سخنگوی وزارت امورخارجه، ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی و به ویژه میان ایران و برخی کشورهای منطقه را دسیسه​ای غربی- صهیونیستی خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمانپرست در مصاحبه با شبکه اول سیما افزود: به دولت​های منطقه نیز توصیه می​کنیم به خواسته​های مردمشان توجه کنند تا جلوی اینگونه فتنه​ها گرفته شود.

وی گفت: دورانی که بشود سال​ها بر ملتی حکومت کرد و به آن مردم اجازه مشارکت نداد، گذشته است و مردم منطقه خاورمیانه و شمال افریقا پس از اینکه سال​ها به مطالباتشان توجهی نمی​شد، بیدار شده و حرکتی بزرگ و مردمی ایجاد کرده​اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: البته نقش کشورهایی که در چند سال اخیر جلوی استعمار ایستادند و حفظ استقلال خود را در دستور کار داشته​اند ، در ایجاد این بیداری​ها بی تأثیر نبوده است.

وی گفت: ایران پس از 32 سال فشار و محرومیت ها، هم اکنون با نشاط و بیدارتر ،قله​های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح می​کند و مردم کشورهای منطقه، ایران را الگوی خود قرار داده​اند.

مهمانپرست یکی دیگر از عوامل بیداری مردم منطقه را احساس حقارت سالیان طولانی خواند و افزود: دولت های این کشورها بر خلاف میل مردمشان از ظلم حمایت می کردند و این موضع دولت ها نوعی احساس حقارت در ملتهایشان ایجاد کرده بود و انها نیز به دنبال تغییرات اساسی افتادند.

وی وجه مشترک همه تحولات منطقه را خواسته های مشروع مردم خواند و گفت : اگر دولت های منطقه بخواهند مقتدر باشند و پشتوانه قوی داشته باشند ، باید به این خواسته ها توجه کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه، توجه به مطالبات مردم، جلوگیری از سرکوب و اقدامات خشونت آمیز و دخالت نکردن نیروهای خارجی در کشورهای منطقه را از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این تحولات خواند.

مهمانپرست به عملکرد دوگانه و سؤال برانگیز کشورهای غربی در این تحولات اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد حضور مردم در کشورهای مختلف و در منطقه حساس خاورمیانه و شمال افریقا ؛ کشورهای غربی و صهیونیست ها را نگران کرده است و آنها به صراحت اعلام کرده اند که به دنبال حفظ منافعشان در این کشورها هستند.

وی، استفاده از چاه های نفت منطقه، تأمین منافع رژیم صهیونیستی، ایجاد پایگاه های نظامی و دنبال کردن پروژه ایران هراسی را از اهداف کشورهای غربی خواند و افزود : آنها برای اینکه اعتراضات استقلال خواهانه مردم این کشورها را دچار انحراف کنند ، صورت مسئله را تغییر می دهند و در هر کشوری مدلی را در پیش می گیرند.

مهمانپرست گفت: برای نمونه، ترفند و دسیسه غربی ها در بحرین، ایجاد درگیری میان ایران و اعراب و طرح ایران هراسی است و تلاش می کنند به گونه ای القا کنند که همچنان میان شیعه و سنی درگیری وجود دارد اما مردم جهان اسلام با بیداری، فریب این ترفند ها را نمی خورند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره حامی معنوی حرکت های مردمی است ، گفت : برای ما وحدت جهان اسلام اهمیت دارد و از 30 سال پیش تاکنون از فلسطینیان که اهل سنت هستند ، حمایت معنوی می کنیم و دشمنان نیز از تحقق وحدت در جهان اسلام هراس دارند.

وی افزود: البته کشورهای غربی تلاش کردند با برخی حرکت های مصنوعی، تحولات کشورهای منطقه را به گروهی کوچک نسبت دهند و در ایران نیز با بزرگ نمایی غائله 25 بهمن سال 89 تلاش کردند اهداف شوم خود را دنبال کنند ، اما از حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن غافل بودند.

مهمانپرست گفت : هم اکنون کشورهای منطقه دوران حساسی را طی می کنند و مسیر عزتمداری را آغاز کرده اند و امیدواریم شاهد تشکیل دولت هایی با پشتوانه عمیق مردمی باشیم.

/11128

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =