وقتی رسانه‌ها با اقناع مردم، جاده‌ها را بستند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تشکر از نقش و تاثیر خبرنگاران در دوران همه‌گیری کرونا، تاکید کرد با کمک رسانه‌های داخلی، شایعات در جامعه فروکش کرد، پیام پزشکان به خوبی منتقل شد و کار به جایی رسید که با اقناع مردم، در برهه‌ای، جاده‌های کشور به‌طور داوطلبانه بسته شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در وبینار «رسانه و مسئولیت اجتماعی»، کرونا را بحرانی دانست که به بشریت تحمیل شده است.

او در این‌باره گفت: «شاید خطرناک‌ترین و سخت‌ترین موضوعاتی که بشر با آن مواجه می‌شود، مسائلی است که نسبت به آن اطلاعی نداشته باشد. زیرا نتیجه بی‌اطلاعی غافلگیری است و غافلگیری رفتار انسان‌ها را دچار نوسان می‌کند. کرونا بر انسان تحمیل شد و به درون خانه‌ها رفت و سن و شغل و جغرافیا نشناخت.»

معاون مطبوعاتی افزود: «مواجهه با کرونا یک لایه جسمی دارد و یک لایه روحی. لایه جسمی آن بر بستر تلاش، زحمت، همت، قدرت و معرفت کادر بهداشت و درمان سوار شد که به معنای واقعی حماسه آفریدند. با عشق می‌توان به فداکاری رسید. باید در این روزها، دفاع مقدس را یاد کنیم؛ این روزها شباهت زیادی به آن دوران دارد. فداکاری و تلاش کردن، حتی به قیمت نبودن برای ماندن دیگران. این پیامی بود که پزشکان و پرستاران و همه کادر بهداشت و درمان ما به راحتی و در عمل به مردم نشان دادند. درمان درد بدون معرفت شدنی نیست. پزشکان شبانه روز در خطر ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها هستند و امروز با وجود کرونا بهتر می‌توانیم جامعه پزشکی را بشناسیم، درک‌شان کنیم و در کنارشان باشیم. اینکه دنیای آنها را نشناختیم شاید جفا بوده است.»

خدادی با اشاره به روز خبرنگار، گفت: «سالروز شهادت شهید صارمی را در پیش داریم که در آن زمان ارتباط مستقیمی با خود من داشت. در زمان اعزامش به افغانستان، من مدیر بین‌الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی بودم و این شهید خودش متقاضی رفتن به مزارشریف بود. شهدای بسیاری در راه آرمان‌هایمان تقدیم کردیم. در همین ایام، روح‌الله رجایی را از دست دادیم. فصل مشترک همه خبرنگاران نیز مانند پزشکان، معرفت است. اگر عشق نداشته باشید به قلم روی نمی‌آورید. زیرا خاصیتش این است که دیده نمی‌شوی، اما دیگران را نشان می‌دهی. در مواجهه با کرونا هم این فداکاری در بین خبرنگاران بود. زیرا هرجا که حادثه و بحران هست، خبرنگار هم حضور دارد.»

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «در زمان کرونا هیچ رسانه‌ای تعطیل نبود، بلکه فعالیتش را افزایش داد. رسانه از یک ماه قبل از ورود کرونا به ایران با آن درگیر بود و همین که صدای کرونا در جهان درآمد، رسانه موظف بود به آن بپردازد و اطلاع‌رسانی کند. در معاونت مطبوعاتی ۲۰ روز قبل از اینکه کرونا به قم برسد، درباره بازگشت دانشجویان و نگرانی از انتشار ویروس جلسه‌ای گذاشتیم و یک نشست توجیهی با مدیران رسانه‌ها داشتیم و نسبت به موضوع کرونا صحبت و هماهنگی شد. مهم‌ترین ویژگی جریان کرونا ناشناخته بودن آن بود.»

خدادی افزود: «در این برهه افرادی را داشتیم که برای کسب و کار خودشان، دارویی را اعلام کردند. در فضای کرونا مواجه بودیم با اینکه جریان رسانه‌ای بیرون، از موضوعات استفاده ابزاری کرد. صداهای ناشناخته‌ای که ایجاد اضطراب می‌کردند. از خوردن زنجبیل و لیمو تا نشان دادن یک بیمار مانده در خارج از بیمارستان در رشت و اعلام صداهای ناشناخته‌ای که به اسم پزشک و پرستار فریاد می‌زدند و توانایی پزشکان ما را ناتوانی نشان می‌دادند. با کمک رسانه‌ها شایعات به کف رفت، همبستگی به جایی رسید که با اطلاع‌رسانی، جاده‌های ایران را با اقناع و تبیین بستید. در روز سیزده‌به‌در، مردم حتی به پارک‌ها هم نرفتند. بدون تعیین جریمه، موفق شدید پیام پزشکان را از بستر رسانه منتقل کنید. همه مردم هم گوش شنوا داشتند و در تاریخ ثبت شد. هیچ یک از این موارد با ضرب و زور نبود، بلکه در بستر رسانه و با منبع پیام موثق ارائه شد و مردم با اعتمادی که به تیم پزشکی داشتند، همراهی کردند.»

۵۷۵۷

کد خبر 1418532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =