۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵

ایسنا:نامزد ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، در صورت پیروزی، اخوان المسلمین را در حکومت سهیم می‌کند و قبطی‌ها را در اداره اطلاعات این کشور استخدام خواهد کرد.

به گزارش روزنامه مصری الشروق الجدید، محمد البرادعی، رهبر جبهه ملی برای تغییر مصر و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور، در گفت‌وگو با شبکه "دریم" اعلام کرد: هر شهروند مصری که انتخاب یک قبطی و یا یک زن را به عنوان رئیس‌جمهوری آینده مصر قبول نداشته باشد، بیرون از چارچوبی است که من در آن کار می‌کنم و او را از خودم دور خواهم کرد.

وی در مورد برنامه آینده خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: پنج طرح مهم برای مصر ارائه خواهم داد که شامل بازسازی توزیع ثروت، تعیین طرحی کامل برای افزایش ثروت در مصر، پرداختن به آموزش و پژوهش علمی و افزایش بودجه آن، بازگرداندن نقش مصر در میان کشورهای عربی و جهان و ایجاد کارخانه‌های جدید است.

وی در این گفت‌وگو که یک ساعت و نیم طول کشید، تصریح کرد: برنامه من برای ریاست جمهوری این است که شهروند مصری را از یک بنده شکست خورده به انسانی که دارای آزادی و کرامت است، تبدیل کنم.

وی نسبت به عدم گفت‌وگو و ارتباط میان گروه‌های سیاسی و شورای عالی نیروهای مسلح که مسئولیت اداره کشور را در دست دارد، ابراز تاسف کرد و گفت: نمی‌دانم چرا گفت‌وگویی میان گروه‌های سیاسی و شورای نظامی وجود ندارد و من تنها یک بار با آنها دیدار کردم.

وی از روند کند محاکمه مسئولان بلند پایه نظام سابق انتقاد کرد و افزود: تنها دو راه پیش رو داریم؛ یا نظام سابق را پاکسازی کنیم و یا آن را زیباسازی کنیم.

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دستور مسئولان سابق نظام برای خدشه دار کردن چهره وی در نزد مصریان اظهار کرد: با دستور مسئولان نظام سابق من از چهره‌ای که باعث افتخار ملت مصر بود، به شیطان و مزدور ایران و مسئول جنگ عراق تبدیل شدم! این اقدام آنها برای خدشه دار کردن چهره من هم‌چنان ادامه دارد و هم اکنون از طریق رسانه‌ها و اراذل و اوباش سعی در این کار دارند.

البرادعی درباره حمله برخی افراد به وی هنگامی که می‌خواست در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی شرکت کند، اظهار کرد: کسانی که به من حمله کردند، مخالف من نیستند بلکه گروهی از مزدوران هستند و متاسفانه تاکنون هیچ گونه تحقیقی در مورد این حادثه انجام نشده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره اظهارات محمد حسنین هیکل، نویسنده مشهور مصری که گفته بود عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب و البرادعی در سیاست فعالیت نداشته‌اند و تجربه سیاسی ندارند تصریح کرد: من به هیکل احترام می‌گذارم اما با او هم عقیده نیستم. به نظر من فعالیت دیپلماتیک از سیاست جدا نیست و برای این که یک شخص سیاسی باشم لازم نیست که عضو سندیکا و یا اتحادیه‌ای باشم.

وی ابراز امیدواری کرد که قدرت مصر از قدرت پدری به قدرتی که بر توانایی متکی است تبدیل شود و گفت: آرزو دارم روزی بیاید که رئیس‌جمهوری مصر 35 یا 40 ساله باشد.

وی با تاکید بر موافقت خود با ماده دوم قانون اساسی مصر تصریح کرد: مصر کشوری است دارای ارزش‌های اسلامی و طبیعی است که متن قانون اساسی به ریشه‌های اسلامی مصر پرداخته باشد، اما باید با قبطی‌ها براساس دین و مذهب خودشان رفتار کرد و هیچ کس با این مساله مخالف نیست.

وی درمورد کمیته اصلاحات قانون اساسی اظهار کرد: این کمیته باید همه گروه‌های ملت مصر را دربرگیرد و نماینده واقعی آنها باشد و قانون اساسی باید نشان از توافق ملی داشته باشد، چرا که ما می‌خواهیم این قانون حداقل 50 سال عمر داشته باشد.

وی در مورد دیدارهای سابق خود با حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری سابق مصر تصریح کرد: هنگامی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودم، دیدارهای زیادی با مبارک داشتم و در این دیدارها بر ضرورت مشارکت گروه اخوان المسلمین در دولت و فعالیت سیاسی و اینکه قبطی‌ها باید فعالیت بیشتری در مصر داشته باشند، تاکید کردم.

البرادعی افزود: مبارک همیشه مسائل داخلی را از دیدگاه امنیتی نگاه می‌کرد اما هنگامی که در مورد سیاست خارجی مصر حرف می‌زدم به من گوش می‌داد.

رهبر جبهه ملی برای تغییر مصر در مورد فتوای بعضی از فعالان جنبش سلفی مصر که خون وی را مباح دانستند اظهار کرد: کسانی که این فتوا را صادر کردند، مسلمان نیستند و به احتمال زیاد از نیروهای امنیتی نظام سابق هستند. ما مصری‌ها با همه اختلاف‌های قومی، مذهبی و جنسیتی که داریم، با این وجود باید از لحاظ حقوق و وظایف با هم برابر باشیم و اگر این اتفاق نیفتد شاهد جنگ‌های داخلی خواهیم بود.

وی با رد این مساله که در صورت انتخاب عمرو موسی به عنوان رئیس‌جمهوری آینده معاون وی خواهد شد اظهار کرد: اگر رئیس‌جمهوری مصر شوم و مردم با تظاهرات خواستار کناره‌گیری‌ من شوند، بی‌درنگ این کار را انجام خواهم داد چرا که من خدمتگزار مردم هستم.

وی با اعلام آمادگی جهت انجام مناظره با نامزدهای رقیب خود اظهار کرد: در صورت پیروزی در انتخابات گذرگاه‌ها با نوار غزه را فورا بازگشایی خواهم کرد و در صورت حمله اسرائیل به غزه راههای اجرای توافقنامه دفاعی عربی مشترک را بررسی خواهم کرد تا کشورهای عربی بتوانند در برابر تجاوز اسرائیل مقاومت کنند.

البرادعی با بیان این که رژیم صهیونیستی سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرده است تصریح کرد: اسراییل هیچ گونه اقدام جدی برای به نتیجه رساندن روند صلح انجام نداده و به دلیل عدم وجود توازن قدرت در منطقه چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم یک روند صلح یک جانبه است. 16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =