۱۳ اثر ناملموس شهر یزد به ثبت ملی رسید

ایمنا نوشت: شهردار شهر میراث جهانی یزد گفت: ۱۳ اثر ناملموس شهر یزد با پیگیری‌های سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری یزد به ثبت ملی رسید.

جمال‌الدین عزیزی در آئین اعلام خبر ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس شهر یزد با بیان اینکه در سال ۹۸ نیز شش اثر ناملموس شهر به ثبت ملی رسیده بود، اظهار کرد: در سال جاری نیز با تلاش‌های انجام شده و همکاری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان ۱۳ اثر دیگر به ثبت ملی رسید.
وی با بیان اینکه پرونده ۱۹ اثر توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد تدوین و به کمیته ثبت آثار ناملموس ملی ارسال‌شده است، افزود: کیک یزدی، شولی یزدی، دیوار چینه‌ای، خشت اٌمال، سوروک و جوم یزدی در سال ۹۸ به ثبت رسیده است.
شهردار یزد تأکید کرد: در روزهای گذشته نیز آثار ناملموس شهر یزد همچون پوشش زنان زرتشتی، شیوه بافت پارچه زری اطلسی، شیوه تهیه شیرینی حاجی‌بادام، شیوه تیزاب کاری سنتی یزد، شیوه تهیه و تولید مُشتک، شیوه تهیه سفیدآب، شیوه تهیه نبات یزدی، شیوه قالگری سنتی یزد، شیوه تهیه و تولید ماقوت، شیوه ساخت انگشتر گالو، شیوه ساخت مدال سه لیره، مراسم سدره پوشی زرتشتیان یزد و شیوه ساخت گوشواره کشکی به ثبت ملی رسید.
وی با بیان اینکه دستورالعمل انجام این‌گونه فعالیت‌ها توسط شهرداری‌ها از سوی هیئت‌وزیران در سال ۹۶ به تصویب رسیده است، تصریح کرد: میراث فرهنگی ناملموس به معنی رفتارها، نمادها، بیان‌ها دانش‌ها، مهارت‌ها، هنرها، صنایع‌دستی و فضاهای فرهنگی وابسته به آن‌ها است که نسل به نسل به یکدیگر منتقل می‌شود و وظیفه ما حفظ و حراست از آن‌ها است.
وی ابراز امیدواری کرد: تا همکاری‌های شهرداری یزد با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ادامه یابد و بیش از پیش در راستای ارتقا و حفظ و حراست میراث فرهنگی تلاش شود.

اتصال به تاریخ و میراث فرهنگی زمینه موفقیت شهرها است
در ادامه این جلسه غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: امروزه تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و ملل مختلف با دو شاخصه اتصال به تاریخ و زمینه‌سازی برای آینده سنجیده می‌شوند.
وی با اشاره به همکاری و تعامل مطلوب سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای حفاظت از میراث ناملموس شهر یزد، اظهار کرد: دو ارگان فرهنگی شهر دست‌به‌دست هم دادند و حرکات زیبایی را برای مردم، پیشینه تاریخی و آیندگان به انجام رساندند.
وی اظهار امیدواری کرد: این همکاری‌ها ادامه داشته باشد و به سایر دستگاه‌ها نیز سرایت کند.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه امروزه تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و ملل مختلف با دو شاخصه اتصال به تاریخ و زمینه‌سازی برای آینده سنجیده می‌شوند، تأکید کرد: هر شهری که با میراث فرهنگی و پیشینیان خود رابطه‌ای قوی‌تر و پررنگ‌تر داشته باشد و بتواند آینده خود را با توجه به مباحث محیطی زیستی تأمین کند، موفق‌تر عمل کرده است.
سفید با بیان اینکه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی در اکثر زمینه‌ها خوش درخشیده است، تصریح کرد: فعالیت‌های این سازمان در اکثر اقدامات فرهنگی، هنری، اجتماعی، آموزشی و میراثی شهر قابل‌تأمل است که این موضوع افتخاری برای شهرداری و شورای شهر و شهروندان یزدی محسوب می‌شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1404679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =