«خرشیفتگی»، نگاهی متفاوت به یکی از مشهورترین داستان‌های دنیا

ایرنا نوشت: «خرشیفتگی»، اثری طنزآمیز از حیواناتی است که دن کیشوت را در راه سلحشوری‌هایش همراهی می‌کنند، روایتی که از زبان الاغ خدمتکار و اسب ارباب بازگو می‌شود.

منتقدان ادبی بسیاری، رمان دن کیشوت را نخستین رمان به سبک مدرن می‌دانند، این کتاب نوشته سروانتس (۱۵۴۷-۱۶۱۶) به زبان اسپانیایی است که تا کنون به بیش از صد و بیست زبان زنده دنیا ترجمه شده  و یکی از پرفروش‌ترین آثار ادبی در همه ادوار تاریخی پس از نگارش به شمار می‌رود. 

دن کیشوت، روایت طنزآمیز یک نجیب‌زاده‌ میانسال است که همواره مشغول خواندن کتاب‌ها و روایت‌های پهلوانی و سلحشورانه است که بر اساس آنچه خوانده دچار آشفتگی ذهنی می‌شود و به همراه خدمتکارش، سانچوپانزا به راه می‌افتد تا کارهای شوالیه‌ها را تکرار کند، سانچو نیز سوار بر خر خود با نجیب‌زاده همراه می‌شود.

بهاالدین مرشدی در کتاب خرشیفتگی، نکته‌هایی را از زبان الاغ سانچو، بازگو کرده است. این کتاب، برداشتی آزاد از رمان دن کیشوت است و شخصیت‌هایش هم همان شخصیت‌ها هستند؛ اما این‌بار، خر سانچو مانع برقراری صلح در جهان و اسب دن کیشوت، نماینده افکار عمومی است. هر  بخش این کتاب که گاهی بسیار کوتاه است با یادداشتی از دن کیشوت خطاب به خوانندگان آغاز می‌شود و در ادامه جواب خر سانچو به دن کیشوت را می‌خوانیم که سرشار از کنایه‌های طنازانه است. 

مرشدی این‌کتاب را سال ۱۳۸۷ نوشته است، زمانی که به قول خودش تازه ۳۰ ساله شده و فکر می‌کرده می‌تواند با نوشته‌هایش دنیا را تغییر دهد؛ درست مثل دن‌کیشوت.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =