هشدار  سازمان منطقه آزاد کیش در مورد غذا رسانی ناآگاهانه به آهوان جزیره

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش از برخی خبرهای ناخوشایند از غذا رسانی برخی از کیشوندان و دوستداران طبیعت بصورت ناآگاهانه به آهوان جزیره خبر داد که موجبات بیماری برخی از آنها شده است .

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین در کیش ، آنگونه که مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان می گوید؛ محیط بانان اداره محیط زیست جزیره در گشت های روزانه، تعدادی از آهوان با وضعیت جسمانی نامناسب و بیمار را در محیط های جنگلی مشاهده کردند. پس از زنده گیری و انجام معاینات ، دامپزشک علت بیماری آنها را خوردن بعضی ضایعات و پس مانده میوه و نان های خشک و کپک زده تشخیص داد.

او به خبرنگار ما گفت؛ پس از بررسی و بازدید از آبشخورها و زیستگاه آهوان مشخص شد که برخی کیشوندان، از روی حس حیوان دوستی اقدام به جمع آوری ضایعات میوه و سبزیجات از میوه فروشی ها و نان های بیات و کپک زده از نانوایی ها کرده و برای تغذیه این موجودات بسیار ظریف و جذاب، به زیستگاه آنها منتقل می کنند. این کار نه تنها سبب بیماری تغذیه کنندگان مواد ناسالم می شود، بلکه خطر شیوع عوامل بیماری زا به جمعیت آهوان را در پی دارد و باید از این کار پرهیز شود.

این نکته هم بدیهی است که به دلیل تجزیه ناپذیر بودن سبدهای پلاستیکی و کیسه های نایلونی، آلودگی خاک و زیستگاه طبیعی این حیوانات نیز بوجود آمده است.

دوستی ما با حیات وحش نباید به گونه ای باشد که برای رفع گرسنگی احتمالی یک موجود، مواد غذایی بی کیفیت و خراب به آنها بدهیم. در سال‌های گذشته نیز ، برخی روستاییان از روی ناآگاهی به گاو و گوسفندان خود نان های کپک زده می دادند. این موضوع موجب بیماری گاوها و ناسالم بودن شیر آنها شده بود. اگر قایل به چنین مداخلاتی هستیم، بهتر است که برای آنها بهترین و تازه ترین مواد غذایی را برایشان تهیه کنیم. هر چند قابل یادآوری است که محیط بانان مهربان کیش، حواسشان به این ۷۵۰ جفت چشم مسحور کننده بوده و هست.

در جزیره کیش سه منطقه برای زیستگاه آهوان مشخص شده است و بر اساس آخرین سرشماری ها ۷۵۰ راس آهو در کیش زندگی می کنند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =