مبارزه با سن غلات در ۱۰۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین انجام شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری عملیات سمپاشی بر علیه سن غلات در سطح ۱۰۲هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ یوسف درخشان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: از این میزان سطح  مبارزه  ۳۳هزار هکتار در مرحله مادری و ۶۹هزار و ۸۰۰ هکتار در مرحله پوره انجام شده است.
به گفته ی او؛ کل سطح مبارزه در سال جاری ۱۰۲هزار و ۸۰۰ هکتار بوده  که نسبت به سال گذشته  ۸۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.
او یاد آور شد: امسال شروع مبارزه از ۲۹فروردین ماه سال جاری در شهرستان بوئین زهرا آغاز و تا ۲ تیر ماه در شهرستان آوج پایان یافت.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه؛ سن غلات از آفات مهم و قدیمی مزارع غلات استان به ویژه گندم محسوب می شود گفت : هر ساله بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مزارع گندم و جو استان بر علیه این آفت سمپاشی می شوند.
درخشان افزود: خسارت این آفت هم به صورت کمی و کاهش محصول در مرحله سن مادری و هم به صورت کمی و کیفی در مرحله پوره و کاهش حاصیت نانوایی در گندم های بالای ۲درصد سن زدگی است.
او تصریح کرد: این آفت در صورت عدم کنترل میتواند خسارات زیادی را به کشاورزان و به دولت بعنوان محصول استراتژیک کشور که در صورت عدم خودکفایی مجبور به واردات آن خواهند بود وارد کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: تعیین زمان مناسب برای کنترل این آفت و سمپاشی مزارع کشاورزی در زمان مناسب میتواند نقش مهمی در کاهش سن زدگی و افزایش کمی و کیفی محصول داشته باشد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: از اسفند ماه سال گذشته با بازدید از اماکن زمستان گذران این آفت در کوههای مشرف به مزارع و پیش بینی تراکم وضعیت زیستی آفت و زمان ریزش آن به مزارع توسط کارشناسان انجام شده و بعد از ریزش به مزارع نیز کلیه مزارع غلات استان تحت نظارت و پایش ۱۳۰تیم شبکه مراقبت قرار گرفتند.
درخشان افزود: در همین راستا؛ آموزشهای لازم به کشاورزان در خصوص زمان دقیق سمپاشی با نرم گیری مزارع در مرحله سن مادر و پوره به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.
در سال زراعی جاری۱۸۹ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم و جو رفته که از این میزان ۴۷هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی، ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ هکتار گندم دیم، ۲۷ هزار و ۴۰۰هکتار جو آبی و ۷هزار و ۵۵۰ هکتار جو دیم است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1410488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =