صدها هزار یا به نقل برخی دیگر از منابع خبری چند میلیون تظاهر کننده مصری ظهر جمعه در تجمعی در میدان نمادین تحریر قاهره خواستار محاکمه حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع این کشور و دیگر اعضای رژیم او شدند.

این تظاهرات که سازماندهندگان آن را  روز محاکمه و پاکسازی نام گذاری کرده بودند عملا دو ماه پس از کناره گیری مبارک در یازده فوریه تحت فشار تظاهرات خیابانی مردم صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با وجود آنکه پس ازکناره گیری مبارک و حاکمیت ارتش بر اوضاع کشور تظاهراتی به طور مرتب در این میدان برگزار می شود، این تجمع با توجه به درخواست اخوان المسلمین از مردم برای شرکت در آن از اهمیت خاصی برخوردار است. مبارک در مرکز تفریحی شرم الشیخ در دریای سرخ تحت بازداشت خانگی قرار دارد. درباره اموال و ثروت رئیس جمهوری پیشین مصر ، همسرش سوزان و دو پسرش علا و جمال تحقیقی آغاز شده است اما آنها هنوز به مراجع قضایی معرفی نشده اند. شمار زیادی از سیاستمداران و بازرگانان نزدیک به جناح مبارک از زمان سقوط رئیس جمهوری با تدابیر مختلفی از محاکمه در دادگاه گرفته تا ممنوع الخروج بودن مواجه شده اند. تظاهر کنندگان در عین حال خواستار تدابیر قاطع تری علیه آنان هستند .

در آستانه این تظاهرات ویدئوهای زیادی در پایگاه اینترنتی یوتیوب منتشر شد که در آن افرادی که خود را افسر معرفی می کنند شورای عالی نیروهای مسلح را که مبارک قدرت را به آن واگذار کرد به خیانت به ارمان های قیام مردمی متهم می کنند. این پیام ها که همچنین از نظامیان درخواست می شود که به تظاهرات بپیوندند ، ارتش را وادار کرده است که درباره پوشیدن هرگونه یونیفورم نظامی از سوی هرتظاهر کننده ای هشدار دهد و متخلفان را به صدور مجازات زندان تهدید کند. 46

کد خبر 141654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =