پلاسما درمانی طول بستری مبتلایان به کرونا را کاهش داده است

ایرنا نوشت: سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران اعلام کرد که پلاسما درمانی طول دوران بستری بیماران بدحال و شدید مبتلا به ویروس کرونا را کاهش داده و میزان مرگ و میر این بیماران را کمتر کرده است.

حسن ابوالقاسمی روز چهارشنبه درباره پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا بیان کرد: مطالعه پلاسما درمانی روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایران پایان یافته و نتایج آن به کمیته علمی کووید ۱۹ ارائه شده و بر اساس دو مطالعه، پلاسما در بیماران بد حال و شدید بی عارضه بود و اگر پلاسما درمانی در این بیماران هر چه زودتر آغاز شده بود، نتایج بهتری به همراه داشت.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که پلاسما درمانی در پروتکل درمانی کووید ۱۹ اضافه شود و بیماران در اولین فرصت حتی در اورژانس بتوانند از پلاسما استفاده کنند. دو مطالعه با حجم نمونه ۵۰ مورد روی بیماران بدحال و ۱۱۷ مورد روی بیماران شدید انجام و با ۷۴ مورد از گروه کنترل، مقایسه شد.

عضو شورای عالی سازمان انتقال خون گفت: پلاسما درمانی طول دوران بستری بیماران بدحال و شدید را کاهش داد و میزان مرگ و میر در آنها را کمتر کرده، اما هنوز این مطالعات باید ادامه پیدا کند و در بیماران متوسط که بدحال نیستند نیز انتظار داریم با مصرف پلاسمای بیماران بهبود یافته، وضعیت آنها کمتر به سمت شدید شدن بیماری برود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اظهار کرد: ویژگی پلاسمای کووید ۱۹ این است که دارای آنتی بادی یا پادتن است و پادتن بیماران بهبود یافته می‌تواند برای ویروسی که وارد بدن بیماران جدید شده، خاصیت کشندگی داشته باشد و پلاسمای کووید ۱۹ زمانی که ویروس در بدن فعال شده و هنوز واکنش‌های التهابی در بدن بیماران فعال نشده، بیشترین تاثیر را دارد.

ابوالقاسمی بیان کرد: بیماران بهبود یافته باید دو هفته پس از بهبود کامل علائم بالینی اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند. در ایران در دو مطالعه‌ای که روی پلاسما درمانی انجام شده، حدود ۵۰۰ بیمار بهبود یافته، پلاسمای خون خود را اهدا کرده‌اند و سازمان انتقال خون نیز در این زمینه پلاسمای اهدا شده بیش از هزار نفر را دریافت کرده، اما روند اهدای پلاسما باید در کشور تقویت شود تا بیماران بیشتری بهبود پیدا کنند.

به گزارش ایرنا، بخش مایع خون، پلاسما نام دارد که ۵۵ درصد خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد، یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی‌ بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند، میزان تولید این پادتن‌ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران موثر باشد.

در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید ۱۹، استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری است. پس از مدتی پلاسمای افراد بهبود یافته فاقد ویروس می‌شود، ولی همچنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که در درمان بیماران بدحال موثر است. آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های تولید شده توسط بیماران بهبود یافته سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین و تقویت می‌کند. این پادتن‌های ارزشمند با روشی بنام پلاسمافرزیس استخراج می‌شوند. طی این فرآیند، خون کامل از اهداکننده گرفته می‌شود، سپس پلاسمای آن جدا ‌شده و گویچه‌های قرمز، سفید و سایر اجزاء خون دوباره به اهداکننده برگردانده می‌شود. این فرآیند حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

با گذشت زمان پس از بهبودی، مقدار این پادتن‌ها در بدن فرد بهبود یافته کاهش می‌یابد و اثربخشی این روش درمانی هم کاهش می‌یابد، بنابراین زمان مراجعه فرد داوطلب و بهبود یافته حیاتی است.

در حین پلاسما فرزیس ابتدا پزشک مسئول در محیطی کاملا خصوصی در ارتباط با سابقه تندرستی داوطلب، سوالاتی پرسیده و سپس وی را به دقت معاینه می‌کند.

محمدرضا مهدی زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران نیز پیش از این درباره اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونا گفته بود: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و یک ماه از بهبودی آنها گذشته، می‌توانند در تهران به مراکز وصال و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون واقع در جنب برج میلاد مراجعه کنند و از آنها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آنها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد

۲۳۴۷۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =