۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹

تیک‌ تاک در آمریکا ممنوع می‌شود؟

محدودیت‌های سیاسی برای محبوب‌ ترین اپلیکیشن اشتراک ‌گذاری ویدئو جهان
تیک‌ تاک در آمریکا ممنوع می‌شود؟

بحران‌های سیاسی از سرتاسر جهان، تیک‌تاک را تهدید می‌کنند و شاید ادامه‌ فعالیت این اپلیکیشن پرطرفدار در ایالات متحده ممکن نباشد.

زومیت نوشت: محبوب‌ترین اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئو درجهان، در مرکز تنش‌های سیاسی گوناگون قرار دارد. ایالات متحده که هنوز درگیری‌هایی جدی با چین دارد، اپلیکیشن‌های فعال در این کشور مانند تیک‌تاک را هم خطری برای خود می‌داند. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده اعلام کرد که به‌صورت جدی ممنوع کردن فعالیت تیک‌تاک را دنبال می‌کند. او اپلیکیشن محبوب شرکت بایت‌دنس را هم به همکاری احتمالی با دولت مستقر در پکن متهم کرده است. پومپئو اعتقاد دارد شاید دولت چین از تیک‌تاک به‌عنوان ابزار جاسوسی و نظارت یا پروپاگاندا استفاده می‌کند.

اگر آمریکایی‌ها تصمیم به ممنوع کردن تیک‌تاک را با جدیت دنبال کنند، اپلیکیشن با بحرانی جدی روبه‌رو می‌شود. چندی پیش استفاده از تیک‌تاک در هند هم ممنوع شد که بزرگ‌ترین بازار این اپلیکیشن بود.

از رخدادهای سیاسی دیگر مرتبط با تیک‌تاک می‌توان به خروج آن‌ها از هنگ‌کنگ اشاره کرد. افزایش نظارت‌ها و کنترل دولت مرکزی چین در منطقه‌ی هنگ‌کنگ و قوانین جدید امنیت ملی کشور، باعث شد تا اپلیکیشن محبوب، فعالیت خود را در بازار آن منطقه متوقف کند. سخنگوی اپلیکیشن با وجود تأیید تصمیم جدید، هیچ‌گونه اطلاعات تکمیلی پیرامون توقف فعالیت‌ها در هنگ‌کنگ ارائه نکرد.

آمریکایی‌ها هنوز اعتقاد دارند تیک‌تاک با دولت چین در ارتباط است

بیانیه‌ی اخیر تیک‌تاک ابهام‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال نمی‌دانیم که آیا شرکت مالک، بایت‌دنس، نسخه‌ای سانسورشده از تیک‌تاک را در هنگ‌کنگ عرضه خواهد کرد یا خیر. آن‌ها اپلیکیشن دیگری به‌نام Douyin با کاربردی شبیه به تیک‌تاک دارند که توسط تیم چینی بایت‌دنس توسعه می‌یابد. شاید اقدام‌های تکمیلی شرکت، شامل جایگزینی تیک‌تاک با این اپلیکیشن در هنگ‌کنگ باشد.

ژانگ ییمینگ، بنیان‌گذار سریالی چینی، شرکت بایت‌دنس را راه‌اندازی کرد. شرکت او از مدت‌ها پیش تلاش می‌کند تا تیک‌تاک به‌مرور از مالکیت بخش چینی خارج شود و اتهام‌های جاسوسی و ارتباط با دولت چین، از بین بروند. از اقدام‌های بایت‌دنس می‌توان به استفاده از دیتاسنتر در خارج از خاک چین اشاره کرد. به‌علاوه، آن‌ها کوین مایر از دیزنی را به‌عنوان چهره‌ی جدید اپلیکیشن معرفی کرده‌اند تا ظاهری بین‌المللی‌تر به سرویس خود اضافه کنند.

مسدودشدن تیک تاک / علامت اخطار روی لوگوی تیک تاک

حرکت اخیر تیک‌تاک در واکنش به درخواست‌ها و سیاست‌های دولت محلی، در تناقض با حرکت غول‌های دنیای فناوری در آن منطقه دارد. مایر که اکنون به‌عنوان مدیر کل اجرایی اپلیکیشن فعالیت می‌کند، به‌نوعی قوانین جدید حکومت محلی را پذیرفت و تیک‌تاک را در هنگ‌کنگ متوقف کرد. ازطرفی فیسبوک، گوگل، توییتر و تلگرام به‌اتفاق اعلام کردند که درخواست‌های نظارت بر داده ازسوی دولت هنگ‌کنگ را نمی‌پذیرند و دیگر با پلیس منطقه‌ی مذکور همکار نمی‌کنند.

بسیاری از کاربران و کارشناسان تصور می‌کنند که تصمیم جدید غول‌های فناوری در مخالفت مستقیم با برنامه‌های سانسور و نظارت دولت چین قرار دارد. ازطرفی دیگران اعتقاد دارند که شرکت‌ها تنها با این کار برای خود زمان خریده‌اند تا حرکت بعدی‌شان را برنامه‌ریزی کنند. حرکتی که می‌توان شامل خروج داوطلبانه، انتظار برای رخدادهای بعدی ازسوی دولت همچون ممنوعیت یا هماهنگ شدن با قوانین نظارتی جدید پکن خواهد بود. به‌هرحال احتمال ادامه‌دار بودن قوانین جدید نظارتی در هنگ‌کنگ بسیار بالا است و شرکت‌ها باید تصمیمی سرنوشت‌ساز نسبت به ادامه‌ی فعالیت اتخاذ کنند.

تیک‌تاک در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که ۱۵۰ هزار کاربر در هنگ‌کنگ دارد. باتوجه‌به آمار دانلود جهانی دو میلیارد نسخه تا ماه آوریل، عدد مذکور آن‌چنان به چشم نمی‌آید. به‌علاوه، تیم تیک‌تاک در هنگ‌کنگ نیز بسیار کوچک است و در مجموع، توقف فعالیت‌های تیک‌تاک در منطقه، تأثیر زیادی روی شرکت ندارد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1408054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =