واکسن آنفلوآنزا جلوی کرونا را می‌گیرد؟

رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن آنفلوآنزا به هیچوجه برای بیماری کووید ۱۹ ایمنی ایجاد نمی‌کند اما با شروع فصل سرد سال در پاییز، احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کووید ۱۹ وجود دارد بنابراین حتما باید واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های هدف و پرخطر تزریق شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از وزارت بهداشت، حسین عرفانی افزود: واکسن آنفلوآنزا، واکسنی خوب، بدون ضرر و موثر برای بیماری آنفلوآنزا است و برای سرماخوردگی و بیماری کووید ۱۹ کاربرد و اثری ندارد. بنابراین همه گروه های پرخطر باید اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا کنند.

وی خاطرنشان کرد: علائم اصلی بیماری کووید ۱۹، علائم تنفسی است و ممکن است در سیستم گوارشی بدن از جمله کلیوی و ادراری نیز علائمی وجود داشته باشد اما برخی علائم عمومی مانند تب، سردرد، احساس ضعف، خستگی و کوفتگی نیز ممکن است در بیماران وجود داشته باشد.

ضرورت پرهیز از تماس با بیماران کووید ۱۹

رییس اداره مراقبت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد از تماس با مبتلایان به کووید ۱۹ پرهیز کنند و گفت: اما اگر تماسی با این بیماران داشته باشیم، باید حتما به مدت دو هفته جداسازی از سایرین انجام گیرد؛ همچنین اگر به علائم مشکوکی برخورد کردیم، باید از سامانه های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ مشاوره تلفنی گرفت و در صورت نیاز، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد.

عرفانی تاکید کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی یکی از بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ است. باید همچنان در خانه بمانیم و فقط در مواقع ضروری یعنی برای کار و شغل و همچنین خریدهای مایحتاج ضروری از منزل خارج شویم و در این موارد نیز باید فاصله فیزیکی و بهداشت دست و تنفس رعایت شود تا انتقال بیماری به حداقل برسد.  

وی ادامه داد: حتما باید به غربالگری کرونا توجه ویژه ای داشته باشیم تا بیماران در مراحل اولیه بیماری، تشخیص داده شوند. شناسایی بیماران در مراحل اولیه چندین مزیت دارد؛ اول آنکه احتمال سرایت ویروس به دیگران، کاهش می یابد. دیگر اینکه احتمال تغییر وضعیت بیماران به شدید و بدحال و در نهایت مرگ و میر کاهش پیدا می کند بنابراین باید بیماران را در مراحل اولیه شناسایی کنیم تا باعث انتقال ویروس به سایرین نشوند.  

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(پنجشنبه) گفت تاکنون ۲۳۲ هزار و ۸۶۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۱۰۶ نفر رسیده است.

47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =