مراکز تکثیر و پرورش حیات وحش، ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری را بالا می‌برد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت :مراکز تکثیر وپرورش حیات وحش با جذب گردشگر خارجی و داخلی، مرکزی برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش شود. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان،  در حال حاضر دو مرکز تکثیر و پرورش حیات‌وحش در اسارت، در استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست
 استان در بازدیدی از این دو طرح، گفت: این طرح‌ها، طرح‌هایی اشتغال‌زا بوده و می توانند جنبه گردشگری طبیعی داشته باشند و با جذب گردشگر خارجی و داخلی، مرکزی برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش شود.

شهرام احمدی اذعان داشت: زاد و ولد گونه وحشی کل و بز در این مکان‌ها، در حفظ گونه و احیاء آن نقش بسزایی داشته و زمینه خوبی برای انجام مطالعات علمی و پژوهشی فراهم می‌آورد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این گونه مراکز را برای حفظ زیستگاه‌ها، پناهگاه‌ها و مناطق حفاظت شده و حیوانات در خطر انقراض، موثر دانست.
وی در ادامه به تشریح شرایط احداث این مراکز پرداخت و گفت: ظرفیت یک هزار مترمربع برای هر رأس، فاصله حداقل ۳ کیلومتر از مناطق حفاظت شده، ارائه طرح توجیهی زیست محیطی توسط متقاضی، ارایه پاسخ مثبت سایر ارگانها، اخذ موافقت کمیته کارشناسی مربوطه، معرفی دامپزشک به عنوان کارشناس فنی و ... از جمله این شرایط است.

شهرام احمدی در پایان از ارسال گزارش به‌موقع اتفاقات و تلفات و بیماری‌های مسری، عدم رهاسازی در طبیعت، عدم اقدام به دورگه‌گیری و ... به عنوان تعهدات متقاضیان نام برد. وی افزود: طی سالیان اخیر نظارت‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست در موارد فوق و وضعیت ساماندهی پسماند، پایش مستمر و اعلام به موقع تلفات، احداث قرنطینه نگهداری موقت، استفاده از جیره غذایی مناسب و ... افزایش یافته و به صورت ماهانه با تکمیل فرم‌های مربوطه صورت می‌پذیرد.

در چهارمحال و بختیاری یک طرح تکثیر و پرورش با پیگیری‌ متقاضی بخش خصوصی پس از بازدید کارشناسان محیط زیست و تایید مراجع در سال ۱۳۸۱ مورد موافقت حفاظت محیط زیست قرارگرفت و هم اکنون تعداد ۲۷ رأس قوچ و میش وحشی در قالب این طرح نگهداری می‌شود. همچنین مجوز طرح تکثیر و پرورش دیگری نیز با ظرفیت نگهداری ۲۰ رأس کل و بز وحشی برای متقاضی دیگری صادر شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1413991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =