۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶

بهروز جعفری

زهرا تالانی - کمیسیون آموزش مجلس در نخستین روزهای کاری خود در سال جاری میزبان کمیسیون آموزش و پرورش بود.نمایندگان این کمیسیون درباره تعطیلی روزهای پنج شنبه مدارس ابتدایی، صندوق ذخیره فرهنگیان و ... از وزیر سوالاتی را پرسیدند.درهمین باره با  بهروز جعفری نایب رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت وگویی را انجام داده ایم:

یکی از موضوعاتی که در سال گذشته مطرح و امسال اجرایی شد تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنج شنبه بود.در این باره نظر وزیر چه بود؟

دکتر حاجی‌بابایی یکی از دلایل این طرح را مطالبات چندین‌ساله معلمان دوران ابتدایی مبنی بر این که پنج روز در هفته در مدرسه باشند، دانست. امکان استفاده از روز پنجشنبه برای انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه آموزشی، اضافه کردن یک ساعت به ساعات درسی در طول هفته و در نتیجه افزایش 24 ساعت درسی در هفته به 25 ساعت و اختصاص این یک ساعت اضافه به انس با قرآن برای دانش‌آموزان، استفاده از نشاط به وجود آمده دانش‌آموزان از دو روز تعطیلی برای افزایش بهره‌وری آموزشی در شنبه هفته بعد و استفاده از تجربه بسیاری از کشورها از دو روز تعطیلی مدارس در هفته هم از دیگر موارد مطرح شده از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان محاسن تعطیلی پنجشنبه‌ها بود. ظاهراً به این نتیجه رسیده‌اند که محاسن طرح بیشتر از معایبش است و قرار شده از سال تحصیلی آینده به صورت آزمایشی اجرا شود.

 شما از منتقدین این طرح بودید آیا توضیحات وزیر باعث رفع ابهامات شما شد؟

اگر توضیحات ایشان اجرا شود می‌توان به نتایج اجرای این طرح امیدوار بود به‌خصوص استفاده از تعطیلی پنجشنبه‌ها برای اجرای برنامه‌های آموزشی فوق‌برنامه که کمک زیادی به بالا بردن سطح علمی دانش‌آموزان می‌کند.

 یکی از انتقادات مخالفان وجود مدارس دو شیفته بود که عملاً اجرای چنین طرحی در آنها امکان ندارد.

 از نکات خوب این جلسه وعده‌ای بود که وزیر  داد مبنی بر این که ان‌شاءالله از سال آینده مدارس هم تک‌شیفته باشند تا بتوان طرح را اجرا کرد.

 پس شما به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس پیش‌بینی اجرای این طرح را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

بله در کل عملکرد آقای دکتر حاجی‌بابایی در وزارت آموزش و پرورش به نظر من مثبت است و برای ایشان آرزوی توفیق دارم. البته کار اجرا بدون اشکال نیست. مهم این است که درصد مشکلات پایین بیاید که شاهد هستیم این در وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده است و امیدواریم در سایر وزارتخانه‌ها هم شاهد این رشد باشیم.

 

 از انتقادات وارد بر این طرح یک انتقاد باقی می‌ماند و آن بلاتکلیفی والدینی است که هردو شاغل هستند و روز پنجشنبه فرزند آنها بدون سرپرست در خانه می‌ماند. این مورد هم مطرح شد؟

بله این مورد هم از سوی نمایندگان مطرح شد. در واقع برای این مورد راهکاری دیده نشده است. یکی از معایب طرح هم همین است. البته می‌توان راه حل‌هایی را بررسی کرد. پیشنهاد من این بود که اگر مدارس در روز پنجشنبه با کلاس‌های فوق برنامه فعال باشند، این قبیل دانش‌آموزان را در مدرسه مشغول نگه دارند و معلمانی هم که با آنها فوق‌برنامه کار می‌کنند، اضافه حقوق بگیرند.

 غیر از تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس ابتدایی چه مورد دیگری به عنوان برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 90 مطرح شد؟

موارد زیادی بود از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان که گفتند پیگیرند، آموزش از راه دور که گفتند مقرر شده از طرف خود مدارس انجام شود، بحث تدوین محتوای کتب درسی که گفتند در دست اقدام است. گزارشی از اقدامات ستادهای تسهیلات نوروزی ارائه کردند که تخمین سکونت 4-5 میلیون نفر در این ایام در اماکن آموزشی را داشتند. همینطور بحث ساخت و ساز مدارس و همچنین تعامل مجلس با وزارتخانه مطرح شد و در کل فضای صمیمی و خوبی بر جلسه حاکم بود. اگر این همکاری تداوم داشته باشد قطعاً نتایج خوبی برای آموزش و پرورش کشور دارد.

 42134

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =