اقتصاد دیجیتال، جایگزین مناسب اقتصاد نفتی/ پیشتازی حوزه ارتباطات در سند تدبیر توسعه

مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات آذربایجان شرقی گفت: اقتصاد دیجیتال جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی به شمار می رود به شرطی که بتوانیم همگام با استانداردهای جهانی حرکت کنیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، محمد فرزاد در نشست خبری هسته کلیدی «توسعه زیرساخت های اطلاعات و ارتباطات سند تدبیر توسعه استان اظهار کرد: ۵۴ درصد مدارس روستایی استان در قالب طرح هوشمندسازی مدارس به اینترنت دسترسی پیدا کردند و بر اساس اهداف سند تدبیر و توسعه و تحقق اهداف دولت الکترونیک باید ۲۷ دستگاه به این سامانه اتصال یابند که تاکنون ۴۵ درصد این هدف در استان محقق شده است. 
وی با بیان اینکه سهم آذربایجان شرقی از اقتصاد دیجیتال کشور ۶.۵ درصد است، اظهار کرد: تلاش می کنیم در استان نیز سهم اقتصاد دیجیتال را افرایش دهیم. 
فرزاد افزود: با رفع شکاف دیجیتال، ایجاد کسب و کارهای الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک این هدف دست یافتنی بوده و جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی است. 
این مسوول با اشاره به اجرای طرح های ارتباطی منحصر و بزرگ در آذربایجان شرقی گفت: به زودی یکی از مراکز بزرگ «داده» کشور به کمک همراه اول در تبریز ایجاد می شود که تحول خوبی را در اقتصاد دیجیتال استان موجب خواهد شد. 
مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات آذربایجان شرقی اظهار کرد: ایجاد کریدور اقتصادی ICT به مساحت ۶ هزار متر مربع در ساختمان پست استان و راه اندازی شهر هوشمند در تبریز از دیگر طرح های اداره کل ارتباطات است که به زودی به بهره برداری می رسد ایجاد کریدور اقتصادی ICT به مساحت ۶ هزار متر مربع در ساختمان پست استان و راه اندازی شهر هوشمند در تبریز از دیگر طرح های اداره کل ارتباطات است که به زودی به بهره برداری می رسد. 
فرزاد همچنین از راه اندازی پارک سایبری توسط بخش خصوصی در تبریز خبر داد و افزود: مجوز ایجاد این پارک اخذ شده و به زودی افتتاح می شود. 
وی همچنین گفت: تا پایان سال جاری تمام روستاهای آذربایجان شرقی زیر پوشش اینترنت قرار می گیرند و با توسعه اینترنت شهری و روستایی به دنبال توسعه کسب و کارهای اینترنتی در استان هستیم. 
فرزاد ادامه داد: متاسفانه ۷۲ درصد کسب و کارهای الکترونیکی به تنهایی در تهران قرار دارد و شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز بعد از تهران جزو چهار شهر اول کسب و کارهای اینترنتی هستند که البته با شیوع کرونا بیشتر خود را نشان داد و تسریع در رونق این نوع اشتغال ها در کشور شدمتاسفانه ۷۲ درصد کسب و کارهای الکترونیکی به تنهایی در تهران قرار دارد و شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز بعد از تهران جزو چهار شهر اول کسب و کارهای اینترنتی هستند که البته با شیوع کرونا بیشتر خود را نشان داد و تسریع در رونق این نوع اشتغال ها در کشور شد. 
وی همچنین با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات نیز برای حمایت از تولید داخلی و جهش تولید از تولید گوشی های همراه ساخت داخل حمایت می کند و فروش ۴۰۰ هزار گوشی را در اولویت دارد، گفت: در آذربایجان شرقی نیز از کسب و کارهایی که با هدف تولید گوشی ایرانی و مودم ایجاد شود حمایت ویژه می شود.
 
طرح های حوزه ارتباطات، جلوتر از برنامه های سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز گفت: تدوین سند تدبیر و توسعه استان در چهارده هسته و در حدود ۶  سال پیش آغاز شده و محوریت آن برنامه های اقتصاد مقاومتی است که امسال بر روی جهش تولید نیز توجه ویژه شده است. 
پرویز محمدزاده اظهار کرد: این سند موجب تحول برنامه ریزی منطقه ای بوده است که مشارکت کارشناسان، دانشگاهیان، نهادها و سمن ها منطقه ضمانت اجرایی آن را به بیشترین حد رسانده است. 
وی افزود: تحقق سند اول تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی ۶۵ درصد پیشرفت در برنامه داشته و بر اساس این سند عملکرد استان در پوشش اینترنتی بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده و ضریب پوشش تلفن همراه و ثابت ارتقا یافته است. 

پوشش جمعیتی تلفن همراه در آذربایجان شرقی  ۹۵.۸ درصد و ایرانسل ۸۶ درصد است

معاون اداره کل ارتباطات و اطلاعات آذربایجان شرقی نیز گفت: ضریب نفود ICT استان ۱۳۰درصد(۱.۳ برابر) و پوشش تلفن همراه در آذربایجان شرقی ۹۶درصد است.  
مهدی خرامش اظهار کرد: برای ایجاد زیرساخت در مناطق شهری و روستایی امسال ۳۰۰ کیلومتر برای توسعه فیبر نوری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برنامه ریزی شده که تاکنون ۱۲۰ کیلومتر آن اجرا شده و بقیه امسال به پایان می رسدبرای ایجاد زیرساخت در مناطق شهری و روستایی امسال ۳۰۰ کیلومتر برای توسعه فیبر نوری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برنامه ریزی شده که تاکنون ۱۲۰ کیلومتر آن اجرا شده و بقیه امسال به پایان می رسد. 
وی گفت: یک میلیون و ۹۵۱هزار و ۹۸۵ عدد تلفن ثابت در آذربایجان شرقی نصب شده و ضریب نفوذ آن ۳۹.۶۴درصد است. 
وی همچنین افزود: از مجموع ۳ هزار و ۳۸۳ کیلومتر جاده اصلی و فرعی استان ۲ هزار و ۹۸۲ کیلومتر معادل ۸۸.۱۵ درصد زیر پوشش تلفن همراه قرار دارد، در حالی که متوسط کشوری ۸۶.۸۱ درصد می باشد.
خرامش اظهار کرد: تاکنون حدود سه میلیون و ۹۴۸هزار و ۹۳۰  خط تلفن همراه اول دایمی و اعتباری در استان واگذار شده است که از این تعداد  حدود ۲ میلیون و ۹۸۴هزار و ۳۱۱ خط فعال بوده و بقیه غیرفعال و ضریب نفوذ آن در آذربایجان شرقی ۷۴.۲۷درصد است. 
وی با اشاره به جمعیت سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی، پوشش جمعیتی تلفن همراه در این استان را ۹۵.۸ درصد اعلام کرد که متوسط کشوری آن ۹۶.۵ درصد می باشد.
خرامش ضریب نفوذ ریلی تلفن همراه اول در آذربایجان شرقی را نیز ۷۴.۲۷ درصد اعلام کرد؛ در حالی که این عدد در متوسط کشوری حدود ۸۳ درصد می باشد؛ از مجموع ۶۳۰ کیلومتر خط آهن آذربایجان شرقی هم اکنون ۴۵۹ کیلومتر تحت پوشش همراه اول قرار دارد.
وی از واگذاری تعداد سه میلیون و ۴۳۰ هزار و ۸۳۷ عدد سیم کارت اپراتور ایرانسل در آذربایجان شرقی نیز خبر داد و گفت: از این تعداد سیم کارت ۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۱۴۵ عدد فعال و ضریب نفوذ آن حدود ۵۰.۸۲ درصد است و این رقم در متوسط کشوری حدود ۶۷ درصد می باشد.
خرامش با بیان اینکه پوشش جمعیتی ایرانسل در آذربایجان شرقی بیش از ۸۶ درصد است، این رقم را برابر با متوسط کشوری اعلام کرد و افزود: در بخش جاده ای نیز در حال حاضر ۲ هزار و ۲۱۹ کیلومتر از جاده های استان تحت پوشش این اپراتور است که حدود ۶۷ درصد جاده های استان را شامل می شود و نسبت کشوری آن معادل ۶۷.۵ درصد است.
معاون مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی، تعداد سیم کارت های واگذار شده اپراتور رایتل در استان را ۳۴۴ هزار و ۸۴۳ عدد اعلام کرد و گفت: از این تعداد هم اکنون ۱۸۳ هزار و ۱۶۹ عدد سیم کارت فعال است که ضریب نفوذ آن ۴.۵۶ درصد می باشد و متوسط کشوری آن حدود ۵.۳۹ درصد است.
خرامش با بیان اینکه پوشش جمعیتی رایتل در آذربایجان شرقی ۵۴.۵۲ درصد است، متوسط کشوری این ضریب را بیش از ۶۲ درصد اعلام و اضافه کرد: این اپراتور ۷۶۵ کیلومتر از جاده ها و ۲۳۸ کیلومتر از خطوط راه آهن استان را تحت پوشش دارد.
وی همچنین شرکت هایی اینترنتی که کسب و کار از این طریق را دارند اکنون یکهزار و ۸۰۰ شرکت اعلام کرد و گفت: این تعداد شرکت قبل از شیوع کرونا ۸۹۱ واحد بوده است.
معاون مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: ایجاد اشتغال و حمایت از تولید در سالی که مزین به جهش تولید است با افزایش شرکت های کسب و کار اینترنتی گام مناسبی برای تحقق آن است.  

مشکلی در تامین اعتبارات هسته توسعه زیرساخت های اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد

رییس گروه زیربنایی سازمان مدیریت و دبیر هسته توسعه زیرساخت ارتباطات و اطلاعات نیز گفت: اعتبارات این هسته مربوط ارتباطات آذربایجان شرقی به صورت ملی و متمرکز است و مشکلی وجود ندارد. 
ناظم یونسی اظهار کرد: اجرای طرح های ارتباطات و اطلاعات استان نسبت به دیگر هسته های سند تدبیر و توسعه پیشرفت خوبی داشته طوری که پوشش اینترنت در یکهزار و ۱۲۲ روستا پیش بینی شده که همگی محقق شده و بیش از این تعداد نیز زیر پوشش قرار گرفتند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1402568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =