بازی حاصل جمع صفر به نفع اسرائیل، اعراب یا ترامپ؟

رژیم صهیونیستی به آرزوی دیرینه خود رسید و آن صلح با اعراب بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امارات و اسرائیل روابط دیپلماتیک دو کشور را از سر گرفتند و اما شما بخوانید علنی کرده اند و آن رسمیت بخشیدند. حالا بن زاید می خواهد طریقه راه پادشاه سلطان قابوس فقید را در پیش بگیرد کشوری که می خواهد با همه رابطه داشته باشد. اما به نظر نمی رسد که نیت بن زاید این باشد! پس از جنگ اعراب و اسرائیل از سال 1948 تا 2006 که مداوم 6 مرتبه صورت گرفته و مهمترین آن جنگ یوم کیبور است، این اولین اتفاق میان کشورهای عربی با اسرائیل است. اردن و مصر در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با میانجی‌گری آمریکا پیمان «کمپ دیوید» را در دوران نخست وزیری انور سادات با رژیم اشغالگر صهیونیستی به امضا رساند تا نخستین کشوری باشد که با این رژیم سازش کرده باشد. حال امروز امارات با سنت شکنی پیمان اعراب که به دلیل اشغالگری صهیونیست ها حتی اتحادیه با عنوان «عرب» را تشکیل دادند که فی الحال علنا کارایی خود را از دست داد. اما ارتباط ابوظبی و تل آویو با وساطت نهادهای صهیونیستی - آمریکایی طی چند سال اخیر هر روز ابعاد گسترده تری پیدا کرده بود تا جایی که دو طرف در پروژه های اقتصادی و رزمایش‌های نظامی هم با یکدیگر همکاری داشته و اقدام به برگزاری سفرهای متقابل می‌کردند.

موضوع از چه قرار است؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: امروز پیشرفتی بزرگ حاصل شد؛ توافق صلح تاریخی میان دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و امارات.

«شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی نیز در توییتی در توجیه این اقدام نوشت که در پی تماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل توافق شد تا اسرائیل الحاق اراضی فلسطینی را متوقف کند.

آمریکا پیشتر برای تحمیل آنچه که صلح در خاورمیانه خوانده است، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.

دولت ترامپ همچنین اشغال بلندی های جولان توسط این رژیم را به رسمیت شناخته و از طرح «معامله قرن» رونمایی کرد.

این اقدامات خلاف آرمان فلسطین و همچنین قوانین بین‌المللی است اما سلاطین عرب از اقدام و مخالفت عملی در برابر آن سرباز زده و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده‌ان

خبر کوتاه بود:رژیم صهیونیستی و امارات بر سر عادی‌سازی روابط توافق کردند،

و اما بیانیه آن بلندبالا:

در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس‌جمهور ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.

هیأت‌های اسرائیل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم، پروازهای مستقیم، امنیت، مخابرات، فناوری، انرژی، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست، تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد.

امارات متحده عربی و اسرائیل فوراً همکاری‌های خود در زمینه درمان ویروس کرونا و ساخت واکسن برای آن را آغاز خواهند کرد. با همکاری‌های مشترک، این تلاش‌ها باعث نجات جان انسان‌ها در جهان اسلام، یهودیت و مسیحیت در سراسر منطقه خواهد شد.

عادی‌سازی روابط و دیپلماسی مسالمت‌آمیز [میان امارات و اسرائیل] دو مورد از پایدارترین و توانمندترین شریکان منطقه‌ای آمریکا را در کنار یکدیگر قرار خواهد داد.

اسرائیل و امارات متحده عربی، در جهت آغاز یک برنامه راهبردی برای خاورمیانه و توسعه همکاری‌های دیپلماتیک، تجاری و امنیتی، به آمریکا ملحق خواهند شد.  

نخست‌وزیر نتانیاهو و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد امارات مراتب تشکر عمیق خود را نسبت به رئیس‌جمهور ترامپ، به دلیل تعهد ایشان به صلح در منطقه و رویکرد عملگرا و منحصر به فردشان برای دستیابی به آن، ابراز می‌دارند.(اینجا)

و در ازای آن:

رئیس جمهوری آمریکا به طور رسمی طرح موسوم به معامله قرن را کنار گذاشت.

به گزارش  دیلی میل،   رئیس جمهور آمریکا طرحی که جرد کوشنر، دامادش در ژانویه رونمایی کرد و قرار بود طبق آن کرانه باختری توسط اسرائیل اشغال شود را کنار گذاشت و در عوض از ایجاد روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات حمایت کرد.

این حرکت ترامپ به گفته کارشناسان یک پیروزی قبل از انتخابات نوامبر برای ترامپ به شمار می‌آید.(اینجا)

«رابرت او برایان»، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته توافق میان اسرائیل و امارات برای عادی‌سازی روابط در کاخ سفید امضا خواهد شد. (اینجا)

واکنش ها چه بود؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توئیتری با اشاره به عادی‌سازی کامل روابط رژیم خود با امارات، امروز را روزی تاریخی خواند.(اینجا)

سخنگوی حماس به شبکه الجزیره گفت: «اعلام این توافق به منزله پاداش مجانی امارات به اشغالگران برای جنایاتش علیه مردم فلسطین بود و این عادی‌سازی، همچون فرو کردن چاقو بر بدن آرمان فلسطین است و اشغالگران اسرائیلی را به ادامه دشمنی بیشتر در حق مردم فلسطین تشویق خواهد کرد.»(اینجا)

بن زاید ولیعهد امارات در توئیت خود نوشت: «در تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ و نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، توافق شد که [طرح] الحاق (اشغال) اراضی فلسطین متوقف شود».

او در ادامه نوشت که امارات و رژیم اشغالگر قدس همچنین به توافق رسیدند که جهت همکاری مشترک به منظور رسیدن به روابط دوجانبه، نقشه راهی را وضع کنند.(اینجا)

«انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» در این باره گفت: امارات عربی متحده از روابط خود(با اسرائیل) برای ایجاد راه حلی ملموس و واقعی برای مسئله فلسطین استفاده می‌کند.

وی مدعی شد: «امارات همواره بر حفظ پل‌های ارتباطی در راستای خدمت به مسئله فلسطین تاکید کرده است.

این مقام اماراتی با بیان اینکه تصمیم اسرائیل در الحاق اراضی فلسطینی برای همه کشورهای دنیا نگران کننده بود، گفت: این تصمیم هر گونه فرصتی برای صلح را از بین می‌برد.(اینجا)

کوشنر دامادا ترامپ و طراح معامله قرن گفت: «ترامپ از من خواست [برای این کار]، روشی غیرمتعارف و جدید را در پیش بگیریم. این همان چیزی است که ما انجام دادیم  و این توافق صلح به ارمغان خواهد آورد».(اینجا)
 

«عبدالفتاح السیسی»  در بیانیه‌ای که در فیس بوک منتشر کرد، گفت: بیانیه سه جانبه مشترک میان آمریکا، کشور برادر امارات عربی متحده و اسرائیل درباره توافق بر سر توقف الحاق اراضی فلسطین و برداشتن گام‌هایی به سمت ایجاد صلح در خاورمیانه را با علاقه و اهتمام فراوان دنبال کردم و تلاش مسئولان این توافق برای دستیابی به شکوفایی و ثبات در منطقه را ارج می‌نهم.(اینجا)

برایان هوک در جلسه‌ای در کاخ سفید گفت که این توافق بخشی از «خاورمیانه جدید» است.

برایان هوک مدعی شد: «صلح میان اعراب و اسرائیلی‌ها بدترین کابوس ایران است. هیچ‌کس بیشتر از ایران برای تشدید درگیری‌ها میان اعراب و اسرائیل تلاش نکرده است.»

وی ادامه داد: «چیزی که امروز شاهد آن هستیم خاورمیانه جدید است. سیر حوادث، امروز بسیار متفاوت است و ما می‌بینیم که آینده تا حد زیادی در خلیج [فارس] و نزد اسرائیلی‌ها و گذشته نزد رژیم ایران است. ایران با توسل به زور بی‌رحمانه به قدرت چسبیده است.»(اینجا)

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در توجیه توافقنامه عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی مدعی شد که این اقدام، گامی «بلند» در «مسیری درست» است. (اینجا)

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: عادی‌سازی در واقع تسلیم شدن و به زانو درآمدن است و واقعیت‌های این نزاع را تغییر نخواهد داد، بلکه باعث می‌شود که رژیم اشغالگر تروریستی‌تر شود.

جهاد اسلامی افزوده است: ما به شدت توافقی اعلام شده میان امارات متحده عربی و اسرائیل را محکوم می‌کنیم.(اینجا)

همچنین در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می نماید که دولت امارات و دیگر دولت های همراه باید مسئولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان کرده است که تاریخ نشان خواهد داد چگونه این اشتباه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی، و این خنجری که به ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه کلیه مسلمانان وارد آمد،  برعکس منجر به تقویت محور مقاومت شده و اتحاد و همبستگی علیه رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه را به اوج خواهد رساند.

وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه ای خود چنگ به صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می کشند توصیه کرده است که به خود آیند و در تشخیص دوستان و دشمنان خود به بی راهه نروند.(اینجا)

محمدعلی الحوثی، از رهبران انصارالله یمن گفت: کشورهای عربی و اسلامی باید موضع واضحی درباره روابط مستقیم امارات با اسرائیل داشته باشند. ما خواهان پایان تبادل تجاری با امارات و محکوم کردن توافق این کشور با اسرائیل از طریق بستن دفاتر واردات و صادرات خود در امارات به عنوان گام عملی برای جرم دانستن این خیانت هستیم.

وی گفت: توافق اسرائیل و امارات خیانتی به مسئله فلسطین و شهدایش است و نشان می‌دهد جنگ‌هایی که امارات در آن شرکت می‌کند در راستای اجرای سیاست‌های آمریکاست.(اینجا)

یک روزنامه اسرائیلی جزئیات را فاش کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتی نوشت: با یوسی کوهن، رئیس موساد تماس گرفته و از او به خاطر کمک به تقویت روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) در طول چند سال گذشته به ویژه کمک به امضای توافق با امارات قدردانی کردم.

رهبری فلسطین از امارات خواسته فورا از اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که اقدام شرم‌آور و خیانتی به الاقصی است، صرف‌نظر کند.

در این راستا روزنامه یدیعوت آحارونوت فاش کرد که سه میانجیگر در رسیدن به توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی نقش داشتند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان "میانجیگر اسرائیلی" نوشت: "حاییم صبان"، تاجر میلیاردر اسرائیلی با اسرائیل و امارات در تماس بود. وی جزو میانجیگران قبل از امضای توافق بود.

این روزنامه به نقل از صبان نوشت: تنها به تقویت چیزی کمک کردم که بیش از یک سال است مقدمات آن چیده شده بود.

صبان گفت: توافق عادی‌سازی بعد از انتشار مقاله یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن درحال شکل‌گیری بود. زمانی که به مقاله نگاه کنید اصول توافق را در آن می‌بینید. اقدامات دیگری در راه است نمی‌توانم در زمان کنونی درباره آن صحبت کنم.

وی گفت: این اولین گام به سمت یک "روز تاریخی" است. زمانی که سفارتخانه‌ها بازگشایی شوند امیدواریم در به روی دیگران برای پیوستن باز شود. توافق عادی‌سازی با امارات گامی است که به کشورهای دیگر اجازه می‌دهد به اسرائیل نزدیک شوند.

وی درباره گفتگویی که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای امضای توافق مشابهی با این کشور داشته، گفت: از او پرسیدم چرا با اسرائیل از پشت پرده همکاری می‌کنید از چه چیزی می‌ترسید؟

صبان گفت: اکنون که چنین توافقی با امارات امضا کرده‌ایم ممکن است بتوانیم کشورهای بیشتری را قانع کنیم. امیدوارم بتوانیم چنین توافقی با عربستان امضا کنیم هرچند احتمالا زمان زیادی به طول می‌انجامد.

روزنامه یدیعوت فاش کرد از بین شخصیت‌هایی که در رسیدن به توافق میانجیگری کردند "یوسی کوهن" است که در دوره اخیر بارها به ابوظبی سفر کرده بود. همچنین "جارد کوشنر"، داماد و مشاور ترامپ از دیگر میانجیگران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر می رسد که این اتفاق بازی حاصل جمع صفر به نفع ترامپ و نتانیاهو شد و بار دیگر سر اعراب بی کلاه ماند. بدترین اتفاقی که می توانست اتحاد عرب های مسلمان را خدشه دار کند نفوذ صهیونیسم به کشورهای عربی و دل صاحبان قدرت بود. پس از این احتمالا خاورمیانه اتفاقات تلخ و تازه ای را تجربه خواهد کرد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =