فرضیاتی درباره دختر گمشده کوهنورد؛ چرا کسی از «سها» خبر ندارد؟

پس از نزدیک به دو هفته جستجو، نیروهای امدادی از یافتن دختر ۲۷ ساله کوهنورد ناامید شدند و عملیات جستجو پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع گم شدن سها رضانژاد دختر طبیعت گرد ۲۷ ساله کرجی که در ارتفاعات جهان نما واقع در شهرستان کردکوی استان گلستان ناپدید شده بود، دیگر شکل و بوی حادثه نمی دهد. حالا دیگر این پرونده جنایی شده و نیروهای انتظامی و امنیتی وارد آن شده اند تا ببینید حقیقت قصه چیست. این تصمیم پس از آن گرفته شد که نزدیک به دو هفته، تلاش نیروهای امدادی و جستجوگران برای یافتن این دختر گمشده به جایی نرسید.

معمای عجیب سها رضا نژاد

سها رضانژاد دختر ۲۷ ساله ای است که ۲۰ تیر امسال با یک گروه ۲۵ نفره از طریق توری در تهران به سمت کُردکوی و ارتفاعات جهان‌نما در استان گلستان رفته بود. او در کرج به همراه خانواده اش زندگی می کرد و در یک شرکت تولید و فروش مبل، مشغول به کار بود.

آنطور که خانواده اش گفته اند او به شدت علاقمند به گردش به همراه تور در طبیعت بود و بارها به سفرهای طبیعت گردی و کوهنوردی با تور رفته بود، به طوری که ماهانه تا دو مرتبه و هر بار چند شبانه روز را در تورگردی طبیعت به سر می برد.

اما آنچه باعث شد تا نام او این روزها در شبکه های اجتماعی و حتی رسانه های رسمی برده شود، ماجرای عجیب مفقود شدن او در یکی از شلوغترین مناطق گردشگری طبیعت در ایران است. سها در حالی که به یک تور ارزانقیمت ۱.۵ میلیون تومانی رفته بود، یک روز صبح تمام وسایلش را در چادر کمپینگ گذاشت و به گفته همراهانش برای دستشویی رفتن از چادر خارج شد و دیگر پس از آن، کسی او را ندید. فرضیات مختلفی مانند سقوط از ارتفاع یا گم شدن در محیط طبیعی، با وجود جستجوی گسترده ۱۴۳ نجاتگر از نیروهای امدادی هلال احمر در قالب ۳۶ تیم و وسایل جدید از جمله هلی شات و پاراگلایدر و سگهای زنده یاب، رد شد و حتی احتمال آدمربایی او در ابتدای روز هم خیلی به واقعیت نزدیک به نظر نمی رسد چون منطقه ای که او در آن حضور داشته، بسیار شلوغ بوده و طبیعی است با اولین اقدام فرد مورد ربایش، دیگران متوجه این موضوع می شدند.

به عبارت دیگر، این ماجرا هم مانند ماجرای گم شدن زهرا، دختربچه ۲ساله و نیمه ورامینی تبدیل به معمای دیگری شده است.

در ماجرای گم شدن زهرا هم پلیس در آخرین اطلاع رسانی خود گفته بود احتمال افتادن دختربچه در کانال آب بیش از سایر احتمالات تقویت شده است ولی باز هم هیچ سند و مدرک مطمئنی برای این سرنوشت شوم به دست نیامده است.

فرضیاتی که ماجرا را پلیسی کرد

با وجودی که هادی عزیززاده دادستان کردکوی گفته است ابعاد پرونده گم شدن این دختر پیچیده نیست و مقامات قضایی امیدوارند به زودی نتایج قابل قبولی برسند ولی به نظر می رسد موضوع چندان هم ساده نیست، زیرا اگر حادثه ای طبیعی یا حتی سوءقصد درباره این دختر اتفاق افتاده بود، بالاخره ردپا یا نشانه ای از او قابل یافتن بود ولی در شرایط فعلی گم شدن این طبیعت گرد، مرموز شده است. زیرا حتی سرهنگ مجتبی مروتی رئیس پلیس آگاهی گلستان هم گفته است: هیج سرنخی از کوهنورد گمشده در ارتفاعات جهان نما یافت نشده است.

به این ترتیب، فرضیه اولی که شکل می گیرد گم شدن سها در میان عوارض طبیعی منطقه مانند کوه، جنگل، آبشار و دره است که ممکن است هر لحظه جستجوگران به نشانه ای از وجود این دختر پی ببرند.

از سوی دیگر آنطور که فرماندار کردکوی گفته است: هیچ نشانه‌ای از کوهنورد گمشده در جهان نما پیدا نشده و همه منطقه جستجو شده است. شواهد نشان می‌دهد که این فرد در منطقه نیست، اما نمی‌توان به طور قطعی آن را بیان کرد.
به گفته ابراهیم قدمنان به صورت هوایی، زمینی با استفاده از پاراگلایدر، هلی شات و سگ‌های تجسس، و استفاده از توان از نیروهای بومی، کوهنوردان، صخره نوردان و ... همه منطقه جستجو شده و حتی روستاهای اطراف هم بررسی شده و هیچ نشانه‌ای یافت نشد.

به بیان دیگر، فرضیه دوم این است که اصلا سها در آن منطقه نیست و به دلیل جاگذاشتن همه وسایلش، ممکن است او به صورت خودخواسته یا بدون اختیار، از منطقه به طور کلی خارج شده است و هم اکنون در جای دیگری به سر می برد.

فرضیه سوم هم زمانی شکل می گیرد که به روابط او با سایر افرادی که با آنها به تورگردی رفته است، وارد شویم. هرچند درباره این موضوع، اطلاع رسانی زیادی صورت نگرفته ولی آنطور که سامان رضانژاد برادر سها گفته است این بخش از ماجرا هم موضوع قابل طرحی است که روی آن کار می شود.

سامان گفته است: افراد حاضر در تور می‌گویند آن شب تا نیمه‌شب بیدار بودند. سها در این سفر همراهی که با او صمیمی باشد نداشته، اما چون چندمین بارش بوده که با آن‌ها سفر می‌رفته افرادی را می‌شناخته است. برخی از افرادی که در تور حضور داشتند می‌گویند سها صبح روز جمعه در حالی که می‌خواسته از چادرش بیرون برود دیده شده، اما حرف‌های ضد و نقیض دراین‌باره زیاد است.

سامان با تاکید بر اینکه سها ماهی یک یا دو بار با تور به سفر می‌رفت و نمی‌توان گفت که از روی نابلدی اتفاقی برایش افتاده ادامه می‌دهد: حرف‌هایی که تا به حال گفته می‌شود از نظر ما ضد و نقیض است. اگر حتی موضوع آدم‌ربایی هم باشد به نظر ما امکان ندارد که سها صبح ربوده شده باشد، چون اینجا محل خلوتی نیست. ما تقاضا می‌کنیم تمام سازمان‌های امدادی و انتظامی گم شدن سها را پیگیری کنند تا بتوانیم او را پیدا کنیم. تقاضا داریم از لیدر و افرادی که حضور داشتند هم بازجویی شود. البته اینطور نیست که ما بخواهیم انگشت اتهام به سمت کسی بگیریم، ولی ما خانواده سها هستیم و حق داریم متوجه شویم در چه وضعیتی قرار دارد. واقعا از نظر روحی در شرایط بسیار بدی هستیم.

بیشتر بخوانید:

درخواست خانواده دختر کوهنورد گم شده از مردم

کسی نمی داند سها کجاست

احضار قضایی گردشگرانی که در آن تور بودند

شاید تمام این نکات باعث شده که فرضیه سوم یعنی دخالت عامل انسانی در گم شدن این دختر کوهنورد قویتر از قبل، مورد بررسی قرار گیرد. این نکته است که پدرام‌نیا معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان گفته است.

آنطور که  پدرام نیا بیان کرده، اطلاعات درباره ساعات اولیه گم شدن سها گنگ و مبهم است، حرف‌های ضد و نقیض هنوز زیاد است. اصلا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. اظهارات افرادی که در محل بودند باید بررسی شود. سها جمعه گم شد و بعد از گم شدنش تقریبا همه افرادی که با تور سفر رفته بودند به تهران برگشتند البته امروز از سمت دادستانی گلستان از افرادی که همراه بودند خواسته شده که برگردند به منطقه و پاسخگو باشند.

یا این حال مجتبی مروتی رئیس پلیس آگاهی گلستان با این مقام مسئول چندان همعقیده نیست و فرضیه قتل یا ربایش «سها رضانژاد» دختر مفقود شده در ارتفاعات کردکوی را به طور اکید و قوی رد می کند. مروتی گفته است: تمام وسایل وی از جمله تلفن همراه داخل چادر جا مانده و این فرد مفقود شده با همان لباس‌های عادی که به این سفر آمده بود مفقود شده است.
دو فرضیه سقوط از ارتفاع و یا گم شدن این زن جوان  در جنگل مطرح است که برای پیدا کردن وی تمامی توان و امکانات بکار گرفته شده و عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد.

این توضیحات نمی تواند چندان قانع کننده باشد چون آنطور که دادستان عمومی و انقلاب کردکوی گفته است: سه نفر در رابطه با پرونده کوهنورد گمشده در ارتفاعات جهان نمای کردکوی به دادسرا احضار شدند.

محمد عزیززاده از تشکیل پرونده درباره مفقودی یک کوهنورد در ارتفاعات جهان‌نما خبر داده و گفته: پرونده در مرحله تحقیقات است و مدیر گروه کوهنوردی و دو تن دیگر از عوامل این گروه برای بازجویی به دادسرای این شهرستان احضار و اظهارات آنان اخذ شده است.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن شما IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 3
    فرضیه خودکشی هم مطرح هست بصورت سقوط عمدی از ارتفاع مثلا.باید بررسی شود روزهای قبل حادثه کجا ها رفته گاهی در فردی که افکار جدی خودکشی با طرح ریزی قبلی دارد ابتدا مکان و محل خودکشی توسط خودش جانمایی میشود
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    3 2
    با سلام یادمان باشد دزد دربیشتر مواقع خودی است پس بهتره ازبچه های گروه کوهنوردی یا از همکارانش درشرکت سفت وسخت بازجویی شود به احتمال زیاد سرنخ اونجاست
  • عباس IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 1
    احتمال ربایش سها توسط افراد شرور محلی وجود دارد.همچنین احتمال حمله حیوانات وحشی همچون خرس وپلنگ نیز وجود داردکه طعمه خود را جابجا می کنند.سها اگر در دره می افتاد یا از ارتفاعی سقوط می کردچه زنده چه فوت شده پیدا می شد.مگر اینکه درچاهی سقوط کرده باشدواز دید پنهان شده است مثلا چاه همان دستشویی هاییکه قصد استفاده از آن را داشته است.
  • ارسلان IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    با اینکه ماجرا خیلی و زیادی عجیب غریب و گنگه ولی باز هم به امید و کمک خدا و تلاش همه مسئولین صحیح و سالم پیدا بشه و برگرده در آغوش خانوادش.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 6
    این مساله طبیعت گردی و کوهپیمایی خانمها کم کم برای جامعه و خانواده هایشان درد سر ساز میشود. باید جلوی ان تا حدودی گرفته شود
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 6
    خرسی حیوان وحشی ایی نگرفته باشه
  • پویا IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 3
    چقدر بد که با افرادی همسفر باشی که ول کنن آدمو برگردن تهران. خیلی تابلو هستش که گروه تور باهاش دشمنی داشته.