بلومبرگ از هدف آمریکا علیه ایران پرده برداشت/جلسه شورای امنیت فردا آغاز می‌شود

فارس نوشت: یک پایگاه تحلیلی به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش کرد که واشنگتن در تلاش است تا تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را به صورت نامحدود تمدید کند.

در ادامه تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بعد از اکتبر ۲۰۲۰ (مهرماه ۹۹)، برخی دیپلمات‌ها تصریح کردند که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اشتراک گذاشته است به امید آنکه از طریق آن به طور نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

بنا بر محتویات متنی که در اختیار پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» قرار گرفته است، از آنجایی که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده از تمامی کشورها درخواست می‌کند تا «از عرضه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال» تسلیحات به و از جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده مگرآنکه یکی از کمیته‌های شورای امنیت به صورت موردی، دستکم از ۳۰ روز قبل از هرگونه ارائه تسلیحات به ایران، آن را مورد تأیید قرار دهد.

طبق این گزارش، این طرح آمریکا روز دوشنبه در حالی در میان اعضای شورای امنیت به اشتراک گذشته شد که روسیه و چین که دو عضو شورای امنیت با حق وتو هستند، از قبل تأکید کرده بودند که به واسطه آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، از طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت نخواهند کرد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود نوشت که دیپلمات‌ها انتظار دارند که در چند ماه آینده شاهد درگیری‌هایی در شورای امنیت در خصوص موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باشند زیرا ایالات متحده تهدید کرده است در صورتیکه نتواند طرح خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را پیش ببرد، با فعال کردن ساز و کار حل اختلاف برجام یا همان «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده  کند.

مقام‌های آمریکایی در حالی مدام به مکانیسم ماشه اشاره می‌کنند که بسیاری از دیپلمات‌ها از جمله «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید دارند از آنجایی که آمریکا دیگر عضو برجام نست، حقی برای اعمال مکانیسم ماشه ندارند.

بنا به گفته برخی دیپلمات‌ها، شورای امنیت مذکرات خود را درباره قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، فردا (چهارشنبه) آغاز خواهند کرد.

اوایل ماه جاری میلادی، «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفته بود که قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران با همپیمانان نزدیک واشنگتن و همچنین روسیه به اشتراک گذاشته شده است و تصریح کرده بود که متن آن به زودی در میان دیگر اعضای شورای امنیت توزیع خواهد شد.

ایالات متحده برای پیشبرد اهداف ضدایرانی خود در قطعنامه‌اش به نتیجه‌گیری جدیدترین گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل استناد کرده بود که مدعی شده بود سرمنشأ موشک‌ها و پهپادهایی که در چندین حمله علیه عربستان سعودی در سال 2019 مورد استفاده قرار گرفته بود، ایران بوده است.

طبق این گزارش، واشنگتن در ادامه پیش‌نویس خود «درباره خطرات این حملات بر فراورده‌های انرژی جهان، آزادی عبور و مرور کشتی‌ها در منطقه، ایمنی افرادی که در بخش‌های انرژی و حمل و نقل دریایی فعالیت‌ دارند و همچنین برای محیط زیست ابراز نگرانی عمیق» کرده است.

ایالات متحده که با توجه به مخالفت‌ چین و روسیه، شانس اندکی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل دارد در پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی خود با نسبت دادن حملات علیه ریاض به ایران نوشت: «چنین حملاتی و تداوم اشاعه تسلیحات و مواد مرتبط توسط ایران، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل است».

ادعاهای واشنگتن در شرایطی مطرح شده است که «مجید تخت روانچی» نماینده دائمی ایران در سازمان ملل به طور قاطعانه ضمن رد ادعاهای مطرح شده در گزارش دبیرخانه سازمان ملل علیه ایران اعلام کرد: « ایران تمام اتهامات را در گزارش دبیرخانه سازمان ملل رد می‌کند. «منشا ایرانی» تسلیحات یک وهم است. دبیرخانه سازمان ملل فاقد ظرفیت، تخصص و دانش انجام دادن تحقیقات است».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸، علیرغم پایبندی ایران به برجام به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و فشارها به ایران را به امید وادار کردن این کشور به بازگشت مجدد به میز مذاکره و موافقت با توافقنامه‌ مورد قبول آمریکا تشدید کرد اما این سیاست فشار حداکثری علیه ایران نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه واکنش معکوس ایران را به همراه داشت و ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش ذیل برجام در واکنش به بدعهدی طرفین اروپایی این توافق برداشت.

مقام های آمریکایی هفته‌هاست که در حالی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دست و پا می‌زنند که دیپلمات‌های غربی می‌گویند که واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های ایران با نبرد دشواری روبرو خواهد بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1402404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمن IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    3 11
    خوبست دولت ایران حواسش بیشتر به تولید داخل و دوستان فراوان در جهان باشد از این اروپا و آمریکا دیگی بجوش نمی آید.احمقها خیلی دیر تصمیم میگیرند.برای اروپا و أمریکا خیلی دیر شد.تحریمها مثل عروسک شکسته ای میماند
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    2 0
    سلام ادم شنیدیم فراموشکار است
  • عباس IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 2
    سلام،امریکا واروپا اگر به اسرائیل ،عربستان وامارات وداعش وژنرال حفترو....اسلحه ومهمات بفروشند که برسر مردم فلسطین ،یمن وسوریه وعراق ولیبی و...بریزند که تهدیدی برای صلح بین الملل نیست همچنین اگر خودشان هم این مهمات را برسر مردم دنیا از جمله مردم افغانستان بریزندکه تهدیدی برعلیه صلح بین الملل نیست.حال اگرمردمی مظلوم وستم دیده بخواهندفقط برای دفاع از خوداسلحه تهیه کنندود مقابل زورگویان جهانی ایستادگی کنند تهدید صلح بین الملل است.عجب سازمان ملل وشورای امنیتی که فقط ضامن زورگویی های چند کشور قلدر،باجگیر وغارتگر و...در جهان است وپشتوانه قانونی لازم برای زورگویی ها وغارتگری های آنان را ایجاد می کند.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    13 1
    هر کاری می خواهند بکنند، برای قشر ضعیف آب از سر گذشت، چه یک وجب چه ده وجب،
  • ناشناس IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    9 0
    بازم کارشان را از پیش میبرند همان طور که تا به حال از پیش بردند یک کار را بگید که از پیش نبردند و دلار ۲۰۴۰۰تومان
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      2 1
      کارشان را با کمک داخلی ها پیش میبرن. بدون کمک داخلی ها نمیتوانستن کار چندانی از پیش ببرن. حکایت ما حکایت کسی است که از روبرو بهش حمله میکنن و یه نفر هم از پشت دست آدم را گرفته
  • علی AE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    4 0
    فقط اون پرده رو ندیدیم
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    5 6
    به امید روسیاهی دشمن
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    4 15
    ترامپ، وقت مرگت فرارسیده.
  • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    4 19
    این هم ارزو به گور خواهی برد امریکای جنایتکار. .....‌‌.‌فقط ایران،،،،،،فهمیدی
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    1 8
    خوی جهانخوار ایناهمینجوره به مرگ میگیرن که بدرد راضی بشه.. حالایانکیانیگن نامحدودکه به هدفشون که سه کشوراروپایی گفتن یعنی تمدیدتاسال 2023دست پیدانکنن
  • مهرشاد IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    5 12
    چین و روسیه و دیگر اعضای شورای امنیت و اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر اگر بخواهند پیام محکم و معنا داری نسبت به یکجانبه گرایی و قانون گریزی و اعمال سیاستهای زورگویانه و منفعت طلبانه ايالات متحده بدهند این فرصت پیش آمده و امثال این فرصتها بهترین و کم هزینه ترین فرصت برایشان فراهم شده که حداقل به این طریق بتوانن منافع کشورهای خود را در مقابل با سیاستهای زورگویانه و قانون گریزی ایالات متحده مصون کنند، چرا که دیگر باید متوجه شده باشند دیر بجنبند آب هم بخواهند بخورند باید ایالات متحده راضی باشد و از او اجازه بگیرند،
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    5 3
    مرگ بردولتهای استعمارگرمانند امریکاوانگلیس
  • شهروند IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    3 3
    هر کاری که بکنه شرایط بدتر از زمان جنگ نمیشه
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    3 9
    همین موضعگیریهای نابخردانه است که عربستان،بحرین ،امارات، مصر واکثر عربها را پرو کرده
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    3 1
    از این حرفا زیاد شنیدیم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 4
    امیدوارم که آمریکا ی نجس هم مثل اتحاد جماهیر شوروی سابق تکه تکه بشه تامایه نفس راحت بکشیم