طرح "نذر ماسک" در شهرهای غرب استان مازندران اجرا می‌شود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان چالوس از اجرای طرح "نذر ماسک" و توزیع آن بین عزاداران حسینی ماه محرم به جای اطعام‌دهی در شهرهای غربی استان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران  : حجت‌الاسلام علی اسفندیاری اظهار داشت: با برنامه ریزی، مدیریت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در اولویت بودن حفظ سلامتی مردم، مراسم عزاداری محرم طبق مصوبات ستاد مبارزه با کرونا نسبت به سال‌های پیش متفاوت تر و با شعار "عرض ارادت، حفظ سلامت" در سطح شهرستان چالوس برگزار می‌شود.

وی در رابطه با برگزاری مراسم محرم و صفر امسال، افزود: مراسم محرم همیشه برای مردم این مرز و بوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و مردم نقش اصلی و تعیین کننده برگزاری مراسم را بر عهده دارند. 

اسفندیاری گفت: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند معیار در برگزاری مراسم محرم ستاد ملی کرونا است، در همین راستا بر اساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا مراسم عزاداری محرم و صفر در شهرستان چالوس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق مقررات وضع‌شده ستاد ملی کرونا، عزاداری ایام محرم در شهرستان به دلیل جلوگیری از انتقال کرونا باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی و در مکان‌های روباز و در صورت اضطرار در محیط بسته فقط یک چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله اجتماعی به مدت مشخص برگزار شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالوس گفت: آن دسته از هیئت‌های مذهبی این شهرستان که در آیین‌های عزاداری ماه محرم امسال رعایت نکات بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از سوی عزاداران را مدیریت نکنند به متولیانشان در مرحله اول تذکر شفاهی و در صورت تکرار تذکر کتبی و در مرحله سوم متخلف به مرجع قضایی معرفی می‌شود. 

اسفندیاری با اشاره به اینکه حرکت دستجات عزاداری امسال ممنوع است، تصریح کرد: مراسم تعزیه، گردهمایی شیرخوارگان، جابجایی هیئت‌ها، دسته‌روی و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در محل مراسم و بدون جابه‌جایی مجاز است.

وی بیان کرد: استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و هیئت‌های مذهبی باید فاصله‌گذاری اجتماعی را در همه مراحل مراسم نظارت و از تجمع حداقلی در هنگام ورود و خروج پرهیز کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالوس به اطعام و نذورات در پخت و پز مطابق دستورالعمل بهداشتی اشاره کرد و گفت: تا جای ممکن نذورات حسینی به سمت کمک مومنانه و توزیع درب منزل می‌رود و مابقی اطعام و نذورات صرفا به صورت بیرون‌بر در ایام محرم با نظارت و مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت و پز و بسته بندی توزیع می‌شود و همچنین برپایی ایستگاه‌های صلواتی و هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

وی بیان کرد" مردم شهرستان توجه ویژه ای به نذر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده به جای چای و شربت در ماه محرم امسال داشته باشند.

اسفندیاری با اشاره به تشکیل کارگروه برگزاری مراسم با هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی، بیان داشت: در شهرستان چالوس کارگروه برگزاری مراسم با کمک دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی تشکیل شده و طبق دستورالعمل‌ها همه تمهیدات برگزاری این مراسم بررسی و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه هیئت‌ها باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند گفت: سامانه‌ای به نام بیرق راه اندازی شده که هیئت‌های مذهبی متقاضی برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر ملزم به ثبت مشخصات خود و دریافت کد رهگیری هستند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =