هزینه مصرف خانوار در کدام بخش‌ها افت کرد +جدول

با سرعت گرفتن رشد تورمی از تابستان ۹۷، رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت حقیقی در سال 98 منفی شده است.

به گزارش خبرآنلاین ،جزئیات و اجزای رشد اقتصادی در سال 98 نشان می‌دهد، به دلیل نوسانات شدید ارزی و کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم، هزینه مصرف خانوار به شدت کاهش داشته و ارقام آن منفی شده است.

تحلیل داده های مرکز آمار ایران حکایت از آن دارد به غیر از 2 بخش اجتناب ناپذیر که همراه با رشد بوده است، بقیه هزینه های خانوار افت کرده است.

درصد تغییر شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای شهری کشور در ۱۲ ماه منتهی به هر ماه 

مرکز آمار در این زمینه نوشت: با شدت گرفتن روند رشد تورمی از تابستان ۹۷، رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت حقیقی منفی شده است. پس نقطه شروع کاهش مصرف خانوار، از فصل تابستان سال ۹۷ بوده و در پاییز ۹۷ با تشدید اثرات تورمی که به صورت افزایش شیب منحنی تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده قابل مشاهده است، سبب شد مصرف خانوار به قیمت حقیقی افت شدیدی داشته باشد این افزایشی بودن شیب منحنی تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده تا ماه دوم تابستان سال ۹۸ قابل ملاحظه است و پس از آن با کاهش شیب منحنی، می توان نتیجه گرفت که شتاب تورمی نه تنها ثابت مانده که کمتر شده است.

در فصل پاییز و زمستان سال ۹۸ شتاب تورمی کاهش یافته که نتیجه این تغییرات، سبب شده رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت حقیقی در فصل تابستان، پاییز و زمستان ۹۸ نسبت به فصل بهار ۹۸ بهبود داشته و عدد منفی کمتری را نشان دهد.

بررسی هزینه های خوراکی خانوار به قیمت ثابت نشان می دهد با توجه به رشد ۱۹.۴ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در گروه خوراکی ها، رشد مصرف نهایی خانوار از این گروه به ۳.۹- درصد می‌رسد که بیشترین رشد هزینه های خوراکی خانوار، مربوط به سه گروه غلات، نان، آرد، رشته و فراورده های آن، شیر و فراورده های آن و میوه ها و خشکبار است.

در گروه دخانیات با وجود افزایش هزینه های مصرفی خانوار از دخانیات، و با توجه به افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی دخانیات معادل ۱۰.۴ درصد، رشد این گروه از هزینه های مصرف نهایی خانوار معادل ۴- درصد است.

رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت های ثابت در گروه هزینه های غیر خوراکی و خدمات، به جز گروه مسکن، آب و سوخت و گروه ارتباطات، در سایر گروه ها منفی بوده است. در گروه هزینه های پوشاک و کفش، با توجه به رشد ۳۱.۶ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی پوشاک و کفش، رشد این هزینه ها به ۴۳.۲ - درصد می رسد.

رشد مصرف نهایی خانوار در گروه مبلمان، تجهیزات خانوار و تعمیرات آنها معادل ۱۵.۶ - درصد است که با توجه به کاهش هزینه های خانوار در ماه آخر و رشد ۲۲.۷ درصدی شاخص بهای کالا و خدمات در این گروه، دور از انتظار نیست.

رشد مصرف نهایی خانوار در گروه بهداشت معادل ۱۰- درصد است که با توجه به رشد ۲۲.۹ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات در این گروه حاصل شده است.

شرایط پیش آمده در مورد شیوع ویروس کرونا هزینه های بیمارستانی خانوار به ویژه مراجعات به بیمارستان های خصوصی را به شدت کاهش داد. زیرا بخش عمده ای از این خدمات در بیمارستان های دولتی به خانوارها ارائه شده است.

همچنین به دلیل کاهش ناگهانی مراجعات به بیمارستان‌های خصوصی، بسیاری از این گونه بیمارستانها در معرض مشکلات مالی قرار گرفته‌اند که حکایت از کاهش هزینه های بهداشت و درمان خانوار دارد.

می توان گفت رشد پایین هزینه های خانوار در این گروه متأثر از دو عامل حمایت های دولت برای کاهش هزینه های ناشی از کرونا و همچنین به تاخیر انداختن مراقبت های درمانی از طرف خانوار مانند هزینه های دندانپزشکی، تست‌های تشخیصی عادی، عمل های زیبایی، واکسیناسیون کودکان است.

223229

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1407603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =