قتل پسر ۱۲ ساله به‌دست برادر ۸ ساله‌اش

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان فارس به تشریح دلایل و عوامل حادثه درگیری ۲ برادر و قتل توسط پسر ۸ ساله در شیراز پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین از شیراز: « پسربچه ۱۲ ساله به دست برادر ۸ ساله‌اش آن هم در یک درگیری بر سر گوشی تلفن کشته شد» خبری که چند روز پیش از سوی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس مطرح شد. 

براساس آنچه پلیس فارس اعلام کرده این دو کودک بر سر استفاده از گوشی تلفن همراه با یکدیگر درگیر شده و در این میان پسر ۸ ساله با یک چاقو به برادر ۱۲ ساله‌اش ضربه می‌زند که در حین انتقال به بیمارستان فوت می‌کند. 

صرف شنیدن این خبر هم ترسناک است و هم متاثرکننده، اینکه چرا باید در یک درگیری کودکانه یک کودک ۸ ساله مرتکب قتل شود؟ کودکی که به تائید بسیاری از روانشناسان هنوز نمی‌تواند درک درستی از مرگ و کشته شدن داشته باشد. 

این موضوع موید یک مطلب است و آن اینکه خشونت خانگی باید جدی گرفته شود و برای مقابله و کاهش آن اقدامات عاجلی انجام داد. هر چند نمی‌توان یک مورد را به کل جامعه تعمیم داد اما رخ دادن چنین حادثه‌ای یک زنگ خطر می‌تواند باشد. 

در همین راستا اعظم فرمانی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در تحلیل آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان تنها یک نکته یا عامل را بیان کرد چراکه بروز آسیب‌های اجتماعی معلول عوامل مختلفی از جمله عوامل فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. 

وی گفت: در عوامل خانوادگی می‌توان به سبک نادرست خانواده‌ها در تربیت فرزند، اختلاف نظر بین والدین در سبک تربیتی، برخورد ناصحیح والدین در مقابل رفتار نادرست کودک، تبعیض قائل شدن بین فرزندان، عدم آموزش مهارت‌های حل مسئله و حل تعارض و عدم آموزش فضلیت‌های اخلاقی اشاره کرد. 

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان فارس افزود: محل سکونت و منطقه‌ای که کودک در آن رشد می‌کند، نیز در این موضوع موثر است چراکه فضایی که فرد در آن بزرگ می‌شود باید فضای امن و عاری از خشونت باشد، فضای خانه نیز باید فضای ایمن همراه با آرامش باشد.

فرمانی بیان کرد:کودکی که در یک فضای پر از خشونت قرار می‌گیرد یا خشونت والدین و همسایه‌ها را می‌بیند، الگو می‌گیرد و چون درک درستی ندارد فکر می‌کند که این الگوها درست هستند در نتیجه این نوع رفتار سبک زندگی و رفتاری وی می‌شود. 

وی با اشاره به حادثه‌ ذکر شده تصریح کرد: این مورد به اورژانس اجتماعی ارجاع نشده بود اما به نظر می‌رسد که برای فرزند بزرگتر گوشی همراه خریداری شده بود و این فرزند کوچک‌تر خشمی را نسبت به برادر خود داشته است. 

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان فارس در ادامه عنوان کرد: این تبعیض و عدم آموزش کنترل خشم یا بیان خواسته حتی می‌توان گفت عدم بیان توجیه درست از سوی پدر و مادر منجر به این حادثه شده است.

فرمانی با بیان اینکه همانگونه که والدین برای فرستادن کودک به کلاس زبان و موسیقی مصر هستند باید نسبت به آموزش مهارت‌های زندگی نیز حساس باشند،کودکان از ۲ سالگی می‌توانند صبوری را یاد بگیرند باید از این سن شروع کرد و صبوری در برخورد با مشکلات یا وقایع زندگی را به فرد یاد داد. 

وی به عوامل فردی نیز اشاره می‌کند و معتقد است که بسیاری از افراد از کودکی ممکن است خشونت بیشتری داشته باشند اما این مهم است که والدین با رفتار مناسب زمینه خشونت بیشتر را برای آنان فراهم نکنند. 

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان فارس با اشاره به اینکه برای چنین حوادثی قطعا عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز وجود دارد، گفت: وقتی در جامعه خشونت به انحا مختلف تقویت یا ترویج می‌شود،  یا کودک در معرض فیلم‌ها و یا کارتون‌هایی که رفتار خشونت‌آمیز دارد، قرار بگیرد این نوع حوادث هم رخ می‌دهد. 

فرمانی معتقد است که برای هر یک از عوامل راهکارهای خاصی وجود دارد اما مهم‌ترین راهکار آموزش خانواده‌ها و اصلاح سبک تربیتی و  اخلاقی است. به گفته وی این آموزش‌ها می‌تواند به کاهش خشونت کمک کند. 

وی با بیان اینکه باید به روش‌های مختلف الگوهای خشم را در جامعه و خانواده تعدیل یا حذف کرد، گفت:  وجود نهادهایی مثل اورژانس اجتماعی نیز با ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری، حقوقی و غیره می‌تواند در کاهش خشونت‌های خانگی موثر باشد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1410535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =