نبض بازار نفت در دست چین/حفظ سهم بازار در برابر کاهش قیمت

مهر نوشت: یک کارشناس نفتی با اشاره به افزایش ۲۴ درصدی ذخایر نفتی چین گفت: چین ۳۳.۴ میلیون تن ذخیره نفتی دارد و ۶۹ درصد مخازن خود را پر کرده و می توان گفت بازار نفت در حال حاضر در دست چین است.

محمد ابراهیمی، کارشناس حوزه نفت، با بیان اینکه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در صورت کاهش التهابات ناشی از شرایط کرونا در دنیا می‌توان به رشد تقاضای نفت امیدوار باشیم، گفت: بر همین اساس نهادهای ذی ربط مطرح کرده‌اند که پیش بینی می‌شود شاهد رشد مصرف در آینده باشیم. در این بین به نظر می‌رسد هرچند روسیه در ظاهر موافق تمدید توافق اوپک پلاس باشد اما در حقیقت به دلیل احتمال آسیبی که به مخازن آن می‌رسد موافقت واقعی با این تمدید ندارد.

وی افزود: از آنجایی که مصرف نفت (بنزین) در تابستان به ویژه در ایالات متحده آمریکا بالا می‌رود به ویژه اگر قرنطینه به دلیل کرونا وجود نداشته باشد، بنابراین به نظر نمی‌رسد اوپک پلاس بر رقمی بیش از کاهش ۹.۷ میلیون بشکه در روز، توافق کند.

به گفته این کارشناس نفتی سازمان بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که ۳۵ میلیون بشکه از ذخایر نفت شناور در دریا کاهش یافته است و به ۲۰۰ میلیون بشکه رسیده است که همین خبر پالس مثبت به بازار است.

ابراهیمی اظهار داشت: اوپک پلاسی ها نمی‌خواهند بازار آسیا را از دست بدهند و از سویی دیگر سهم خود را به تازه واردهای بازار مثل شیل اویل یا برزیل و کانادا دهد. در همین راستا چندی پیش عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که حدود ۵۰ درصد نفت عربستان روانه بازار آسیا می‌شود و آسیا در حکم حیاط خلوت ما است که نمی‌خواهیم سهم خود را از این بازار از دست بدهیم و از آن محافظت می‌کنیم. همین عامل می‌تواند روی تصمیم اوپک پلاس تأثیر بگذارد.

وی توضیح داد: در صورتی که شرایط اقتصادی به حالت عادی بازگردد، در صورت تمدید بیش از رقم کنونی تولید نفت، احتمال اینکه با کمبود تولید بیش از حد رو به رو باشیم زیاد است. آسیایی‌ها در این میزان افزایش تقاضا داشتند برای همین ممکن است عربستان و روسیه موافق تمدید کاهش ۹.۷ میلیون بشکه نبوده و همان رقم ۷.۷ میلیون بشکه در روز را کاهش دهند. در این صورت شاهد کاهش قیمت نفت هستیم.

بر اساس اظهارات این کارشناس حوزه بین‌الملل نفت هر چند عربستان یا سایر اوپک پلاسی ها نوسان ۵ تا ۶ دلاری را در مقابل حفظ سهم بازار خود تاب بیاورند، اما بی شک قیمت‌ها نفت کاهش خواهد داشت. چرا که میزان تقاضای نفت آسیا از میزان مصرف آن بیشتر است که گزارش‌های اخیر نهادهای ناظر نیز چنین اظهاری را تأیید می‌کنند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه چین ۶۹ درصد از مخازن ذخایر نفتی خود را پر کرده است، گفت: به این ترتیب می‌توان گفت چین ۳۳.۴ میلیون تن ذخیره نفتی دارد که در مقایسه با سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است. بنابراین می‌توان گفت بازار در حال حاضر در اختیار چین است. در چنین شرایطی اگر قیمت‌ها افزایش داشته باشد میزان تقاضای چین کاهش می‌یابد.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1411366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =