روحانی:خدمات در ادارات و مترو، فقط در صورت زدن ماسک ارائه شود

رئیس جمهور ارائه خدمات دولتی به شهروندان را منوط به استفاده از ماسک در ادارات کرد.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: پدیده کرونا را نمی‌توان تنها از وجوه بهداشتی و درمانی مورد بررسی قرار بدهیم.

وی ادامه داد: فرهنگ، اقتصاد و حتی مسائل بین المللی نیز تحت الشعاع این پدیده قرار گرفته‌اند. برای مثال رشد اقتصاد جهانی نیز تحت تأثیر این موضوع روند کاهشی پیدا کرده است.

اهم سخنان رئیس جمهور را به نقل از ایرنا و فارس بخوانید؛

* پدیده کرونا یک پدیده چند وجهی است و بسیاری از مسایل درهم تنیده است. در داستان پدیده کرونا، داستانی که نظیر آن را در طول قرن گذشته نداشتیم که این همه پیچیدگی داشته باشد و در جوامع مختلف در سایه این پدیده خطرناکی که به وجود آمده است و این ویروس با مسایل بسیار متعددی روبرو شدند.

تحولات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا

* رشد اقتصادی دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹، ۲.۹ دهم بوده است، ولی در سال ۲۰۲۰ که با این ویروس روبرو شدیم رشد اقتصادی منهای ۳شده است که نشان می دهد این ویروس چه تحول بزرگی را متاسفانه به صورت منفی در اقتصاد دنیا گذاشته است.



* این شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است. به طوری که رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ در کشورهای پیشرفته ۱.۷ هم بوده و در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی این است که منهای ۶.۱ باشد بنابراین شما می‌بینید چه شرایطی از نظر اقتصادی به وجود آمده است.

ادارات دولتی فقط به مردمی که ماسک زده اند خدمات ارائه دهند

* کرونا مانند هر بیماری دیگر یک بیماری است و هر فردی ممکن است به هر دلیلی به آن مبتلا شود  وقتی مبتلا شد وظیفه شرعی است که برای حفظ جان مردم به اطرافیان خود و به خانواده و محل کار خود اعلام کند و خود را به مدت ۱۴ روز یا بیشتر قرنطینه کند.

* ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمات ارائه دهند، مردم باید از ماسک استفاده کنند و اگر کسی از ماسک استفاده نکرد خدمت ارائه ندهند، این قانون باید ابلاغ شود.

اگر کارمندی ماسک نزد، برایش غیبت زده شود

* اگر کارمندی در سر کار ماسک نزد باید برای او غیبت زد و او را بازگرداند.

*از فردا استفاده از ماسک در مکان های سرپوشیده جمعی الزامی است. ارائه خدمات در همه بخش ها بویژه بخش های دولتی، منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی شود.

*برای عبور از شرایط سخت مبارزه با کرونا، باید خدمت دهنده و خدمت گیرنده اصول بهداشتی را مراعات کرده و در مکان های خدمت رسانی نیز این اصول بهداشتی به اجرا گذاشته شود.

ارائه خدمات در مترو و اتوبوس منوط به استفاده از ماسک است

* ارائه خدمات مترو و اتوبوس منوط به استفاده از ماسک است و در این راه هم ضابطین قوه قضاییه و هم خود قوه قضاییه در جایی که لازم است کمک کنند تا بتوانیم این مقطع را با کمک هم عبور کنیم. جاهایی هم هست که اتحادیه‌ها و اصناف مسئول هستند و آنها باید بیایند در بازار و پاساژها کمک کنند.

در حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس آقای وزیر کشور تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و هر کجا که نیاز بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده می‌کنند.

بر نرفتن به مراسم عروسی و عزا تاکید داریم

* دستورالعمل اصلی مسئله فاصله‌گذاری، مسئله ماسک و نرفتن در اجتماعاتی مثل مراسم عزا و عروسی در مناطق سرپوشیده است و اینها جزو مواردی است که مسئولین محترم اصرار و تاکید می‌کنند.

مخفی کردن بیماری کرونا، تجاوز به حقوق دیگران است

* وقتی فرد مبتلا، بیماری خود را به خانواده و دوستان و همکاران و افراد در سطح جامعه و خیابان اعلام نمی‌کند، و ماسک هم نمی زند، مخفی کردن این بیماری یک نوع تجاوز به حقوق دیگران است.

*  فرد بیمار و مبتلا به کرونا اولا نباید بیرون بیاید، اما اگر در سطح جامعه حاضر شد باید ماسک بزند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند. فرد مبتلا باید وقتی در جامعه می آید باید به اطرافیان بگوید که به وی نزدیک نشوند، ایرادی ندارد؛ این شیوه باید به عنوان فرهنگ در جامعه جا بیفتد.

* همه افراد مبتلا در اداره و محل کار و اجتماعات باید اعلام کنند، اگر کسی هم فهمید باید اعلام کند تا از مشکل این بیماری عبور کنیم.

اگر رستورانی پروتکل ها را رعایت نکرد، بسته شود

* این مهم است که ما مشاغل را مدنظر قرار دهیم. اگر رستورانی همه اصول و پروتکل‌ها را رعایت کند، باید اجازه دهیم که کارش را انجام دهد. اگر رستورانی رعایت نمی‌کند، باید تذکر دهیم و اگر دوباره رعایت نکرد، باید آن را برای مدت یک هفته تا ۱۰ روز ببندیم تا موظف باشد اصول بهداشتی را رعایت کند.

مراسمی که آمار ابتلای کرونا در خوزستان را بالا برد

* علت اینکه در خوزستان شاهد افزایش مبتلایان کرونا بودیم این بود که در مراسم عید فطر مراسمی وجود دارد که همه طوایف در آن حضور می‌یابند و جمع می‌شوند. امسال تعطیلات بیشتر شد و مردم تعطیلات آخر هفته و تعطیلات ارتحال را به هم متصل کردند و در پی آن مردم دچار مشکل شدند.

* انتظار داریم  اتحادیه‌ها و اصناف بیایند و کمک کنند. این موارد اگر در کنار هم قرار بگیرند، مشکلات پیش نمی‌آید. آن دستورالعمل‌های اصلی که همیشه تاکید می‌شود و امروز نیز در جلسه بر آنها تاکید شد، مسئله فاصله گذاری، استفاده از ماسک و نرفتن در اجتماعاتی مانند عزا و عروسی و حضور در فضای سرپوشیده است که همه روی آن تاکید دارند.

*  ما به این نتیجه رسیدیم که لازم نیست برخی مسائل را در سطح کشور ممنوع اعلام کنیم. برای آنکه برخی مشکلات مربوط به استان خاصی است.

باید روی شهرهای پرخطر تمرکز کنیم

* نمی‌شود که بگوییم وضعیت مناطق همیشه ثابت خواهد بود و به خصوص باید دانست که برخی مکان‌ها که از اول وضعیت سفید داشتند، تا حد زیادی در معرض خطر هستند.

*  ما باید روی شهرهای پر خطر تمرکز کنیم.  قاعده ما بر این است که مواردی که قبلاً در لیست سه و چهار ما مانند رستوران، سالن‌های همایش، باشگاه‌های ورزشی، مصلی و مساجد بود، اگر ستاد استانی اعلام کند که این شهرستان وضعیت قرمز دارد و کمیته‌های مربوطه موافقت کنند، ما در ستاد روز پنج‌شنبه تصویب کردیم که ممنوعیت برای یک هفته اجرا شود و در پایان هفته نیز دوباره ارزیابی مجدد قرار دهند که ممنوعیت ادامه بیاید تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

* هر سه گروه خدمت دهنده، خدمت گیرنده و مکان خدمت باید مورد پایش باشد. مکان خدمت باید بهداشتی باشد و پروتکل را رعایت کند، خدمت دهنده که خود کاسب است و خدمت گیرنده هم مردم هستند. هر سه این گروه باید مراعات کنند تا از این شرایط سختی که داریم، عبور کنیم.

*  دولت وظایفی دارد که به شدت دنبال اجرای آن‌ها است. دولت الکترونیک را به سرعت در حال پیشبرد هستیم. جاهایی که نیاز به مراجعه داشته، تلاش می‌کنیم تا مراجعه را کم کنیم. با دولت الکترونیک در حال ایجاد الگوی جدیدی در خدمت رسانی به مردم هستیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و به آن کمک کنیم.

احساس خطر کنیم محدودیت ها را برمی گردانیم

* مسافرت‌ها باید کاهش یابد و به حد ضرورت برسد. اگر احساس خطر می‌کنیم و در شرایط هشدار هستیم، می‌توانیم برخی محدودیت‌ها را برای مدت کوتاهی برگردانیم.

* از همه محققین و متخصصین که برای تولید واکسن و دارو برای ویروس کرونا تلاش می‌کنند و به دنبال واکسن هستند تشکر می‌کنیم. امیدوارم این تلاش‌ها به نتیجه مثبت برسد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =