نقد ندی الازهری بر مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی»

ندی الازهری در نقدی بر مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» از تبعیت این مستند از کارگردانی اصغر فرهادی نوشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ندی الازهری، منتقد عرب‌زبان ساکن پاریس، پس از تماشای مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» در ویدئو لایبرری فستیوال «ویزیون دو رل» سوییس، درباره این مستند نوشت: «این مستند به نوعی به سناریوی فیلم جدایی و مراحل اجرای آن نظر داشته است؛ به گونه‌ای که آن‌ها را به صورتی مجرد و انتزاعی ارائه نکرده و همین موضوع به جذابیت این فیلم اضافه کرده است. وحید صداقت در این مستند، فضای بازی را در اختیار اصغر فرهادی گذاشته بی‌آنکه او را با هیچ محدودیت و یا مانعی بازدارنده که به شکلی ناگهانی سر راهش قرار گیرد محدود کند؛ یعنی درست همان روشی که آقای فرهادی در فیلم‌های خود به کار می‌گیرد. فیلم با یک مقدمه آغاز می‌شود و رفته رفته به شخصیت کارگردانی اصغر فرهادی نزدیک می‌شود و بعد مراحل تولید فیلم‌اش را به نمایش می‌گذارد؛ او برای این کار از برش‌های متعددی از فیلم‌های فرهادی و نیز تمرین‌هایش با هنرپیشه‌ها کمک می‌گیرد و سرانجام به همه نشان می‌دهد که آقای فرهادی برای تولید و کارگردانی یک فیلم از چه شیوه‌ای استفاده می‌کند تا در نهایت بهترین فیلم را خلق کرده و به نمایش بگذارد. این مستند، نحوۀ برخورد و رفتار فرهادی را با کودکان نیز مورد تحلیل قرار داده و نقش آنان را در عرصه‌های عاطفی فیلم مرور می‌کند.» 
 این منتقد در ادامه می‌نویسد:« وحید صداقت در تولید این مستند که سومین مستند اوست، از نویسنده ایرانی، ابراهیم گلستان، ژان‌کلود کریر فرانسوی و مایک لی، کارگردان انگلیسی کمک گرفته و از نظریاتشان در خصوص فیلم‌های فرهادی بهره برده است. آنان در این مستند، بیشتر به موضوع اهمیت شخصیت‌های فیلم و روابطشان با یکدیگر تمرکز می‌کنند. کریر می‌گوید فرهادی کارگردانی‌ست که قادر است از مجموعه‌ای کوچک از آدم‌ها، قصه‌ای گسترده بیافریند به گونه‌ای که ما در حین مشاهدۀ فیلم، خودمان را ببینیم و زندگی خودمان را لمس کنیم. فیلم «جدایی» به شکلی بسیار زیبا و درخور به پایان می‌رسد. این فیلم نمایش‌دهندۀ ایران امروز و ایران فرداست و نمایشگر آیندۀ کشور که در دست «زنان» است. در این فیلم، سیمین با بازی لیلا حاتمی به آینده نظر دارد در حالی که همسرش نادر، با بازی پیمان معادی، فردی سنت‌گراست که به گذشته می‌اندیشد و معیارش گذشته است.»
مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» در بخش «ویدئو لایبرری» فستیوال مستند «ویزیون دو رل» سوییس که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، برای پخش‌کنندگان و منتقدان حاضر در جشنواره به نمایش درآمد. پخش بین‌المللی این فیلم بر عهده پخش بین‌الملل «مارون فیلم» است. «صحنه‌هایی از یک جدایی» در حال حاضر و با بازگشایی مجدد سینماها، در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده سینماهای ایران رفته و علاقه‌مندان می‌توانند در سینماهای هنر و تجربه به تماشای فیلم بنشینند.
۲۵۸۲۵۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =