حامد عنقا: سانسور «آقازاده» سوء تفاهم بود

حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده سریال «آقازاده» یکشنبه شب در گفتگوی رادیویی با برنامه «صحنه» در رادیو تهران برای اولین بار از زمان پخش سریال به سوالات حاشیه ای و مختلفی پیرامون این سریال پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عنقا درباره اینکه چرا کمتر از چیزی که انتظار می‌رفت درباره «آقازاده»‌ها در سریال می‌بینیم گفت : «واقعیت این است که آقازاده یک پلاک به گردن این سریال است؛ چون این روزها اسم نشان داری است و مردم به جهت رسانه ای سریع تر با این کلمه ارتباط می گیرند. وگرنه پایه سریال بر نگاه فسادستیزی و جریان هایی است که در این یکی دو سال اخیر در کف جامعه بوده و آحاد جامعه با گوشت و خونشان آن را لمس کرده اند. بنابراین این سریال صرفا روی کلمه آقازاده متمرکز نیست.»

ریتم داستانی جنایی با ریتم عشق و خیانت فرق می کند!

عنقا درباره کم شدن اتفاقات قصه و ریتم به اعتقاد برخی کند قصه در یکی دو قسمت اخیر هم اینگونه توضیح داد: «در فیلم و سریال ریتم تند و کند وجود ندارد، ریتم مناسب وجود دارد. ریتم اثر باید در خدمت محتوا و مفهومی که می خواهیم به مخاطب ارائه بدهیم، باشد. فضای ملتهبِ پر زد و خوردی که ممکن است به جنایت معطوف باشد ریتم خاصی را می طلبد، اما زمانی که می خواهم درون آدم ها و رابطه حسی شان مثل خیانت، عشق، بازگشت و توبه را نشان بدهم باید سرعتم را کم کنم. ممکن است فکر کنید اگر چند دقیقه کار را نبینید چیزی از دست نمی دهید اما اگر آن چند دقیقه را نبینید شاید به آن حالی که باید، نرسید. در یک سریال باید به ابعاد مختلف آن نگاه کنیم. ریتم و فرم هم از این قاعده پیروی می کنند. البته این حرف به معنای بی اشکال ما بودن نیست. به خیلی چیزها فکر می شود و روی کاغذ درست است اما شرایطی در اجرا به وجود می آید یا بعد از آن پشت میز تدوین احساس می کنی که کار خوب درنیامده یا احیانا مسائلی خارج از اراده تو ممکن است اتفاق بیفتد که به قسمتی که می بینیم تبدیل می شود.»

ماجرای سانسور آقازاده 

تهیه کننده «آقازاده» ابتدا از پاسخ به سوالی درباره سانسور سریال «آقازاده» پرهیز کرد ولی در مقابل اصرار مجری این پاسخ نسبتا کوتاه را داد: «بخشی از این اتفاق حاصل سوءتفاهماتی بین وزارت ارشاد و ما بود که خیلی زود برطرف شد. بخشی از آن هم شاید تقصیر ما بود که باید بعضی چیزها را زودتر توضیح می دادیم. امروز از این زاویه مشکلی نیست و باید بگویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش تا جایی که امکانش بوده و توانش را داشته از همکاری و همراهی کم نگذاشته است اما بالاخره اختلاف سلیقه وجود دارد.»

او در پاسخ به اینکه چرا دیالوگ های سکانس های دیده نشده را منتشر کردید، گفت: «واقعا حیف نبود دیالوگی درباره حضور یک بانوی مسیحی در حرم آقا امام رضا (ع) و بیان اینکه حرم ملجا و پناهگاه هر کسی فارغ از هر دین و آیین و مذهب و گرایش فکری است از مخاطب دریغ شود؟ این کار ریسک داشت و می توانست باعث سوءتفاهم بیشتری بین ما و شورای پروانه نمایش شود اما هرچقدر فکر کردیم دیدیم در ایامی که به حضرات آل الله متعلق بود، نباید تماشاگر را از این موضوع محروم کرد. همچنین ذهنیتی هم درباره بحث ممیزی وجود دارد که همه فکر می کنند مربوط به حجاب و لباس است اما برخی وقتها هم موضوعات عقیدتی پیش می آید که سوءتفاهم ایجاد می کند. شاید اگر ۵، ۶ قسمت دیگر با هم حرف بزنیم نظرم عوض شده باشد اما درباره موضوع سانسور حداقل تا اینجای کار تحت فشار عجیب و غریبی قرار نگرفته ایم.»

از روز اول می دانستیم چه شرایط سختی خواهیم داشت

نویسنده «آقازاده» در پاسخ به سوالی درباره شباهت برخی شخصیت های این سریال به افراد حقیقی گفت: «مثل اینکه باید از این قسمت حتما توضیح بگذاریم که هرگونه شباهت با افراد تصادفی است. امیدوارم از حرفی که می زنم سوءبرداشت نشود اما واقعا از اولین روز پیش تولید این سریال، می دانستیم در چه شرایط سختی قرار خواهیم گرفت، قبل از کلید زدن کار پیش بینی می کردیم از کجاها به ما زنگ می زنند و چه کسانی حساسیت نشان خواهند داد. می دانستیم در فضای مجازی چه کسانی ممکن است حرف هایی بزنند و کارهایی کنند. بنابراین آگاهانه وارد این کار شدیم. تا به حال هم این موضوعات هیچ کدام باعث نشده در راهی که بنده و به خصوص بهرنگ توفیقی پیش می رویم خللی ایجاد شود.»

عنقا در پاسخ به اینکه اگر باز هم موارد ممیزی پیش بیاید چه می کنید گفت: «تردید نکنید هر اتفاقی بیفتد مثل ماجرای قسمت ۶ رسانه ای خواهد شد. چون ما داریم درباره فسادستیزی صحبت می کنیم و خودمان را مقید کرده ایم هرچیزی در بطن سریال اتفاق می افتد با مردم به اشتراک بگذاریم و شفاف باشیم. علی الخصوص مستندی به نام «بوی خون» هم ساخته ایم که در آن به همه حواشی سریال پرداخته می شود.»

ماجرای پول های آلوده و پولشویی با فیلم و سریال سازی

عنقا در پاسخ به اینکه نظرش درباره وجود پولهای آلوده شبکه نمایش خانگی چیست گفت :« مثل این می ماند که بگویید درباره غرب یا شرق نظر بده، اینها یک کل مطلق که نیستند و اجزای مختلفی دارند. در شبکه نمایش خانگی کارهای بسیار خوب و ارزنده ای ساخته شده و ان شاءالله ساخته خواهد شد و کارهایی هم ساخته شده که کمتر دوستشان داشته ایم. هیچ تردیدی نیست که موضوع شبکه نمایش خانگی، پول و سرمایه است. شما می دانید که یک سریال امروز حداقل با چه هزینه ای ساخته می شود و وقتی فضای سالمی برای جذب سرمایه های مشخص به وجود نیاید ممکن است خیلی ها با اهداف مختلف، مال نامشروعشان را به این حوزه تزریق کنند.»

او ادامه داد: «این روزها اسم پولشویی در سینما و سریال سازی زیاد شنیده می شود که من شخصا اعتقاد محکمی به آن ندارم چون برای شستن یک پول چند صدهزار میلیاردی ساختن یک سریال چندمیلیاردی فایده ای ندارد. قانونی کردن منشا یک پول نامشروع فرایند سخت تری است. من معتقدم بیشتر کسانی که با پول آلوده وارد این فضا شده اند بیشتر دنبال اعتبارو برند سازی برای خودشان بوده اند و تجارت های اصلی شان در حوزه های مختلف است و این موضوع در دادگاه هایشان هم گفته شده است. متاسفانه با این کار در حق فرهنگ و هنر این مملکت و چهره هایی که یک عمر برای اعتبارشان عرق ریختند خیانت کردند تا برای خودشان اعتبار کاذب بسازند. این موضوع نه تنها در شبکه نمایش خانگی که در سینما و موسیقی و... نیز وجود دارد.»

یک آدم سودجو را نقد کردم نه کل حراج تهران را!

تهیه کننده سریال »آقازاده» در پاسخ به اینکه برخی می گویند او خودش جزو مجموعه داران آٍثار هنری و حتی شرکت کنندگان در حراج های هنری است اما در سریالش به این مراسم انتقاد کرده، توضیح داد: «بله. خیلی از آدمهای کشور سوار پراید می شوند و دارند به پراید و ایران خودرو نقد می کنند، اشکالی ندارد. علاقه من به هنرهای تجسمی یک میراث خانوادگی است که در چهار نسل سابقه دارد. من به هنرهای تجسمی علاقه زیادی دارم و تا جایی که در توانم باشد پیگیر و علاقمند هستم. شما هم ممکن است سریال ما را دوست داشته باشید اما به این معنا نیست که نقدی به آن ندارید. از طرف دیگر ما درباره حراج صحبت نکردیم بلکه درباره حاشیه ای حرف زدیم که نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا امثال آن رخ می دهد. صرف اینکه در یک مراسم آدمی سودجو حاشیه ای را رقم بزند به معنای زیر سوال بردن آن مراسم نیست.»

ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟

تهیه کننده «آقازاده» درباره اینکه آیا از حضور امیر آقایی به جای احسان علیخانی در سریال راضی هستید، گفت: «این ماجرا هم یک سوءتفاهم است. قبل از آقای علیخانی، با امیر آقایی عزیز برای این نقش صحبت کردیم ولی او عازم سفر خارج از کشور بود و فکر نمی کردیم برنامه اش طوری باشد که بتواند برگردد. چون می خواست فیلمی را در خارج از کشور با تهیه کننده ای در ترکیه کارگردانی کند. امین حیایی عزیز احسان علیخانی را پیشنهاد داد. می دانید که احسان از دوستان قدیمی من است و با هم کار کرده ایم و در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» به عنوان سرمایه گذار حضور داشتیم. ایام محرم بود، چند جلسه ای با هم مفصل صحبت کردیم و دوست داشتیم کار کنیم، احسان هم مسئله «عصر جدید» را داشت و هم دچار تردید جدی بود که به عنوان یک مجری طراز اول وارد نقشی شود که علی الظاهر منفی است. گفتگو با احسان در همان دو سه جلسه به انتها رسید. امیر آقایی هم به صورت تصادفی هفته بعد به ایران برگشت و دوباره حرف زدیم. این موضوع از هیچ کدام از طرفین پنهان نبود. جالب اینکه احسان علیخانی که قصه را خواند پیشنهاد خودش برای این نقش امیر آقایی بود

چرا همه هستند اما ریحانه پارسا نه؟!

عنقا درباره حضور بازیگران «پدر» از جمله مهدی سلطانی، لعیا زنگنه و سینا مهراد و غیبت ریحانه پارسا گفت: «ما نقشی نداشتیم که او بازی کند. نقش راضیه هم عین نقش لیلا در «پدر» بازیگری می خواست که مردم پیش زمینه ذهنی از او نداشته باشند اما ریحانه پارسای عزیز آنقدر در سریال «پدر» دیده شد که اگر نقش راضیه را ایفا می کرد مردم نسبت به او پیش زمینه داشتند. اما درباره سینا ما به این پیش زمینه احتیاج داشتیم برای همین اسم او را هم عوض نکردیم.»

وی در این خصوص که بعد از حواشی ریحانه پارسا گفته بوده دیگر با او کار نمی کند نیز تاکید کرد: «من به این وضوح چنین چیزی نگفته بودم. حالا که از آن اتفاق گذشته و بی طرفانه به آن نگاه می کنیم می بینیم هزار اتفاق بدتر از آن تا به حال افتاده که چنین حاشیه ای نداشته است. من آن زمان در مصاحبه ای گفتم که خانم پارسا بچگی کرد و تا جایی به خاطر سن کم و شهرت ناگهانی که به دست آورد به او حق می دهم. خانم پارسا همکار خوب ما در پدر بوده و همچنان برای او آرزوی موفقیت دارم. همین دو ماه پیش با آقای کوشکی یک شب سر صحنه آمده بود و او را دیدم. امیدوارم زندگی و کار و حرفه موفق تری داشته باشد و اگر هنوز حق پدری نسبت به او داشته باشم و بخواهم به او چیزی بگویم این است که با این همه هوش و استعدادی که دارد اگر تمرکزش را روی استعداد خودش بگذارد و حواسش را پرت چیزهای دیگر نکند مطمئنا آینده بسیار بسیار درخشانی خواهد داشت.»

ماجرای پراید و فراری

نویسنده «آقازاده» در پاسخ به یکی از مهم ترین انتقادهای سریال درباره استفاده از ماشین پراید برای شخصیت اصلی داستانش این توضیح را ارائه کرد : «من ۲۰ نفر را به شما نشان می دهم که در این کارند و سوار پراید می شوند! ضمن اینکه بچه های ما سه روز با تیبا فیلمبرداری را انجام دادند ولی من مخصوصا گفتم تیبا را برداریم و از پراید استفاده کنیم. آقای توفیقی مخالف بود، خود سینا هم همینطور. ولی من گفتم از آنجایی که مردم عادت ندارند در سریالهای شبکه نمایش خانگی زیر پورشه و بی ام دبلیو ماشینی ببینند و همه چیز باید لاکچری باشد، باور کنید که این پراید بیشتر از ماشین فراری در ذهن آدمها می ماند. نتیجه اش همین سوالی است که شما می پرسید. پراید حامد را دیده ای اما آلفا رمئوی نیما را ندیده ای!»

خانه حاج رضا ۲۰ میلیارد می ارزد اما ساده زیست است

عنقا درباره تناقض بین خانه قدیمی حاج رضا که حداقل ۱۰ میلیارد می ارزد با پراید سوار شدن پسرش، گفت: «ما هیچ جا نگفته ایم حاج رضا آدم فقیر و تنگدستی است. ساده زیستی هیچ ربطی به ثروت داشتن ندارد. (با خنده) جهت اطلاع آن خانه حداقل ۲۰ میلیارد می ارزد و توی سر مال نزنید! اتفاقا ارزش است که در خانه ۲۰ میلیاردی زندگی کنی اما ساده زیست باشی تا اینکه در یک خانه ۱۰۰ متری زندگی کنی اما اهل تجمل و تبرج باشی. این نشان دهنده چشم و دل سیری است و نشان می دهد حاج رضا از دوران پول و ثروت گذر کرده است و به چیز دیگری فکر می کند. بنابراین می تواند در یک خانه بزرگ درندشت زندگی کند اما ساده زندگی کند. از این آدمها در این شهر نداریم!؟»

فصل ۲ و ۳ ؟ دعا کنید همین را سلامت پخش کنیم

وی در پاسخ به اینکه آیا «آقازاده» فصل دو و سه هم دارد، گفت: «خیر. من دعا می کنم ان شاءالله بتوانیم فصل ۱ را به سلامت به انتها برسانیم! شما هم دعا کنید همین یک فصلی را که ساخته ایم طیب و طاهر و سلامت در اختیار مخاطبان قرار بدهیم. فصل دو و سه پیشکشمان. قصه در یک فصل نوشته شده است و ممکن است کار در ۲۷ یا ۲۸ قسمت تمام شود. اگر دقت کرده باشید تایمی که قسمتهای ما دارد از زمان دیگر سریالهای شبکه نمایش خانگی بیشتر است و اگر همه سریالها ۴۵ تا ۵۰ دقیقه هستند سریال ما ۵۵ تا ۷۰ دقیقه است.»

عنقا در پایان در پاسخ به سوال پیامکی یکی از مخاطبان در این باره که چرا همیشه در فیلمنامه هایش نقش اول می میرد، توضیح داد: همیشه هم اینطور نبوده است. مثلا در «تنهایی لیلا» درست است کاراکتر محمد مُرد اما نقش اصلی لیلا بود. درباره «آقازاده» هم در دل قصه که برویم شاید نقش های اصلی تری هم باشند.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 7
    سریالی بی نهایت ضعیف ، کاملا سفارشی و به دور از واقعیت با بازی هایی مسخره ، شخصیت های کلیشه ای و بخصوص آدم مثبت های حال به هم زن ( امین تارخ و لعیا زنگنه ) . 3 قسمت دیدم و متوجه شدم وقت تلف کردنه طوری که حتی سریال بسیار ضعیفی مثل دل هم از آقا زاده قابل تحمل تر هست حداقل می شه دید و خندید که چقدر تصنعیه ولی آقا زاده حتی قابل دیدن هم نیست و لو برای تفریح و تمسخر .
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    4 1
    آقای عنقا کلا شما فیلم نساز ! آن از سریال مسخره " پدر " حالا هم که " آقا زاده" شخصیت های فیلم آقا زاده انگار کپی برابر اصل سریال پدر هست ! مهدی سلطانی، لعیا زنگنه و سینا مهراد را از سریال پدر کات پیس کردید در پروژه آقا زاده ! حالا هنر پیشه به کنار . شخصیت سینا مهراد در آقا زاده عینا مثل شخصیت حامد در سریال پدر ! که واقعا غیر قابل باور است ! سناریو ندارید حداقل خودتان احترام جایگاه خود را حفظ کنید !
  • بهنام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    آقای عنقا کاش همه فیلمنامه‌ها مثل آثار شما حال آدم رو خوب میکرد. واقعا بعد از دیدن سریالهای شما یه لبخند رضایت همیشه رو لبمه