چرا تحمل برخی زنان در برابر درد بیشتر است؟

ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، نوشت: محققان در جریان مطالعه‌ای متوجه شدند که از هر ۱۰۰ زن یک نفر حامل ژنی است که باعث می‌شود آستانه درد در آنها افزایش یابد.

گمان می رود که این گونه (واریان) نادر ژن که KCNG۴ نامیده می شود چگونگی پردازش درد توسط سیستم عصبی را کنترل و به عنوان یک «اپیدورال طبیعی»  عمل می کند.

میزان درد و ناراحتی که زنان هنگام زایمان حس می‌کنند، بسیار متفاوت است، بنابراین پژوهشگران در دانشگاه کمبریج در انگلستان تصمیم گرفتند تا علت اینکه برخی زنان درد کمتری را هنگام زایمان حس می‌کنند، دریابند.

دکتر مایکل لی یکی از این پژوهشگران که متخصص پزشکی درد است، گفت:‌ «اینکه زنان به خصوص در زایمان اول تقاضای نوعی بی حسی را نکنند، غیر معمول است.»

به گفته وی، هنگامی که چنین زنانی آزمایش شدند، روشن بود که آستانه درد آنها به طور کلی بسیار بالاتر از زنان دیگر است.

محققان در این مطالعه زنانی را که هنگامی زایمان طبیعی بدون عارضه برای تولد نخستین فرزندشان تقاضای تسکین درد نکرده بودند، بررسی کردند. آنها برای آزمایش آستانه درد این زنان از کاربرد حرارت و فشار روی بازوها و فروبردن دست‌ّ‌ها در آب یخ استفاده کردند.

این زنان در مقایسه با گروه زنانی که هنگام زایمان نیاز به تسکین درد داشتند، تحمل بالاتری در برابر درد ناشی از حرارت، سرما و فشار مکانیکی نشان دادند. هیچ تفاوتی در میان این دو گره زنان از لحاظ توانایی‌های عاطفی و فکری مشاهده نشد، بنابراین تفاوتی در توانایی حس کردن درد در میان این دو وجود داشت.

آزمایش‌های ژنتیکی در این دو گروه زنان نشان داد که آنهایی که آستانه تحمل بالای درد داشتند، میزان بروز یک گونه ژن  به نام KCNG۴ در آنها بیش از حد انتظار است. حدود یک درصد زنان این گونه ژنی را دارند.

این محققان در مقاله‌ای که در ژورنال Cell Reports منتشر کردند، نوشتند این گونه ژنی توانایی سلول‌های عصبی برای فرستادن پیام‌های درد به مغز را محدود می‌کند.

آنها گفتند: این گونه ژنی که ما در زنانی که هنگام زایمان احساس درد نمی‌کنند، پیدا کردیم باعث نقصانی در شکل‌گیری سوئیچ در سلول‌های عصبی می‌شود. درواقع این نقصان مانند بی حسی اپیدورال (نخاعی) طبیعی می‌شود. این نقصان باعث می‌شود که پیام‌های قوی‌تر یا به عبارت دیگر انقباض‌های قوی‌تر هنگام زایمان، این سوئیچ را روشن کند. در نتیجه با احتمال کمتری پیام‌های درد به مغز می‌رسد.

محققان ابراز امیدواری کردند که این کشف بتواند به تولید داروهای جدیدی برای مهار درد منجر شود.

47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =