مصرف خودسرانه دگزامتازون توصیه نمی شود / شهروندان از مصرف بدون نسخه پزشک خودداری کنند

دکتر مینا اندیشمند سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر با اشاره به عوارض استفاده خودسرانه دگزامتازون برای پیشگیری و درمان مبتلایان به نوع خفیف بیماری کووید-۱۹ هشدار داد.

 به گزارش خبرآنلاین از شوشتر سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت:  اخیرا خبری با این عنوان که "مصرف دگزامتازون در درمان بیماران مبتلا به کرونا موثر است"  سرتیتر اخبار جهان شده است اما این مساله به معنای مجوز مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران نیست و عوارضی به دنبال خواهد داشت. 

 وی با اشاره به نتایج تحقیقات درباره تاثیر دگزامتازون بر درمان کووید- ۱۹ اظهار داشت:  نتایج یک مطالعه کارآزمایی بالینی در انگلیس روی بیش از ۲۰۰۰ بیمار بدحال مبتلا به فرم شدید ویروس که تحت تنفس مصنوعی با دستگاه ونتیلاتور بوده و در ICU بستری بودند، نشان داد که مصرف دوز پایین دگزامتازون به مدت ۱۰ روز، مرگ و میر این افراد را تا حدود ۲۰% کاهش می دهد که بسیار خبر امیدوارکننده ای بود. 

 دکتر اندیشمند افزود: به همین علت، مجوز اورژانسی تجویز این دارو در بیماران بدحال تحت تنفس با دستگاه ونتیلاتور و بیمارانی که تحت اکسیژن درمانی هستند صادر شد؛ 

همین موضوع باعث شد تا این شبهه به وجود بیاید که افراد مبتلا به نوع خفیف این بیماری و یا افراد سالمی که قصد پیشگیری دارند جهت دریافت بدون نسخه این دارو به داروخانه ها و یا به مطب پزشکان عمومی مراجعه نمایند.

 سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر تصریح کرد:  این تصور کاملا اشتباه است و مصرف این دارو در غیر از موارد بیماران بدحالی که شرایط آن ها ذکر شد، نه تنها کمکی به پیشگیری و درمان نمی کند، بلکه از آن جایی که این دارو از دسته ی کورتون هاست و باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود، اثر معکوس گذاشته و منجر به افزایش ریسک ابتلا به این عفونت می شود. 

 وی اظهار داشت: مصرف خودسرانه دگزامتازون عوارض جانبی دیگری از جمله پوکی استخوان، زخم معده، چاقی، کاهش بینایی، افزایش فشار خون، افسردگی، تحریک پذیری و... را نیز به دنبال خواهد داشت.

 دکتر اندیشمند عنوان کرد:  از شهروندان تقاضا می شود به هیچ وجه جهت دریافت بدون نسخه و خودسرانه ی این دارو به داروخانه ها مراجعه نکنند و جان خود و اطرافیانشان را به خطر نیندازند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1402184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =