طرح مجلس ‌یازدهمی‌ها برای محرومیت ردصلاحیت‌شدگان از ادامه نمایندگی

فارس نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را دنبال می‌کنند که بر اساس آن شورای نگهبان مکلف است دلایل رد صلاحیت نمایندگانی که برای انتخابات دوره بعد رد صلاحیت می‌شوند را به هیأت ارسال کند و هیأت پس از رسیدگی می‌تواند حکم محرومیت از ادامه نمایندگی برای فرد رد صلاحیت شده برای انتخابات پیش‌رو را بدهد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس تهیه شد.

در همین رابطه بخوانید؛

آقای نماینده به هیات رئیسه مجلس: والله دارید دهان نمایندگان را گچ می‌گیرید /کرونا دفتر نمایندگان مجلس را بست /حواشی صحن علنی مجلس

وی افزود: براساس این طرح تمام هدایایی که نمایندگان از اشخاص حقیقی و حقوقی و به هر میزان دریافت می‌کنند، باید در سامانه‌ای که توسط مجلس طراحی می‌شود به ثبت برسد.

متن کامل طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به شرح زیر است:

ماده یک به منظور حفظ شرع و منزلت نمایندگان و نظارت منصفانه و عادلانه و رفتار نمایندگان در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی و حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیأت رئیسه، هیأت نظارت که از این پس هیأت نامیده می‌شود مبتنی بر افراد زیر برای همان دوره تشکیل می‌گردد:

الف) رئیس کمیسیون حقوقی مجلس به عنوان رئیس هیأت

ب) یک نفر از قضات دیوان عالی کشور با معرفی رئیس قوه قضائیه به عنوان نایب رئیس

ج) یک نفر از حقودانان شورای نگهبان به عنوان دبیر شورای نگهبان به عنوان دبیر

تبصره یک ـ جلسات هیأت هر ماه در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود و با حضور دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد.

غیبت سه جلسه متوالی و یا چهار جلسه متناوب تخلف محسوب و موضوع جهت رسیدگی به افراد ظرف یک هفته به مرجع معرفی‌کننده معرفی می‌شود.

تبصره ۲ـ هرگاه موضوع رسیدگی در هیأت، تخلفات رئیس هیأت (رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس باشد) رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی جایگزین می‌شود.

ماده ۲ـ متن زیر به بند ب ماده ۲ الحاق می‌گردد، از جمله توصیه و سفارش جهت استفاده اشخاص از تسهیلات و مزایا مانند وام، انتصاب و… و.

متن جایگزین تبصره ۲ ماده ۲ـ مجلس موظف است سامانه‌ای جهت دریافت اطلاعات موضوع این قانون توسط این هیأت از افراد حقیقی و حقوقی ایجاد نماید. گزارشات محرمانه پس از احراز و صحت آن با ارائه اسناد و مدارک مربوطه قابل رسیدگی در هیأت است.

این سامانه مانع از ارسال گزارشات به مراجع ذیربط از طریق دیگر یا پیگیری هیأت نمی‌باشد.

ماده ۳ـ نمایندگان مکلفند لیست هدایایی که به هر عنوان و به هر میزان از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کنند ظرف یک هفته‌ای که توسط سامانه مجلس ایجاد می‌گردد در اختیار هیأت قرار دهند.

ماده ۴ ـ نمایندگان مکلفند در پایان هر اجلاسیه گزارشی در خصوص به کارگیری، انتصاب، مأموریت و عضویت اقارب نسبی، سببی تا درجه دو که در سازمان‌ها و مؤسسات به عناوین مشابه را که پس از نمایندگی وی اتفاق افتاده در سامانه ماده ۳ ثبت نمایند.

رؤسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه بخش خصوصی مکلفند اقدامات و مکاتبات نمایندگانی را که به غیر از طریق مندرج در تبصره ۴ ماده ۴ قید شده و لیست هدایایی که به هر میزان و به هر عنوان به نماینده می‌دهند، در سامانه تبصره ۲ ماده ۲ ثبت نمایند.

مستنفک از اجرای این ماده به مجازات تعزیری درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون تعزیرات اسلامی محکوم می‌شود.

ماده ۵ ـ تمام مکاتبات رسمی نمایندگان باید از طریق سامانه مرکزی دبیرخانه الکترونیکی مجلس و به صورت متمرکز صورت پذیرد.

ماده ۶ـ محرومیت از ادامه نمایندگی در ماده پیشین اضافه شده.

ماده ۷ـ شورای نگهبان مکلف است دلایل رد صلاحیت نمایندگانی که برای انتخابات دوره بعد رد صلاحیت می‌شوند را به هیأت ارسال کند و هیأت پس از رسیدگی می‌تواند حکم محرومیت از ادامه نمایندگی برای فرد رد صلاحیت شده برای انتخابات پیش‌رو را بدهد.

بر اساس این گزارش، این دومین طرحی است که برای اصلاح قانون نظارت بر نمایندگان در مجلس یازدهم تدوین می‌شود؛ طرح اول هم با امضای تعدادی از نمایندگان روز چهارشنبه اول مرداد ماه اعلام وصول شده بود.

216219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1417415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =