کهگیلویه و بویراحمد درآستانه وضعیت قرمز /کرونا در استان چهار رقمی شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تا اول اردیبهشت سال جاری میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم ۸۰ درصد بود که متاسفانه هم اکنون به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است

به گزارش خبرآنلاین کهگیلویه و بویراحمد؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تا دو هفته گذشته، روزی ۲۰۰ نمونه داشتیم که حدود ۵ تا ۸ درصد موارد، مبتلا به کرونا بودند اما هم اکنون روز‪انه ۲۸۰ نمونه داریم که تعداد موارد مثبت ۱۵ درصد افزایش داشته است
 
 پرویز یزدان پناه  ابراز داشت: ما هنوز وارد پیک بیماری کرونا نشده ایم و حدود ۹۰ درصد موارد مبتلا به کرونا شناسایی شده در استان علائم بالینی خاصی نداشته و نیازی به بستری ندارند.

 
وی افزود: تعداد موارد مثبت افزایش یافته است اما نسبت به گذشته تعداد بیماران بدحال نیز افزایش یافته و طی ۴۸ ساعت گذشته دو مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا گزارش شد که یک بیمار ۶۵ سال و دیگری ۷۲ سال سن داشتند و دارای بیماری زمینه ای بودند.

 
وی ادامه داد: طی بازدیدهایی که از اصناف داشتیم متاسفانه شاهد بی توجهی و بی اهمیت گماشتن کرونا، توسط مردم، اصناف و ادارات بودیم که کمتر از ۵ درصد جمعیت از ماسک و وسایل حفاظتی استفاده می کردند.
 

دکتر یزدانپناه ابراز داشت: اصنافی مانند فروشگاه های پوشاک زنانه و مردانه ،موبایل فروشی ها، اغذیه فروشی ها ، دفاتر پیش خوان و ادارات و نهادها از جمله مکان های خطر آفرین در انتقال بیماری کرونا هستند که موارد ابتلای زیادی را باعث می شوند.
 

وی یادآور شد: بنا به دستور دکتر حریرچی؛ قائم مقام وزیر بهداشت، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا کشوری به ستادهای استانی اختیارت لازم را داده تا در استان‌های خاص، محدودیت‌های ویژه‌ای اعمال شوند که در روز پنجشنبه هفته جاری نیز طی جلسه ای با استاندار، دستورات لازم را مبذول خواهیم نمود.

 یزدانپناه گفت: همه اقشار اجتماعی در کاهش و کنترل کووید ۱۹ مسئول هستند زیرا اگر همه ابزار و امکانات پای کار باشند، باز پایه و اساس ریشه کنی یک بیماری همکاری مردم است.

وی خاطر نشان کرد: برای مثال در یک پاساژ سه مورد مثبت به کرونا شناسایی شد که دستورات لازم جهت قرنطینه و درمان به آنها اعلام شد اما متاسفانه فردای آن روز طی بازدیدی که همکاران ما از این صنف داشتند متاسفانه شاهد حضور این بیماران در محل کار بودیم که این خود یک تخلف بود و پیگرد قانونی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: وقتی یک صنف در رعایت دستورالعمل ها کوتاهی می کند، مردم باید خودجوش آن صنف را تحریم کرده و شخصا در راستای حفظ سلامت جامعه تلاش کنند.

وی همچنین مطب ها، اورژانس ها، درمانگاه ها، مراکز عمومی، بازارها، مراسمات ختم و جشن های عروسی را از دیگر کانون های پرخطر در انتقال کرونا عنوان کرد.

دکتر یزدانپناه خاطرنشان کرد: در روزهای آینده اگر یک یا چند مغازه پاساژی، در رعایت پروتکل های بهداشتی کاهلی کنند با دستور دادستانی، کل پاساژ را پلمپ خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به جذب نیروهای بهداشتی و درمانی در قالب قرار داد ۸۹ روزه، گفت: در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، وزارت بهداشت این اختیار را به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور داد که در صورت نیاز با نیروهای بهداشتی و درمانی، قرارداد ۸۹ روزه ای برقرار کنند که ما نیز به جذب نیرو اقدام کردیم.
 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: پس از سه ماه این قراردادها به اتمام رسید و دیروز حقوق این افراد پرداخت شد. وزارت بهداشت اختیار جذب مجدد را به دانشگاه‌ها نداده است اما پیشنهاد دادیم که برای آزمون جدید جذی نیرو، امتیازی برای این افراد به صورت ویژه در نظر گرفته شود.

 
دکتر یزدانپناه گفت: تا اول اردیبهشت سال جاری میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم ۸۰ درصد بود که متاسفانه هم اکنون به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است و این یعنی فاجعه.

وی در پایان یادآور شد: هفته آینده کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شهید مفتح یاسوج، به بهره‌برداری موقت می‌رسد و گروه‌های داخلی و قلب و عروق در این کلینیک مستقر می شوند و به تدریج گروه‌های پزشکی دیگری نیز به این مرکز انتقال داده می‌شوند اما طی هفته های آینده این مرکز با حضور مسئولان کشوری به صورت رسمی به بهره برداری خواهد رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از چهار رقمی شدن تعداد بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد نیز خبر داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =