۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۲

فیلم انیمیشن «پونیو» ساخته هایائو میازاکی انیماتور ژاپنی 14 اوت اکران می‌شود.

آیا «سرباز جو» می‌تواند یک ستاره سینما باشد؟ آیا نورا افرون می‌تواند با «جولی و جولیا» موفق باشد و آیا کوئنتین تارانتینو می‌تواند با «لعنتی‌های بی‌آبرو» برادران واینستین را نجات بدهد (یا برعکس)؟

احتمالاً تا یک یا دو هفته دیگر پاسخ این سؤال‌ها و خیلی سؤال‌های دیگر که حداقل برای دست‌اندرکاران هالیوود اهمیت دارد، مشخص می‌شود. برای بسیاری از ستاره‌های سینما، فیلمسازان و استودیوهای پشت سر آنها ماه اوت (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) به آزمونی بسیار مهم می‌ماند. استودیوها به طور عادی از این ماه به عنوان یک مقطع زمانی مناسب برای اکران فیلم‌های سخت‌تر استفاده می‌کنند، بی‌آنکه نگران برخورد با فانتزی‌های بزرگ و فیلم‌های انیمیشن باشند که سراسر ماه جولای بازار سینما را به تسخیر خود درمی‌آورند. نمونه آن جولای امسال بود که دو دنباله پرفروش «ترانسفورمرها» و «عصر یخ» به نمایش درآمد.

پارسال به عنوان مثال استودیوهای پارامونت پیکچرز و سونی پیکچرز در ماه اوت دو کمدی درجه R «تندر استوایی» و «قطار سریع‌السیر آناناس» را به بازار فرستاد. هر دو فیلم نیز با استقبال قابل انتظار تماشاگرانی روبه‌رو شد که از دیدن فیلم‌های بامزه PG-13 مانند «آیرون من»، «شوالیه تاریکی» و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» اشباع شده بودند. این اتفاق امسال هم می‌تواند بیفتد، البته به این شرط که هالیوود بتواند بازاریابی مناسب کند، چرا که تعدادی از فیلم‌ها با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب سنگین‌تر از آن چیزی هستند که بتوان روی فروش آنها خیلی حساب کرد.

این در حالی است که درآمد حاصل از فروش این ماه برای هالیوود بسیار مهم است. پس از شروع بسیار خوب در ماه‌های اول سال 2009، مجموع فروش فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی در چهار هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. هرچند، مجموع درآمد از اول سال تاکنون همچنان هفت درصد بیشتر از موعد مشابه پارسال است و تعداد تماشاگران نیز سه درصد بیشتر شده است.

با این توصیف رقابت شدیدی بین استودیوها وجود دارد. ظاهر قضیه نشان می‌دهد استودیو یونیورسال تنها روی تریلر «فرار بی‌نقص» دیوید توئی با بازی میلا یوویچ حساب کرده که از این هفته به بازار می‌آید. سونی پیکچرز نیز از جمعه درام کمدی «جولی و جولیا» به کارگردانی نورا افرون را اکران می‌کند که مریل استریپ در آن به نقش جولیا چایلد آشپز معروف ظاهر شده و ایمی آدامز هم نقش جولی پوئل مقلد او را بازی می‌کند.

استودیو واینستین هم به ماه اوت امید زیادی دارد. هاروی و باب واینستین مؤسسان این استودیو ژوئن پیش یک مشاور مالی را برای بازنگری در میزان بدهی‌های استودیو استخدام کردند. به همین دلیل آنها روی موفقیت فیلم جنگی «لعنتی‌های بی‌آبرو» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو حساب کرده‌اند که از 21 اوت (30 مرداد) اکران می‌شود و نقش اصلی آن را براد پیت بازی می‌کند.

برای استودیو پارامونت نیز ماه اوت می‌تواند یک قدم رو به جلو باشد. این استودیو به لطف موفقیت بسیار زیاد فیلم‌هایی چون «سفر ستاره‌ای» و «ترانسفورمرها: انتقام کشته‌شدگان» از نظر درآمد حاصل از فروش فعلاً پس از استودیو برادران وارنر در رده دوم استودیوهای موفق سال 2009 قرار دارد. با این حال گروهی اعتقاد دارند فیلم جدید پارامونت با عنوان «سرباز جو: ظهور کبرا» که از جمعه به نمایش درمی‌آید، در گیشه موفق نخواهد بود. این فیلم را استفن سامرز بر مبنای یک بازی ساخته است.

برادران وارنر که تابستان امسال دو فیلم پرفروش «هری پاتر و شاهزاده دورگه» و «اثرات» را روی پرده داشت، ماه اوت را به نمایش فیلم‌های واحد نیولاین خود - درام افسانه علمی «همسر مسافر زمان» با بازی اریک بانا، دنباله سه‌بعدی «مقصد نهایی» و فیلم خانوادگی Shorts به کارگردانی رابرت رودریگز - اختصاص داده است. استودیو فاکس قرن بیستم از 21 اوت کمدی «بعد از لیسانس» به کارگردانی ویکی جنسن را به بازار می‌فرستد و استودیو دیسنی هم 14 اوت «پونیو» ساخته هایائو میازاکی انیماتور سرشناس ژاپنی را اکران می‌کند.

نیویورک تایمز / 5 اوت

کد خبر 14079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =