وزیر فرهنگ: خسرو سینایی به معنای واقعی، هنرمند بود

ایرنا نوشت:سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خانه زنده‌یاد خسرو سینایی ضمن گرامیداشت یاد او گفت که این سینماگر برجسته سرشار از زندگی بود.

سیدعباس صالحی عصر روز گذشته (دوشنبه ۱۴ مرداد) به همراه حسین انتظامی؛ رییس سازمان سینمایی و سید محمد طباطبایی؛ مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور در منزل مرحوم خسرو سینایی به خانواده این پیشکسوت سینما تسلیت گفت.

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به خانواده مرحوم سینایی با یادآوری دیدار سال گذشته خود با آن مرحوم و مطرح کردن برخی خاطرات آن روز خاطرنشان کرد: ایشان سرشار از زندگی و پر از انرژی بودند.

درگذشت آقای سینایی در روزهایی که نمی‌توان برای ایشان مراسم یادبودی گرفت داغ فقدان‌شان را مضاعف می‌کند.

صالحی با اشاره به فعالیت خسرو سینایی در حوزه‌های گوناگون هنر خاطرنشان کرد: «ایشان به معنای واقعی کلمه هنرمند بودند. کمتر سینماگری را سراغ داریم که اینگونه در رشته‌های متعدد تخصص داشته باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از خانواده مرحوم سینایی به دلیل همراهی ایشان در دوران بیماری‌ گفت: «خانواده محترم سینایی در این چند ماه زحمات زیادی را متحمل شد اگرچه آرزو می‌کردیم پایان آن با درگذشت جناب سینایی و تلخی همراه نمی‌شد.»

همچنین در این دیدار خانواده مرحوم سینایی از همراهی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه موسسه هنرمندان پیشکسوت در دوره بیماری وی قدردانی کردند. سینایی متولد ۲۹ دی سال ۱۳۱۹ در ساری بود که تاکنون آثار بسیاری از جمله فیلم مستند و داستانی را با درون مایه‌های اجتماعی کارگردانی کرده است.

از جمله آثار این کارگردان می‌توان به «جزیره رنگین»، «کویر خون»، «مثل یک قصه»، «گفتگو با سایه»، «عروس آتش»، «کوچه پاییز»، «هیولای درون»، «زنده باد» و «تهران امروز» اشاره کرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «عروس آتش» و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «هیولای درون» از جمله جوایز این هنرمند است.

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1417994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =