۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۷

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از کاهش 10 درصدی تلفات جانی و نیز 15 درصدی تصادفات رانندگی در نوروز امسال خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار"اسکندر مومنی" در مراسم اختتامیه طرح ترافیکی نوروز 90 از شماره گذاری یک میلیون و 653 هزار و 826 خودرو در سال گذشته خبر داد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 88، 6/16 درصد رشد داشته است که این میزان شماره گذاری خودرو، یک رکورد در تاریخ کشور به شمار می آید.

وی افزود: همچنین طی این مدت 859 هزار و 538 دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 3/37 درصد داشته است.

این مقام مسوول همچنین به شماره گذاری 49 هزار خودرو خارجی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن شاهد کاهش 1/0 درصدی شماره گذاری خودروهای خارجی هستیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه طی این مدت دو میلیون و 500 هزار وسیله نقلیه اعم از خودرویی و موتوری شماره گذاری شده است از رشد 16 درصدی تولید خودرو در سال 89 خبرداد.

سردار مومنی همچنین به صدور یک میلیون و 760 هزار نفر گواهینامه رانندگی در سال گذشته اشاره کرد.

این مقام مسوول با اشاره به اجرای طرح نوروزی 90 و سازماندهی 500 هزار نفر در اجرای این طرح گفت: با مثلث شکل گرفته پلیس، مردم و رسانه ملی؛ در طول اجرای طرح، تصادفات رانندگی در کشور 15 درصد، کشته‌ها و مجروحان تصادفات 13 درصد و تعداد متوفیان تصادفات 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

وی، برنامه اصلی پلیس در سال «جهاد اقتصادی» را تلاش و پیگیری برای سوانح و حوادث و تصادفات در کشور دانست و گفت: آمارها نشان می‌دهد خسارات ناشی از تصادفات رانندگی چهار درصد تولید ناخالص ملی است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در سال 90 خبرداد و افزود:این قانون در آخرین روز سال 89 از سوی شورای نگهبان به تصویب رسید که بعد از ابلاغ دولت در اوایل امسال اجرایی می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی هم حقوق و هم تکلیف برای رانندگان تعیین شده است، گفت: در صورتی که نقص خودرو یا راه در تصادف رانندگی عامل حادثه باشد، باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به پرداخت غرامت اقدام کرده و این دستگاه‌ها به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

سردار مومنی، پیگیری ایمنی خودروها و راهها را از دیگر برنامه های پلیس راهور در سال 90 نام برد .

وی از سال 89 به عنوان سال ترمز ضد قفل برای خودروها نام برد و گفت: پروژه نصب کیسه هوا در خودروها، پروژه بعدی پلیس در سال 90 برای ایمنی آمد و شد به شمار می آید.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: برابر ابلاغیه صورت گرفته قطعا خودروهای تولید داخل مدل سال 90 که فاقد کیسه هوا بوده و در تصادف منجر به مجروح شدن یا فوت راننده و سرنشینان شود، شرکت سازنده خودرو مقصر شناخته شده و به دستگاه‌های مربوطه معرفی می‌شود.

این مقام مسوول، استفاده از سیستم های هوشمند مدرن در جاده ها را رویکرد بعدی پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 90 نام برد و گفت: باید نظارت پلیس بدون حضور فیزیکی آن همیشگی باشد، که در این راستا در سال جاری نصب دوربین‌های کنترل ترافیک و سرعت و هوشمندسازی جاده‌های شمالی خصوصا چالوس، هراز و فیروزکوه در دستورکار بوده و در کنار این جاده‌ها محورهایی مانند خرم آباد ـ اندیمشک و سیرجان ـ بندرعباس نیز به سیستم‌های کنترل هوشمند مجهز می‌شوند.

به گفته سردار مومنی، آمارها نشان می‌دهد در محل‌هایی که دوربین‌های کنترل سرعت نصب شده است، تخلفات رانندگی خصوصا سرعت غیرمجاز حدود 50 درصد در نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید بر این که قبض‌های جریمه دستی باید امسال برچیده شود، گفت: خوشبختانه در سال 89 جریمه الکترونیک در تهران بزرگ به صورت آزمایشی اجرا شد که امیدواریم در سال جاری به سایر استان‌های کشور تعمیم یافته و قبض‌های جریمه دستی به طور کامل برچیده شود.

وی با بیان اینکه بیش از 98 درصد مردم قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند از ابطال گواهینامه راننده خودرو پیکان که با سرعت 177 کیلومتر رانندگی می کرد، خبرداد.

سردار مومنی همچنین به برخورد پلیس با 45 هزار راننده متخلف حادثه ساز در جاده های کشور و توقیف خودروهای آنها اشاره کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص نداشتن پلاک برخی خودروها در نوروز امسال افزود: هیچ خودرویی حتی در مسافت‌های خیلی کوتاه حق ندارد بدون پلاک تردد کند که متاسفانه در نوروز امسال برخی خودروسازان و نمایندگی‌ها نسبت به تحویل خودروی بدون پلاک در روزهای آخر سال به مالکان خودروها اقدام کرده بودند که در این خصوص پلیس با نمایندگی و خودروساز مربوطه برخورد کرد و در چند مورد نیز نسبت به تعطیلی نمایندگی متخلف اقدام شد.

گفتنی است، مراسم اختتامیه طرح ترافیکی نوروز 90 صبح امروز با حضور سردار "مومنی" رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مسوولان ارشد و کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی در سالن آمفی تئاتر شهرک آزمایش برگزار شد.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141168

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =