تبعیض در پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر بازنشستگان

افزایش قانونمند مستمری و همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دوباره به فراموشی سپرده شد این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر بوده و در تامین نیازهای اولیه زندگی خود و خانوده هایشان با مشکلات جدی روبرو هستند.

محمود شهرام فرد:بازنشستگان تامین اجتماعی، نسبت به نابرابری‌ و نبود تعادل در دستمزد بازنشستگان این سازمان و تبعیض حقوق ۸۰۰ هزار تومانی با بازنشستگان لشگری و کشوری اعتراض داشته و خواهان اصلاح و برابری حداقل حقوق خود با سایر بازنشستگان شدند.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹، حداقل حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در اسفندماه تصویب شد و از ابتدای امسال برای تمام این اقشار واریز شد.

اما علیرغم وعده های وزیر محترم کار و امور اجتماعی که اعلام کرد،"سعی خواهد شد حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری برابری داشته باشد"، تنها ۲۶ درصد به مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در تیرماه اضافه شد که با باز هم کف دریافتی یک بازنشسته تأمین اجتماعی که مزایای مزدی ندارد مانند حق مسکن یا بن خواربار و پایه سنوات، حداقل مستمری به زحمت به ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید!

هر سال در روزهای پایانی سال افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان صندوق‌های مختلف در کشور مشخص می‌شد اما در سال گذشته بعد از تشکیل چندین جلسه از شورای عالی کار، نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای افزایش حقوق‌ها به توافق نرسیدند. این در حالی است که فقط افزایش حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری مشخص شد و باز هم فکری برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نشد.

علاوه بر تبعیضی که در مورد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با سایر بازنشستگان وجود دارد موضوع دیگری که در مورد آن اعتراض هست، عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی است که سالهاست چشم انتظار اجرای آن هستند.

سال گذشته در قانون بودجه سازمان تأمین اجتماعی موظف به اجرای قانون همسان سازی شد اما بودجه و اعتباری برای اجرای آن از سوی دولت تخصیص داده نشد و نمایندگان خواستار اجرای همسان سازی از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتباری که قرار بود دولت به تأمین اجتماعی پرداخت کند، شدند اما در نهایت نیز دولت این اعتبار را به سازمان نداد و عملاً قانون اجرایی نشد.
 این در حالی است که در سال ۹۸ و همچنین امسال دولت اعتبار ویژه‌ای برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری اختصاص داده است به همین دلیل بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به مسئولان نظام، نمایندگان مجلس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و در نهایت رهبر معظم انقلاب، خواستار رفع تبعیض‌ها و روشن شدن تکلیف افزایش حقوق و اجرای قانون همسان سازی شدند.

پس از ارسال نامه، نوبخت خطاب به بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام کرد که خدا می‌داند احساس شرمندگی کردم، اما قانون در خصوص این عزیزان سازوکاری مشخص کرده که خارج از اختیارات من است و در نهایت هم قرار شد جلسه‌ای با حضور نمایندگان مستمری بگیران تأمین اجتماعی در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برگزار شود که البته هنوز این موضوع نیز به نتیجه نرسیده است.

علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی می گوید: به عنوان بزرگ‌ترین تشکل کارگری بازنشستگی کشور با تحت پوشش داشتن میلیون‌ها بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی پس از مکاتبات و مذاکرات متعدد با مسئولان امور در مجلس شورای اسلامی و دولت و عدم دریافت پاسخ مناسب به این نتیجه رسیدیم که ضروری است برای تظلم خواهی، نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کنیم.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری تأمین اجتماعی به بخش‌هایی از این نامه اشاره کرد و افزود: بر اساس شرایط موجود متأسفانه تأمین مالی بیمه‌های بازنشستگی و بیمه‌های درمانی در کشور به صورت ناعادلانه و تبعیض آمیز به دو دسته تقسیم شده است. 

یک دسته کارمندان دولت که از حدود ۲۱ صندوق بازنشستگی اختصاصی مستمری می‌گیرند و دولت از بودجه‌ها و اعتبارات عمومی بدون هیچ‌گونه محدودیت و مضایقه‌ای به آنها مساعدت می‌کند و دسته دوم کارگران و مشمولین قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی هستند که دولت نه تنها به آنها کمکی نمی‌کند بلکه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمه‌ای آنها را نیز پرداخت نکرده است.

با توجه به مشکلات بی شمار سه میلیون و پانصدهزار سرپرست خانوار و جمعیت تقریبی ۱۵ میلیون نفری مجموع این افراد با خانواده هایشان، چرا فکری برای کاستن از مشکلات آنها که صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی و شرکت های تابعه آن هستند، صورت نمی گیرد!؟

نوینده : محمود شهرام فرد

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1403115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =