد افزایش یابد. 

استان فارس نیز که از همان روزهای ابتدایی با همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی و علوم پزشکی شیراز یکی از استان‌های موفق در کنترل بیماری بود اما امروز با اوج‌گیری مجدد آمار بیماری اعلام هشدارهای جدی مسئولان نیز در این استان از سر گرفته شد. 

موج جدید و رو به افزایش کرونا در استان فارس 

آمار نشان می‌دهد که در ۵ روز اخیر روند ابتلا به بیماری در استان فارس بسیار زیاد بوده است هر چند آمار فوتی‌ها نسبت به کل کشور و دیگر استان‌ها کمتر است اما این موضوع نباید دلیلی برای ساده انگاشتن بیماری تلقی شود.

این روند صعودی سبب شده مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به استفاده نکردن مردم استان از ماسک و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی در محل‌های پُرجمعیت هشدار دهد. 

به گفته وی این موضوع استان فارس را در بحث ابتلا به بیماری کرونا با چالش جدی روبه‌رو می‌کند و از مردم خواست تا با جدیت و همدلی بیشتر، مجموعه سلامت را در شکست این بیماری یاری دهند. 

لطفی با مسئول خواندن تک تک افراد جامعه نسبت به قطع زنجیره چنین گفته است که « کرونا در استان فارس در حال اوج‌گیری است» و تنها راه برون‌رفت از این چالش عزم جدی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. 

مردم رعایت نکنند، محدودیت‌ها را بازمی‌گردانیم 

عبدالرضا قاسم‌پور، معاون استاندار و جانشین وی در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز از  احتمال بروز موج جدید بیماری در استان خبر داده و اعلام کرده که « اگر فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم رعایت نشود و مردم از ترددهای غیرضروری خودداری نکنند، استان فارس دچار مشکل جدی می‌شود». 

حساسیت این شرایط سبب شد که ستاد استانی مقابله با کرونا استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و همچنین هنگام ورود به دستگاه‌های اجرایی و ادارات را اجباری اعلام کند. به گفته قاسم‌پور، هم کارکنان و هم ارباب رجوع باید نسبت به رعایت این موضوع جدیت داشته باشند. 

وی همچنین نظارت بر استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی را بر شهرداری شیراز تکلیف کرده و گفته است « در صورتی که افراد بدون ماسک وارد مترو شوند و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، مجبور هستیم مترو را تعطیل کنیم».

معاون استاندار فارس حفظ سلامت مردم را در اولویت کاری ستاد استانی اعلام کرده و از اعمال مجدد سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها در صورت لزوم خبر داده است. 

وضعیت قرمز شهرهای جنوبی فارس 

در میان شهرهای استان فارس وضعیت شهرهای جنوبی مانند گراش، جهرم، لارستان و فسا رو به بحران رفته، کارشناسان امر بر این عقیده هستند که ورود مسافران از کشورهای حاشیه خلیج فارس و برقراری پروازها با این کشورها یکی از دلایل افزایش شمار مبتلایان در شهرهای جنوبی به ویژه لارستان شده است. 

وضعیت در این شهرها به گونه‌ای است که محمد رحمانیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم از واژه « وضعیت قرمز» برای اعلام وضعیت این شهرستان استفاده کرده است. 

وی ابتلای زیاد مادران، کودکان و زنان خانه‌دار در جهرم  را به دلیل آلودگی زیاد این شهرستان عنوان کرده و اعتقاد دارد که تنها راه کنترل و مهار بیماری رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دیگر اصول بهداشتی از جمله شرکت نکردن در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها است. 

در همین راستا معاون استاندار فارس نیز از اعمال تدابیر سخت‌گیرانه‌تر در این شهرستان‌ها خبر داده و گفته است: «  براساس تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به مدت ۲ هفته در این شهرستان ها اجرا می‌شود». 

بیماری کرونا در طی ۶ ماه گذشته فراز و فرودهای بسیاری را داشته گاهی آمارها پایین است و گاهی بالا اما هنوز نمی‌توان به درمان این بیماری در آینده نزدیک امیدوار بود. 

از آنجا که زندگی تعطیل‌بردار نیست و بیماری کرونا نیز ادامه‌دار است پس باید با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی تلاش کرد که زندگی را بدون خطر با این شرایط همراه کرد که این امر مستلزم رعایت بیشتر اصول بهداشتی است. 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =