حمایت از قرارداد ایران و چین در تریبون‌های نماز جمعه /چه کسی گفته ترکمنچای است؟ /حاشیه سازی ها را کنار بگذارید

برخی از خطبیان نماز جمعه در این هفته به موضوع روابط خارجی کشور، به خصوص سند همکاری ایران و چین توجه ویژه داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، با وجود ادامه موج دوم کرونا در کشور، شهرهایی که در وضعیت سفید و کم خطر قرار داشتند توانستند نماز جمعه این هفته را برگزار کنند. 

خطیبان نماز جمعه این هفته در شهرستان‌های مختلف کشور به موضوعاتی همچون معیشت و اقتصاد، رابطه بین قوا و همچنین توجه به اصول روابط خارجی و پیگیری منویات رهبر انقلاب در مسائل داخلی تأکید کردند.

توافق با چین ترکمانچای نیست

بر اساس گزارش تسنیم؛ آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس برگزار شد، اظهار داشت: خداوند به‌خاطر هدایت و ترقی و سعادت ما احکام اسلام را قرار داده است.

وی افزود: برخی از احکام وجود دارد که انسان به مصلحت آن  پی نمی‌برد، برخی از مصالح و مفاسد پنهان و دور از فهم انسان در آداب و عبادات آمده است که در دین وجود دارد. برخی از فلسفه‌ها عقلی و قابل شناخت است و برخی دیگر را باید بر وحی اعتماد کنیم، احکامی که در زمینه‌سازی تربیت وجود دارد مشخص است و در مسائل خانوادگی و اجتماعی و شخصی سخنانی در اسلام آمده است که سبب عاقبت به‌خیری انسان می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید براینکه همه امور عالم توسط خداوند رقم می‌خورد، عنوان کرد: اگر به این آگاهی برسیم که خداوند بر همه عالم سیطره دارد و جهان در دست با کفایت اوست راه تقوا و بندگی او را انتخاب می‌کنیم. وقتی در سختی و دشواری و بلاها قرار می‌گیریم به خداوند پناه می‌بریم ولی هنگامی که مشکلی نداشته باشیم از خدا غافل می‌شویم در صورتی که خداوند ما را نجات می‌دهد.‌

‌آیت‌الله اعرافی گفت: در هفته اخیر مراجع تقلید اعلام موضع کرده و تاکیدات و توصیه‌هایی در زمینه مشکلات جامعه به مسئولان داشتند و مسئولان محترم باید عزم جدی‌تری پیشه کنند.

‌امام‌جمعه قم گفت: در شرایط تحریم هستیم که تاثیرات خاص خود را داشته و همچنین شرایط کرونا وجود دارد ولی شرایط مردم دشوار است که راه‌حل آن این است قوای سه‌گانه کمر همت را با نگاه علمی و روحیه جهادی و مقاومت بسته و با بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی شرایط را تغییر دهند.

وی افزود: مردم به خوبی می‌دانند که نظام اسلامی دستاوردهای بزرگی در زمینه اقتصاد و صنعت داشته است ولی اشکالاتی وجود دارد که راه آن بهره‌گیری از علم و دانش و رویکرد انقلابی و جهادی و تکیه بر جهش تولید است، باید نسبت به بازار بورس مراقبت شود چون نقاط آسیب زننده‌ای دارد که نیازمند مدیریت است، بی‌توجهی به این موضوع سبب مخاطرات جدی می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید همکاری و همیاری کرده تا از سختی و مشکلات عبور کنیم، عنوان کرد: ملت ایران باید توجه کرده و مشکلات را بدانند و از فتنه‌گری‌هایی که دشمن طراحی کرده مراقبت کند، غرب و آمریکا تلاش می‌کنند تا عزم، اقتدار و امنیت و جایگاه بزرگ ملت ایران را از بین ببرند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: امروز میلیاردها دلار هزینه می‌شود تا امنیت کشورمان از بین برود، وضع موجود قابل تحمل نیست و بار سنگینی بر دوش مستمندان است ولی در برابر اهداف شوم دشمن باید مراقب شود. قرارداد با چین در مجلس بررسی می‌شود و شورای نگهبان نیز نسبت به آن نظر می‌دهد ولی نکته‌ای وجود دارد و اینکه یک قرارداد بزرگ خارج از قدرت‌های زورگو در حال انجام است و سبب شکست تحریم‌ها می‌شود و توافق‌نامه‌ای همانند ترکمن‌چای نیست و امتیازی نمی‌دهیم.

عده‌ای جیره خوار در ایران پیوسته علیه نظام و انقلاب کارشکنی می‌کردند

حجت‌الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یاسوج با اشاره به 26 تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان، اظهار داشت: شورای نگهبان یک نهاد مهم، اثرگذار، انقلابی و حاکمیتی است

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در 5 ماه اخیر در دنیا و کشور، عنوان کرد: عده‌ای جیره خوار در ایران پیوسته علیه نظام و انقلاب کارشکنی می‌کردند و چشم امید آن‌ها به آمریکا و اروپا بود و رفع مشکلات کشور را منوط به رابطه با آمریکا و اروپایی‌ها می‌دانستند در حالی که در قضیه کرونا ضعف، فلاکت، استیصال و ناتوانی آمریکا و اروپایی‌ها مشخص شد.

منتخب مردم ارومیه در مجلس یازدهم: تقویت جهش تولید در گرو تکیه بر توان داخلی است

موسوی‌اعظم شیوع بیماری کرونا را نوعی امتحان برای ناکارامدی نظام‌های آمریکا و اروپایی‌ها دانست و افزود: عده‌ای که در ایران چشم امید به اروپا و آمریکا داشتند از این قضیه درس عبرت بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای رفع مشکلات کشور به ویژه در زمینه اقتصادی تکیه بر توانمندی‌ و ظرفیت‌های داخلی بوده است، ادامه داد: معضل فرهنگی غیبت و پشت سر دیگران حرف زدن و دادن نسبت‌های ناروا در استان بویژه به مسئولان اجرایی بسیار رواج دارد که همگی بی پایه و اساس بوده و بدون تحقیق و بررسی مطرح می‌شود رفع این معضل در استان نیاز به گذشت زمان و کار فرهنگی گسترده دارد.

مجلس با سایر قوا همکاری کند

بر اساس گزارش ایرنا؛ حجت‌الاسلام سیدمجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان در نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهر اصفهان اظهار داشت: ما از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم تا با همکاری قوه قضاییه مشکلات بیکاری، فقر، تهیدستی، ازدواج جوانان و امثال آن را برطرف کنند.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب با اعضای مجلس یازدهم اشاره و اضافه کرد: این مجلس، مجلس امید است زیرا مردم در شرایط سخت و امواج تبلیغات مایوس کننده داخل و خارج با درصد قابل قبولی پای صندوق‌های رای آمدند و به شما رای دادند.

خطیب جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: این مجلس مظهر امید و انتظار مردم و یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب است که متشکل از افراد تحصیل کرده و با سابقه کار اجرایی است.

وی گفت: مجلس و دولت باید بیشتر به برخی اولویت‌ها از جمله معیشت مردم توجه کنند و دولت بیشتر  به کمک مردم بشتابد.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: امروز وضع مردم به‌گونه‌ای شده است که بسیاری از مردم در تامین مایحتاج خود درمانده‌اند.

وی تاکید کرد: قطعا خدا از تقصیر گروه‌هایی که مردم را در رنج و فشار می‌گذارند، نمی‌گذرد.

امام جمعه موقت اصفهان در عین حال با بیان‌اینکه تمام امور دست خداست، تصریح کرد: مردم برای حل مشکلات خود از جمله رفع بیماری کرونا، به توسل و دعا توجه داشته باشند.

میردامادی با اشاره به دستورات اسلام در باره عدالت، فقر، تبعیض، ثروت‌های بی‌حساب و کتاب و مشکلات مالی را نتیجه دوری از دستورات اسلام دانست و اظهار داشت: بسیاری از مراجع در باره مشکلات مالی مردم بیانیه داده‌اند.

خطیب جمعه اصفهان ادامه داد: اداره برخی امور به دست پولدارها  افتاده است و بدون دلیل قیمت طلا و دلار، گران و وضع طوری می‌شود که یک جوان در شرف ازدواج توان خرید یک حلقه برای همسر خود را ندارد.

حجت‌الاسلام میردامادی همچنین با بیان اینکه هنوز برخی دم از مذاکره با آمریکا و اروپا می‌زنند، گفت: دستور قرآن است که به گونه‌ای رفتار کنید که دشمن از اقتدا و ابهت شما بترسد.
وی ادامه داد: برخی سیاستمداران می‌گفتند داشتن موشک چه فایده‌ای دارد ولی اگر این توان دفاعی در کشور وجود نداشت آیا اجازه می‌دادند لحظه‌ای آرامش داشته باشیم.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: امروز نفتکش‌های ما به واسطه اقتدار دفاعی کشور از کنار آمریکایی‌ها عبور می‌کنند و آنها جرات کوچکترین تعرضی را ندارند.

میردامادی همچنین به سالروز شهادت امام جواد (ع) اشاره  و تصریح کرد: وجود ایشان نشانه و آیتی آیاتی از جانب خداست.


مجلس خود را از حاشیه سازی دور نگه دارد

آیت الله سید محمد شاهچراغی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلی این شهر با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: نمایندگان این مجلس توصیه‌های رهبری را اجرا کنند و مجلس از حاشیه سازی به دور باشد.

وی گفت: اقدام مهم و اولویت مجلس یازدهم باید معیشت و حل مشکل گرانی در جامعه باشد و حاشیه سازی، این مجلس را از متن دور می‌کند. 

وی به سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) اشاره و بیان کرد: ۱۲ میلیون دختر و پسر ایرانی در آستانه ازدواج هستند اما به دلایل اقتصادی و عرف‌های نامتعارف همچون مهریه سنگین و جهیزیه‌ قادر به انجام این سنت نیستند.

آیت الله شاهچراغی تصریح کرد که دولت باید قدمی در راستای رفع مشکلات اقتصادی جوانان و تحقق این سنت حسنه در کشور بردارد.

 امام جمعه سمنان به روز شورای نگهبان به عنوان یک نهاد برجسته انقلابی اشاره و اضافه کرد: این شورا مرزبان دین و اسلام است و اجازه ورود نفوذی ها را نمی‌دهد و قوانین مجلس شورای اسلامی را به منظور تابع شرع بودن، تایید می‌کنند.

به گفته وی، یکی از کارهای بزرگ شورای نگهبان این است که اجازه نمی‌دهد انقلاب اسلامی ایران به دست نااهلان بیفتد.  

امام جمعه سمنان ادامه داد: دعا و توسل به ائمه برای رفع بیماری منحوس کرونا در جامعه فراموش نشود و شهروندان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به کمک‌های مومنانه در ماه مبارک رمضان امسال تصریح کرد: شهروندان این اقدام ارزشمند را ادامه دهند و در عید قربان سبدهای کالا را به منظور کمک به اقشار آسیب دیده جامعه تهیه و توزیع کنند. 

چینی ها اگرچه به فکر منافع اقتصادی شان هستند اما استعمارگر نیستند

 آیت الله فلاحتی در خطبه های این هفته نماز جمعه رشت با اشاره به نیاز به حضور و مراجعه مردم به انجام برخی کارهای شان در ادارات گفت : با برنامه ریزی های سازنده و تصویب بعضی قوانین کارهای مردم را آسان سازی کنیم.  مردم به ادارات برای انجام کارهایشان مراجعه می کنند، اما مدت ها و حتی گاهی دو سال زمان می برد و طی این مدت ، از این به آن اداره سرگردان می شوند در حالی که با برنامه ریزی سازنده می توان با ساده کردن کارها مانع سرگردانی مردم در ادارات مختلف شد.

 وی با بیان اینکه در لایه های اداری کشور کسانی هستند که عاملند مردم از این اداره به ان اداره سرگردان باشند خاطرنشان کرد : مدیران اهتمام داشته باشند تا در اتاق شان همواره به روی مردم باز باشد و بتوانند به راحتی با آنها ارتباط داشته باشند.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه برخی گرانی ها و افزایش قیمت ها در کشور بدون دلیل است، گفت:  دستگاه‌های نظارتی باید بیشتر بر قیمت ها  نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش قیمت خودروها گفت:  اگرچه تحریم‌های خارجی در گرانی ها تاثیرگذار است اما  برخی گرانی‌ها در کشور بی دلیل است.

امام جمعه رشت  همچنین در بخش دیگری از سخنانش؛ با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله با چین تصریح کرد : قرارداد ۲۵ ساله با چین سال ها پیش بسته شده  و ما بیش از یک هزار سال است که با چینی‌ها ارتباط داشته ایم اما ضربه هایی که  غربی‌ها به ما وارد کرده‌اند، شرقی‌ها هرگز وارد نکرده اند.

وی  خاطر نشان کرد:  چینی ها اگرچه به فکر منافع اقتصادی شان هستند اما استعمارگر نیستند.

آیت الله فلاحتی در بخش دیگری از سخنانش به  لزوم آسان‌سازی ازدواج تاکید و تصریح کرد : مهریه زیاد و چشم و هم چشمی ها در برگزاری مراسم ازدواج از جمله  مشکلات امروز در ازدواج است و  برخی فکر می‌کنند عامل مهریه بالا موجب عامل بازدارنده برای طلاق است.

نماینده ولی فقیه در گیلان  ادامه داد: اما عامل بازدارنده برای طلاق اخلاق و ایمان است.

وی در ادامه  به سخنان مقام معظم رهبری در باره مجلس یازدهم اشاره و تصریح کرد:  مقام معظم رهبری تاکید کردند که  مجلس یازدهم قویترین و انقلابی ترین مجلس در دوران انقلاب بوده چرا که  جوانان و مدیران پرسابقه و نیروهای پر انگیزه در آن حضور دارند.


مراسم عزاداری محرم بر اساس محدویت‌های کرونایی برگزار شود

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به اینکه روابط خارجی ایران به منزله کشوری اسلامی با دیگر کشورها باید در چارچوب تصریح‌شده در قرآن باشد، عنوان کرد: در این زمینه باید از رفتارهای احساسی دوری گزید و به سوره مبارکه ممتحنه رجوع کرد که اساس روابط خارجی کشور اسلامی را با غیرمسلمانان ذکر کرده است.

وی گفت: در این سوره کافران در دو دسته جای می‌گیرند، عده‌ای که با مومنان سر جنگ دارند و عده‌ای که از در صلح وارد می‌شوند.

امام جمعه شیراز با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه طی سال‌های گذشته، بیان کرد: اینکه برخی دلشان برای رابطه با آمریکا می‌تپد، طبق آیه قرآن ناپسند است؛ اما در مقابل برخی کشورهای غیرمسلمان هستند که با ما چنین رفتاری نداشته‌اند و رابطه با آن‌ها اشکالی ندارد؛‌ گرچه این رابطه باید براساس عدالت باشد و نه ظلم‌پذیری.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: در روابط میان ایران و چین نیز چنین است و این کشور با ما سر دشمنی ندارد و ما نیز با آن‌ها دشمن نیستیم. مردم نیز اساس رابطه خارجی را باید به همین صورتی که قرآن عنوان می‌کند از مسوولان طلب کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به شهادت شهید عباس دوران در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۶۱ اشاره کرد و او را یکی از قله‌های افتخار فارس و شیراز خواند و افزود: شهید سرلشکر خلبان عباس دوران که خواندن حالات زندگی او منقلب‌کننده قلب انسان است، با یک هواپیما بساط صدام را بر هم زد.

وی ادامه داد: او با هواپیمایی نیم‌سوخته و تنی زخمی صدام را متوجه کرد که درمقابل اراده ایرانی و سربازان امام راحل خوار و ذلیل است. امروز هم پیام خون شهید دوران را به همه سرکردگان استکبار می‌دهیم که اگر می‌خواهید درمقابل عظمت اسلام و حکومت جمهوری اسلامی بایستید، سربازانی مانند شهید دوران هنوز در بین ما بسیار است.

امام جمعه شیراز همچنین به ضرورت برگزاری مراسم ماه محرم اشاره کرد و ابراز داشت: چیزی به آغاز ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) نمانده است؛ گرچه امسال تمامی مراسم‌ها باید با هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا صورت گیرد و رعایت برخی محدودیت‌ها ضروری است؛ اما مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر شده باشد خودم تنهایی در حسینیه می‌نشینم و روضه می‌خوانم و این‌ها برکاتی است که رهبری از یادکردن از امام حسین (ع) می‌دانند.

وی درباره محرومیت از حج در ماه ذی‌حجه سال جاری نیز گفت: این محرومیت نباید سبب شود عبادات و اذکار و عظمت این دهه را فراموش کنیم.امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه روز اول دهه ذی‌الحجه با سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س) مصادف است، بیان کرد:  کرونا کمک کرده است تا برخی جوانانی که خرج مجالس ازدواج را نداشتند با خواندن خطبه عقد و به‌سادگی زندگی را آغاز کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ابراز داشت: علما، استادان دانشگاه و فرهیختگان باید جوانان را به ازدواح مطابق سنت امیرالمومنین دعوت کنند که ساده و کم‌خرج است و باعث ادامه حیات اجتماعی می‌شود.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تقویت اخلاص به‌عنوان لازمه ایمان اشاره کرد و گفت: حتی دانش دینی زمانی مفید واقع می‌شود که خالص باشد. برخی می‌گوید هم‌اکنون زمانه‌ای است که ریش قیمت دارد، کسی که باانگیزه ریش می‌گذارد، کارش خراب است.

وی مردم را سه دسته‌ خواند؛ کافر مطلق، مومن و منافق و افزود: همه کارهای منافق طبق دستورات ایمانی است؛ اما در دلش با خدا و پیغمبر نیست؛ از همین رو  ممکن است کسی بیش از همه کتاب دین بخواند اما اگر ایمان نباشد علم به درد نمی‌خورد؛ نه برای خودمان و نه برای دیگران.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: شهدا و امام شهدا برای این انقلاب خالصانه به میدان آمدند و خلوص نیت، صفا و صمیمت آنجا بود؛ اما در ادامه ممکن است شیطان ما را فریب دهد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به افشای فسادهای اخیر، بیان کرد: این فسادها دل‌های همه را چرکین کرده است و به این دلیل بوده که ایمان در وجود آدمی از بین می‌رود و اخلاص رخت می‌بندد.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره منافقین بیان کرد: منافق نخست ایمان می‌آورد و بعد دست برمی‌دارد. وقتی انسان برمی‌گردد، انگار از انقلابی بودن پشیمان شده است و خداوند هم بر قلبش مهر می‌زند و عقلش تا آخرت حساب و کتاب ندارد.

قوه قضائیه با اطلاع رسانی به موقع مانع از سو استفاده دشمنان شود

بنا بر گزارش حوزه نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امام جمعه همدان، در پیام مکتوب جمعه ۲۷ تیر با بیان اینکه مجلس و دولت باید قدردان حمایت‌های رهبر معظم انقلاب باشند، اظهار داشت: قدردان بودن به محقق کردن منویات رهبری در حل مشکلات مردم است.

وی راه حل رفع مشکلات مردم را همت، وحدت و جدیت مسئولان عنوان کرد و گفت: مطالبات مجلس از دولت با عملکرد انقلابی و عقلانی محقق خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اتفاقات هفته گذشته، خاطر نشان کرد: قوه قضاییه با اطلاع رسانی دقیق و مدیریت رسانه می‌تواند مانع از سو استفاده در این فضا شود.

وی با تاکید بر اینکه علما و روحانیت همیشه در کنار مردم بوده و هستند، مطرح کرد: تذکر و مطالبه مراجع معظم تقلید بر وضعیت اقتصاد و گرانی، انعکاس مطالبات مردم است.

216219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1411130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =