شکست بی‌سابقه آمریکا در شورای امنیت چطور رقم خورد؟

در حالی که رئیس جمهور آمریکا سرمست از توافق امارات و اسراییل بود، شکست او در طرحی که علیه ایران به شورای امنیت ارائه کرد، نشان داد که او هرگز محبوب نخواهد شد.

مهسا مژدهی: «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در باره رد قطعنامه ضد ایرانی دولت ترامپ در شورای امنیت گفت: رای قدرت های اروپایی در سازمان ملل متحد در باره تحریم ایران مایوس کننده بود و ما امروز باختیم. جمعه شب به وقت محلی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط بودند، پس از ساعات طولانی رای گیری، به قطع‌نامه تهیه شده از سوی آمریکا که در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است، رای ندادند و ایالات متحده، تنها توانست نظر یک کشور، آنهم دومینیکن، جزیره ای کوچک در دریای کارائیب را وادارد تا مطابق میلش به این قطع نامه رای دهد. 

 از آنجایی که پیش بینی می شد قطعنامه رای نیاورد، آمریکا ارائه آن به صحن شورا را به تونس و استونی پیشنهاد داد ولی این دو کشور از ارائه آن سرباز زدند. پس از طرح در صحن هم فقط جمهوری دومینیکن رای مثبت داد و خود امریکا. ۱۱ کشور رای ممتنع دادند و چین و روسیه هم رای منفی. سابقه نداشته که آمریکا قطعنامه ای را به شورای امنیت ببرد و بدون وتو، قطعنامه اش شکست بخورد.

آرای ممتنع تروئیکای اروپا با توجه به بیانیه هایی که به خصوص فرانسه و انگلیس دادند نشانه خیانت چندباره آن‌ها به قطعنامه و برجام است. انگلیس و فرانسه هردو در بیانیه اعلام رای خود، تاکید کردند که "مشخص بود این قطعنامه حمایت شورا را جلب نمی‌کند".(اینجا بیشتر بخوانید)

به نظر می رسد شکست روز جمعه را آمریکایی ها حتی قبل از آغاز رای گیری پیشبینی کرده بودند. پمپئو ساعاتی قبل از مشخص شدن آراء، وعده داد ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در موعد مقررش در روز ۱۸ اکتبر سال جاری لغو شوند. 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در اولین واکنش بعد از شکست آمریکایی ها گفت : در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته آمریکا تا این حد منزوی باشد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پس از شکست امریکا در شورای امنیت در صفحه توییترش نوشت: در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد. به رغم همه سفرها، فشارها و دوره گردی ها، آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند. دیشب  دیپلماسی فعال ایران در کنار استحکام حقوقی برجام آمریکا را برای چندمین بار در شورای امنیت شکست داد. او کمی بعد، در توئیت دیگری در واکنش به شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه ضدایرانی نوشت که رژیم آمریکا باید از شکست‌های مطلق خود درس بگیرد در غیر اینصورت منزوی تر خواهد شد.  سیدعباس موسوی در توئیتی نوشت:

" جامعه بین‌الملل، یک بار دیگر و با صدایی رسا، تلاش بی‌پروا و بی‌حاصل ایالات متحده برای تضعیف اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرد. رژیم آمریکا باید از شکست‌های مطلق خود درس گرفته و از بی‌آبرو کردن خود در سازمان ملل دست بردارد، در غیر اینصورت منزوی خواهد شد، حتی بیشتر از الان."

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در بریتانیا هم در توئیتی نوشت: رد شدن کامل پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل نشانگر سطح انزوای بین‌المللی دولت آمریکا است. فشار حداکثری بین المللی علیه آمریکا برای تغییر رفتارش در برابر توافق هسته‌ای ایران در حال افزایش است.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در واکنش به شکست اقدام آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آن را اقدامی بی پایه و اساس تلقی کرد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ملل در پیامی توییتری درباره شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نوشت: قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با حمایت ۲ کشور، ۲ رای منفی و ۱۱ رای ممتنع  مواجه شد. آمریکا به طور کلی از نتیجه با خبر بود اما تصمیم گرفت که قطعنامه اش را اعمال کند. رویکرد ایدئولوژیک می تواند یک کشور را در وضعیت ناخوشایندی قرار دهد.

چرا انگلیس رای ممتنع داد و روس ها به آمریکا نه گفتند؟

در میان کشورها، روسیه و انگلیس در خصوص آرای خود توضیحاتی دادند.

 نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در پی شکست قطعنامه آمریکا در سازمان ملل خواستار جلوگیری از شدت یافتن تقابل بر سر مسائل ایران شد.  واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در پی شکست قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در رای گیری شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل گفت که روسیه از تمام اعضای شورای امنیت خواست از شدت یافتن بیشتر تقابل درباره مسائل ایران خودداری کنند.

نبنزیا علاوه بر این درباره دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از سران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری نشستی مجازی با حضور ایران، گفت: در چهاردهم آگوست رئیس جمهور پوتین پیشنهاد کرد نشستی آنلاین با حضور اعضای دائمی شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران برای مطرح کردت اقداماتی در راستای پرهیز از تقابل درباره این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود. باید این پیشنهاد را در نظر گرفت، اگرنه ممکن است با افزایش خطر تقابل، تنش ها گسترس یابند. باید از این دوری کرد.
 او در ادامه مطرح کرد: روسیه آماده همکاری با تمام کشورها برای خارج کردن اوضاع از کانالی خطرناک است.

 نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: ما اطمینان داریم جایگزینی برای تهدید و باج خواهی وجود دارد. راهکار مورد قبول همگانی، اقدام مشترک و در نظر گرفتن منافع امنیتی قانونی تمام شرکای منطقه ای است.

انگلیسی ها هم گفتند که به پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که از سوی آمریکا پیشنهاد شده بود، رأی ممتنع دادند زیرا مشخص بود که این پیش‌نویس حمایت شورا را به خود جلب نخواهد کرد.

 انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در نگرانی‌های تعدادی از اعضای شورای امنیت نسبت به انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی موجود علیه ایران در ماه اکتبر مشترک هستیم.

بر اساس ادعای انگلیس، وزیران خارجه سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند که منقضی شدن این محدودیت‌ها می‌تواند پیامدهای اساسی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای داشته باشد.

رسانه های خارجی چه نوشتند؟ 

روایت رسانه های خارجی هم از این شکست جالب بود .  گاردین نوشت: در حالی که واشنگتن در پی اقدامات سختگیرانه شدیدتر علیه ایران است، تنها یک کشور برای دادن رای موافق به ایالات متحده پیوست و این انزوای واشنگتن را برجسته‌تر کرد. به عبارتی آمریکا شکستی تحقیرآمیز در سازمان ملل متحد متحمل شده، زیرا پیشنهاد وی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت تنها رای جمهوری دومینیکن را به همراه داشت.   در گزارشی که با عنوان «ایالات متحده شکست شرم آور را در قبال طرح تحریم تسلیحات ایران دریافت» در این روزنامه بریتانیایی درج شده، آمده است: قطعنامه ایالات متحده هرگز در مقابل مخالفت‌های روسیه و چین تصویب نمی‌شد و پیشنهاد واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درواقع نوعی اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ برای اقدامات شدیدتر علیه تهران قلمداد می‌شد.   اما مقیاس شکست روز جمعه واشنگتن، حاکی از انزوای ایالات متحده در صحنه جهانی پیش از رویارویی بزرگ دیپلماتیک است. ایالات متحده با جنگ لفظی ضدایرانی از زمان آماده کردن پیش نویس قطعنامه به امید جذب هواداران بیشتری بود، اما اصرار آن مبنی بر تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران در سازمان ملل، این امر را غیرممکن کرد. کشورهای استونی و تونس در برابر فشار ۱۱ ساعته ایالات متحده برای حمایت از پیش نویس تجدیدنظر شده، ایستادند و این مساله باعث کاهش فشار آمریکا در سازمان ملل شد. روسیه و چین هم این قطعنامه را وتو کردند و ایالات متحده و جمهوری دومینیکن رای موافق و سایر اعضای شورا رای ممتنع دادند.  

شبکه های تلویزیونی آمریکایی و غربی هم به این مساله واکنش های زیادی نشان دادند. شبکه تلویزیونی سی ان ان در بازتاب شکست کاخ سفید در تمدید تحریم های ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل نوشت:  شورای امنیت پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم های ایران را رد کرد.

سی ان ان در ادامه  بازتاب این خبر نوشت: آمریکا در حالی در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد که بسیاری از متحدان و همچنین کارشناسان درباره خطرات بالقوه از هم گسیختن این توافق مهم هشدار داده بودند.

خبرگزاری رویترز در خبری فوری و کوتاه در بازتاب این شکست دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد: رابرت اوبراین مشاور امنیت کاخ سفید به صراحت گفت که ما باختیم، وی که روز جمعه با شبکه خبری فاکس نیوز مصاحبه می کرد گفت : رای اروپایی های شورای امنیت تعجب آور نبود بلکه باعث یاس بود.

خبرگزاری آسوشتیدپرس نیز در این باره تیتر زد: سازمان ملل قاطعانه خواسته آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را مرعوب ساخت. آسوشیتدپرس نوشت: دولت ترامپ تنها حمایت جمهوری دومنیکن را برای این خواسته خود به همراه داشت. این رسانه آمریکایی که از اواسط قرن نوزدهم تاکنون در عرصه خبر فعالیت دارد می نویسد: پنج قدرت جهانی، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که همچنان خود را به توافق هسته ای ایران متعهد و پابرجا می دانند، بسیاری از دیپلمات های این کشورها درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هشدار دادند که این موضوع می تواند منجر به خروج ایران از این توافق که آنها به آن پایبند مانده اند، شود.

شبکه تلویزیونی فاکس نیز در بازتاب این شکست واشنگتن تیتر زد: شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آمریکا در باره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرد.فاکس نیوز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که موعد آن در ماه اکتبر(مهر)  به پایان می پذیرد؛ رد کرد، اقدامی که به نظر می رسد منتج به تلاش یکجانبه دولت ترامپ دراین زمینه علیه ایران شود.

به نوشته روح الله جمعه ای، بزرگترین دستاورد این قطعنامه انزوا و تنهایی تاریخی آمریکا در برابر مقاومت حداکثری مردم ایران در قبال خروج قلدرانه این کشور از برجام بود. درحالیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور قمارباز و خودکامه ایالات متحده با زیرپا گذاشتن تمامی تعهدات بین المللی کشورش اقدام به خروج از برجام کرد تا با تحریم های ظالمانه و قلدرانه، مردم ایران را در تنگنا و انزوای بین المللی قرار دهد اما درایت و هوشمندی مقام معظم رهبری در تاکتیک مقاومت حداکثری باعث شد ضمن پایبندی به تعهدات و توافق بین الملل برجام، و همزمان کنار گذاشتن محدودیت های داوطلبانه در این زمینه، تهدید ناشی از خروج آمریکا از برجام به فرصت درخشانی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد و امروز رویکرد منطقی و عقلانی و مدبرانه نظام درخصوص خروج آمریکا از برجام به سند افتخار، حقانیت،مظلومیت و اقتدار ایران در جامعه جهانی تبدیل شده است.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1422136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =