چرا آب دریاچه ارومیه در تابستان قرمز می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار درباره علت قرمز شدن آب دریاچه ارومیه توضیحاتی داد.

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار درباره علل قرمز شدن آب دریاچه ارومیه اظهار کرد: همزمان با خشکی و کم آبی دریاچه ارومیه هر ساله رنگ این دریاچه در فصل تابستان تغییر یافته و رنگ آب قرمز می‌شود. فعالان محیط زیست کشور و ساکنین محلی این روزها علاوه بر اینکه نگران کمبود آب دریاچه و خشکی آن هستند دغدغه رنگ نامتعارف دریاچه را نیز داشته و بر نگرانی آن‌ها افزوده شده است.

او در ادامه بیان کرد: می‌توان تغییر رنگ آب این دریاچه را غالب شدن گونه‌های هالوباکتریوم و هولوکوکوس و آرکوباکترها دانست و طی سال‌ها خشکی دریاچه ارومیه و ورود حجم کم آب به این اکوسیستم آبی در شمال غرب کشور عامل سرخی آب تغییر شرایط اقلیمی و اکولوژیکی دریاچه ارومیه تفسیر می‌شود.

کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: طی سال‌ها بحران کم آبی و خشکسالی در منطقه شمال غرب کشور شوری دریاچه ارومیه بالاتر از اشباع افزایش یافته و در نتیجه این اکوسیستم آبی با افزایش دما و همچنین کاهش اکسیژن رو به رو شده است و تغییر شرایط به نفع رشد و تکثیر باکتری‌های نمک دوست و غیرهوازی سبب تغییر رنگ دریاچه شده است.

محبوب فر تصریح کرد: علی رغم تلاش‌های فراوان ستاد احیای دریاچه ارومیه و احیای نسبی بزرگ‌ترین دریاچه آب شور شمال غربی کشور خطر خشکی و کم آبی از سر این دریاچه رفع نشده و منطقه آذربایجان غربی و به طور ویژه ارومیه با مهاجرت‌های گسترده و کوچ اجباری ساکنین شهری و روستایی رو به رو خواهد بود.

این کارشناس با اشاره بر اینکه تغییر رنگ دریاچه ارومیه خطری برای بهداشت و سلامت انسان ندارد، عنوان کرد: تغییر رنگ دریاچه ارومیه تنها زنگ خطری برای محیط زیست این اکوسیستم آبی و چرخه زیستی آرتمیا خواهد بود.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1410670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =