مدیرکل آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت: نگران شهریور و مهر و تامین نیازهای کشور هستیم

ایرنا نوشت: مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معاونت درمان ابلاغ کرده که تست سرولوژی نمی‌تواند وضعیت کنونی ابتلا به کرونای افراد را مشخص کند و اگر کسی از روی عمد یا ناآگاهی این هزینه را به مردم تحمیل می‌کند، باید روشن شود، زیرا تفسیر غلط آزمایش سرولوژی می‌تواند حتی یک اداره را تعطیل کند.

سیامک سمیعی روز یکشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره تست‌های سرولوژی برای بیماری کووید ۱۹ افزود: تست‌های سرولوژی بی ارزش نیست، اما به اندازه تست‌هایی که در مورد هپاتیت و اچ آی وی قاطع هستند، کاربرد ندارند. استفاده نا به جا از تست‌های سرولوژی ممنوع است. وقتی تعرفه‌ها رعایت نمی‌شود، باید با آنها برخورد شود. دو تست igM و igG داریم که سیستم ایمنی در اولین مقابله با ویروس، مولکولی می‌سازد که تا یک هفته قابل اندازه گیری است و این با عنوان igM است و اگر مثبت باشد، یعنی در مراحل حاد هستید. سپس این مولکول روی igG سوییچ می‌شود. در مورد کووید ۱۹ به این صراحت نمی‌توان تفسیر کرد. این بیماری ناشناخته است و باید صبر کنیم که بدانیم کدام آزمایش سرولوژی به درد ما می‌خورد.

وی ادامه داد: چند بار از نظام پزشکی و انجمن‌ها دعوت کرده و توضیح دادیم که حتی اگر مشکل اقتصادی داریم، باید برخی کارها را انجام ندهیم. در حال حاضر گرفتار کاربرد غیرضروری یک آزمایش شدیم که یک نیاز دیگر را پاسخ می‌دهد. البته بدون پژوهش، اطلاعات زیاد نمی‌شود. ماجرای تمایل به سمت تست‌های سرولوژی برای کاربرد متفاوتی به اسم گواهی سلامت بود. هنوز امیدواریم تست‌هایی بیاید که بتوانیم از آن استفاده کرده و بیماری را مدیریت کنیم. برنده در این زمانه کسی است که بتواند بهترین راه برای بازگشت به کار را پیدا کند. هر کشوری فاصله خودش را با بازگشت ایمن به کار به هر روشی که به صلاح باشد، کوتاه کند، می‌تواند جزو برنده‌ها باشد. اگر هزینه کمتری پرداخت کنیم، موفق خواهیم بود.

تعرفه آزمایش سرولوژی در مسیر تصویب نهایی است

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره تعرفه مصوب تست‌های سرولوژی بیان کرد: بخشی از فرآیند تدوین تعرفه این است که وقتی یک خدمت ضروری تشخیص داده شود، بر اساس هزینه تمام شده، تعرفه‌ای برای آن تعیین می‌شود. وزارت بهداشت و حتی شورای عالی بیمه سلامت صلاحیت تصویب تعرفه را ندارند. یعنی اگر تعرفه پیشنهاد شود، تا زمانی که هیات دولت تصویب نکند، تعرفه قانونی نیست. در مورد آزمایش سرولوژی یک کد داریم که حدود ۳۰ هزار تومان است. زمانی که هزینه تمام شده آزمایش سرولوژی کووید ۱۹ را برآورد می‌کردیم، تولیدکننده اعلام کرد که بین ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کیت مصرفی است. آن زمان فقط یک تولیدکننده داشتیم. در این فاصله چند تولیدکننده دیگر نیز وارد شدند.

وی ادامه داد: اکنون تعرفه آزمایش سرولوژی در مسیر تصویب نهایی و پیشنهاد به هیات وزیران است. اگر رقابت در جامعه اتفاق بیفتد و قیمت کیت تولیدکننده کاهش پیدا کند، با این تعرفه هم می‌تواند ارائه خدمت را انجام داد. آن چیزی که در حال حاضر وزارت بهداشت ابلاغ کرده کد ۸۰۳۷۲۰ کتاب ارزش نسبی است. بخش خصوصی باید حدود ۲۹ هزار تومان برای آزمایش سرولوژی دریافت کند. اگر آزمایشگاه‌ها بخواهند این آزمایش را انجام بدهند باید همین هزینه ۲۹ هزار تومانی را دریافت کنند.

سمیعی گفت: یکی از آزمایشگاهی‌ها از آزمایش سرولوژی در صداوسیما تعریف زیادی کرده، اما واقعیت این است که تست سرولوژی این طور نیست. تست‌های مولکولی هم در بهترین شرایط ممکن است در ۷۰ درصد جواب مثبت بدهد. در حال حاضر نیروهای مسلح تعرفه ۵۵ هزار تومان را برای سرولوژی تعیین کرده است.

استفاده از کیت‌های داخلی مولکولی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تست‌های مولکولی یا PCR نیز اظهار کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هزینه تست مولکولی می‌تواند از این هم کمتر باشد. مدتی است که فقط از کیت‌های تولید داخل مولکولی استفاده می‌کنیم. هیات امنای صرفه جویی ارزی نیز در حال برگزاری یک مناقصه است که به صورت زمان بندی شده، نیاز شبکه آزمایشگاهی تامین شود.

سمیعی ادامه داد: تلاش می‌کنیم نیاز به خارج کاهش پیدا کند. نگران شهریور و مهر هستیم که بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم. به محض این‌که تلاش می‌کنیم مشکلی را حل کنیم، تحریم‌های بانکی باعث شده زنجیره تامین دچار مشکل شود.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1409322

برچسب‌ها