پیش‌بینی رییس کل بانک مرکزی از قیمت دلار/ بازار به تعادل می‌رسد

رئیس کل بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی، حرکت بازار ارز را رصد کرده و همانند دوسال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: بانک مرکزی در هر دو مقوله کنترل نقدینگی و نرخ ارز آگاهانه عمل می‌کند.

وی بیان کرد: بانک مرکزی و سیاست گذاری پولی و ارزی در شرایط عادی کاری پیچیده است، البته این به معنی عدم بیان آنچه بانک مرکزی انجام می‌دهد، نیست و من نیز، بر این اساس، همواره تلاش کرده ام تا صادقانه، سیاست‌ها را به مردم عزیز توضیح دهم تا خطای شکل گیری واقعی انتظارات را کاهش دهم. این بخشی از وظیفه من است.

۱- در مقوله رشد نقدینگی با وجود اینکه در سیاست پولی جدید، کانال انتقال سیاست پولی، حجم نقدینگی نیست، ولی در هر صورت بار دیگر یادآور می‌شوم که رشد نقدینگی از ابتدای امسال تا نیمه خرداد، در مجموع با احتساب خرید ارز، منابع مقابله با کرونا، و تنخواه دولت به ۶.۲ درصد رسیده است. حتی اگر در بدبینانه‌ترین حالت همین روند را تا آخر سال داشته باشد (که بسیار بعید است)، نرخ رشد نقدینگی کمتر از رشد سال گذشته بوده و در راستای همان هدف تورمی است. بی اطلاعی برخی از اطلاعات واقعی نباید دستاویزی برای تشویش اذهان و دمیدن بی ثباتی شود.

۲- دلایل نوسانات بازار ارز را توضیح دادم. بدیهی است برای چنین دوره‌هایی که تکانه‌های کوتاه مدت را در اقتصاد تجربه می‌کنیم، هیچ بانک مرکزی متعهد و آگاهی منابع خود را در بازار «نمی‌پاشد». بانک مرکزی، قطعا با نوسانات سفته بازی مقابله می‌کند و روند سه روز اخیر نیز نشان داد که بازارسازی قدرتمند در بازار، از هرگونه بی ثباتی و تلاطم جلوگیری خواهد کرد. خیرخواهان می‌دانند که ارزپاشی با مقابله با جریانات سفته بازی متفاوت است. تکانه اخیر موقتی است و در حال گذار و بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی، حرکت بازار ارز را رصد کرده و همانند دوسال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.

بانک مرکزی در هر دو مقوله کنترل نقدینگی و نرخ ارز آگاهانه عمل می‌کند

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1403732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =