آجیل همچنان ارزان است و مناسب برای سلامتی

از گذشته‌های خیلی دور محصولات خشکبار ایران که شامل مغزی جات و میوه‌های خشک ‌شده است، در سفره‌ها و گردهمایی‌های ایرانیان وجود داشته و دارد. این دانه‌های خوشمزه در اکثر مراسم‌های باستانی مانند نوروز و یلدا، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند. در زمان‌های قدیم محصولات خشکبار در ایران به شکل سنتی و بیشتر برای مصرف خانگی تولید و خشک می‌شد.

از تاریخچه تولید خشکبار و آجیل در ایران در مورد محصولی چون پسته می‌توان گفت که پسته در ایران، در زمان هخامنشیان مورداستفاده مردم قرار می‌گرفت و حدود ۵ هزار سال قدمت تاریخی دارد. البته این گیاه در ابتدا به شکل وحشی و خود رو در جنگل‌های ایران رشد می‌کرده و در طی حدود ۴ هزار سال، به صورت امروزی پرورش میابد. در دوره هخامنشیان پسته در مناطقی چون کرمان کاشته می‌شد و بعدها به دامغان، سمنان و قزوین برده شد.

آجیل علاوه بر اینکه یک ماده غذایی محسوب می‌شود، یک پدیده فرهنگی نیز است. به‌طوری‌که همچون گذشته، این مواد غذایی در زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم حضور چشمگیر دارند. خشکبار ایران ازلحاظ طعم، خاصیت و مرغوبیت در دنیا زبانزد خاص و عام است و حتی می‌توان گفت از این نظر در دنیا بی‌همتاست. امروزه اکثر کشورهای جهان خواهان خشکبار ایران می‌باشند. به‌گونه‌ای که حتی کشورهای تولیدکننده عمده خشکبار، باوجوداینکه خود از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خشکبار می‌باشند، برای مصارف داخلی خود، خشکبار ایرانی را ترجیح می‌دهند.

هرکدام از انواع آجیل دارای خواص بی‌شماری است. این دانه‌های خوش‌طعم دارای چربی‌های اشباع‌شده گیاهی بوده که کلسترول خون را پایین آورده و از بروز حملات قلبی جلوگیری می‌کنند. بیشتر آن‌ها دارای نوع خاصی از پروتئین می‌باشند که آرجینی نام دارد. این ماده یکی از پیش‌نیازهای تولید اسید نیتریک در بدن است که به سلامت رگ‌های خونی و کاهش فشارخون کمک می‌کند.

همچنین آجیل‌ها دارای منبع غنی از ویتامین و فیبر هستند که باعث می‌شوند عملکرد سیستم دفاعی بدن شما تا حد زیادی تقویت شود. بر اساس آخرین پژوهش‌ها مغزهایی مانند گردو، فندق و پسته دارای ارزش غذایی بالا بوده و سرشار از مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. مغزها یکی از مهم‌ترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ماده مغذی برای تأمین سلامت بدن ضروری است. همچنین دارای برخی از خواص ضد سرطانی نیز می‌باشند.

حدود یک قرن پیش و هم‌زمان با اواخر دوره قاجار، حجره و مغازه خشکبار فروشی به معنای امروزی وجود نداشت. آجیل و خشکبار به صورت میوه‌های خشک‌شده نظیر توت، کشمش، انجیر و مغزهایی مانند گردو، پسته و... در بقالی‌ها و خشکبار فروشی‌های قدیم و به صورت کاملاً سنتی به فروش می‌رسید. قدیمی‌ترین فروشگاه‌های آجیل در ایران در شهرهای تبریز، اردبیل، تهران و زنجان واقع شده بودند که برخی از آن‌ها هنوز هم به فعالیت خود درزمینهٔ فروش خشکبار ادامه می‌دهند.

یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌فروشی‌های ایران فروشگاه خشکبار نعمتی است که در سال ۱۳۲۹ توسط حاج عیوض نعمتی در شهر اردبیل بنا شد و پس از ۴۰ سال فعالیت بی‌وقفه، در سال ۱۳۶۸ توسط پسران حاج عیوض نعمتی به نام‌های طاهر نعمتی و جواد نعمتی گسترش یافت و عرضه خشکبار باکیفیت خود را تا تهران توسعه بخشید.

خشکبار نعمتی با تلاش و کوشش و مدریت متولیان خود توانست نشان‌های کیفیتی ISO۹۰۰۱ و ISO۹۰۰۲ را در عرصه جهانی کسب کند. فروشگاه خشکبار نعمتی از محبوب‌ترین آجیل فروشی‌های شهرهای اردبیل و تهران است که می‌توانید مرغوب‌ترین و خوشمزه‌ترین خشکبار ایران را ازآنجا تهیه کنید. آجیل‌های این مغازه به‌قدری پرطرفدار است که به‌تازگی برای ارائه خدمات بیشتر به هم‌وطنان، فروشگاه اینترنتی خود را نیز راه‌اندازی نموده است و مردم می‌توانند خشکبار موردنظر خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. آرم و لگوی حلال که از نشان‌های بین‌المللی است نیز از دیگر دستاوردهای خشکبار نعمتی به شمار می‌رود.

برای رفتن به فروشگاه خشکبار نعمتی در تهران باید خود را به خیابان نازی‌آباد برسانید و به سمت خیابان مدائن، بروید. فروشگاه خشکبار نعمتی به شماره پلاک ۱۸۱، جنب پاساژ کویتی‌ها واقع شده است.

لازم به ذکر است که با توجه به شیوع بیماری کرونا و دوران قرنطینه، شما می‌توانید سفارشات خود را به صورت آنلاین از فروشگاه خشکبار نعمتی دریافت کنید. به دلیل شرایط موجود و حفظ سلامت هم‌وطنان عزیز، کلیه خشکبارهای ارائه‌شده در خشکبار نعمتی با رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی و تحت نظارت کامل بسته‌بندی و عرضه می‌گردد.

خشکبار نعمتی یک آجیل فروشی ساده نیست بلکه حاصل بیش از نیم‌قرن تجربه در عرصه فراوری خشکبار است و شما با خرید از فروشگاه خشکبار نعمتی طعم ناب آجیل مرغوب ایرانی را تجربه خواهید کرد.

برای مشاهده محصولات و مقالات مرتبط در حوزه سلامتی وارد فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار نعمتی وارد شوید

www.nematinuts.com

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1418746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =