آیا سازهای موسیقی ویروس کرونا را منتشر می‌کنند؟

ایسنا نوشت: کووید-۱۹ بیماری شدید و خطرناکی است و موجب خانه‌نشینی بسیاری از موسیقی‌دانان شده است. در آغاز شیوع، این بیماری همه‌گیر جامعه موسیقی را تحت تاثیر قرارداد و فعالان موسیقی در آمستردام، واشنگتن و دیگر مناطق اروپا را آلوده کرد. چندین عضو گروه کر متاسفانه به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ درگذشتند.

این موارد نشانه‌های اولیه‌ بود که نشان داد، آواز خواندن در این زمان ممکن است خطرناک باشد. این خطرات به‌اندازه کافی قوی بود و زنگ خطری برای انجمن ملی مربیان آواز ( NATS) شد و بسیاری از مراسم از جمله اپرای متروپولیتن نیویورک را لغو کرد. این نگرانی وجود دارد که نوازندگان سازهای بادی نیز ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به کووید-۱۹ باشند و ارزیابی خطر ابتلا به کووید-۱۹ از طریق سازهای بادی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

انتشار ویروس کووید-۱۹ بیشتر توسط قطرات یا آئروسل است. قطرات بزرگ‌تر بر روی سطوح قرار می‌گیرند و قطرات کوچک‌تر در هوا معلق باقی‌مانده و موجب عفونت می‌شوند. ذرات معلق در هوا به دلیل کوچکی ممکن است به بیماری جدی‌تر منجر شوند، زیرا می‌توانند بیشتر در ریه‌ها استنشاق شوند. میزان فاصله ایمن از یکدیگر ۶ فوت ذکر می‌شود زیرا مسافتی است که قطرات بزرگ‌تر در هوا باقی نمی‌مانند. اما اگر یک فرد آلوده در یک اتاق کوچک سرفه کند ویروس‌ها منتشرشده و موجب آلودگی دیگران می‌شوند.

کرونا در کمین نوازندگان

از زمان همه‌گیری توصیه‌های زیادی در مورد کاهش شیوع کروناویروس ارائه‌شده است اما برخی از این موارد اساس علمی دقیقی ندارند به‌عنوان‌مثال در یوتیوب نمایشی منتشر شد که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امکان انتقال ویروس از طریق سازها وجود ندارد، اما با توجه به فعالیت‌های فرد، خطر ابتلا به گسترش کووید-۱۹ در زندگی روزمره وجود دارد. نوازندگی با سازهای بادی و تدریس احتمالا خطر بیشتری به همراه دارد.

نوازندگانی که به نتیجه‌گیری از مطالعات غیرقابل تکرار،تکیه می‌کنند، ممکن است خطرهای فعالیت خود یا عدم اطمینان در ارزیابی این خطرات را دست‌کم ارزیابی کنند.متاسفانه، چندین تحقیق شبه‌علمی اخیر در مورد راهبردهای کاهش خطر برای نوازندگان سازهای بادی ارائه‌شده است.

اگر فرض کنیم هیچ خطری وجود ندارد، یا مراحل کاهش خطر رعایت نشده است، افراد نمی‌توانند تصمیم آگاهانه‌ای در مورد قرار گرفتن در معرض خطر اتخاذ کنند.

انتقال از طریق هوا

در زمینه موسیقی بیشتر به خطرات آواز توجه شده است چون آواز خواندن نیاز به تنفس عمیق، لرزش تارهای صوتی، حنجره، حلق، زبان و لب‌ها دارد و از این طریق ذرات معلق در هوا ایجاد می‌شوند که حداقل ساعت‌ها باقی می‌مانند. در مقاله‌ای ذکر شده است که برخی از افراد به دلایل نامعلوم ذرات معلق بیشتری نسبت به سایرین تولید می‌کنند.

احتمالا خطرات نوازندگی سازهای بادی متفاوت از مواردی است که در خوانندگی دخیل هستند، اما شباهت‌هایی نیز وجود دارد. به‌عنوان‌مثال فلوت، یک جریان هوای قوی ایجاد می‌کند، اما جریان هوا، کل داستان را بیان نمی‌کند، نواختن سازهای بادی مستلزم تنفس عمیق، بازدم گاهی اجباری و هواسازی در دهان و بینی است که از این طریق ترشحات آلوده در هوا بیشتر منتشر می‌شوند. خطر تولید آئروسل ناشی از عملکرد ابزار بادی شناخته‌شده نیست، اگرچه چندین نشانه وجود دارد که ممکن است خطری فراتر داشته باشند. مطالعات در مورد این خطر و اثربخشی راهبردهای کاهش آن هنوز به‌طور کامل شناخته‌نشده است.

فلوت یا نی

مراکز کنترل بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC)، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) و سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) هیچ توصیه‌ای برای پاک‌سازی نی یا فلوت ارائه نکردند و هنوز علم بسیار کمی در این زمینه وجود دارد  که به‌طور خاص پشتیبانی نشده و یا راهنمایی خاصی در مورد چگونگی محافظت در برابر کروناویروس از طریق این ابزار ارائه نشده است. هیچ روشی معتبر وجود ندارد که خطر انتقال ویروس از طریق نی‌ را از بین ببرد. امن‌ترین روش این است که با همه نی‌ها به‌گونه‌ای رفتار کنید که آلوده هستند و از اشتراک‌گذاری آن‌ها اجتناب کنید.

آموزش موسیقی

به دلیل تجربه کمتر فراگیران، احتمال بیشتری وجود دارد که هوا در اطراف محفظه دهانی مخصوص نشت کند. چون این افراد برای تولید صدای قوی‌تر تلاش می‌کنند و به‌احتمال‌زیاد  فشار یا انتشار هوا از بینی دارند. این مورد ممکن است خطر بیشتری برای تولید ذرات معلق در هوا ایجاد کند و موجب شیوع کروناویروس شود.

اتاق‌های تمرین، فضاهای کوچکی هستند که ممکن است به‌راحتی مملو از آئروسل (هوا) شوند. ممکن است چند ساعت طول بکشد تا این ذرات در مکانی قرار گیرند و حتی در صورت حل شدن در هوا هنوز هم می‌توانند سطوح را آلوده کنند. به همین دلیل باید از تهویه مناسب و اقدامات احتیاطی لازم استفاده شود تا در مدت‌زمانی کوتاه تمیز و آماده استفاده مجدد شوند.

مراکز پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) توصیه می‌کند برای رهایی از این ویروس از آب گرم و صابون استفاده شود اما برای سطوح چوبی، سنگی و یا نمدی توصیه‌هایی ارائه نشده است.

انجمن صنایع موسیقی (MIA) راهنمایی‌هایی در زمینه پخش و تمیز کردن آلات موسیقی ارائه کرده است.

سه سازمان آمریکایی؛ انجمن‌ دبیرستان‌های فدراسیون ملی ایالتی (NFHS)، انجمن ملی بازرگانان موسیقی (NAMM)و انجمن ملی آموزش موسیقی (NAfME)به‌طور مشترک توصیه‌هایی برای مربیان موسیقی هنگام تدریس فراگیران و والدین هنگام تمیز کردن آلات موسیقی ارائه کردند.

انجمن مربیان موسیقی کلمبیا بریتانیا نیز راهنمایی برای ایمنی در ارائه موسیقی در مدارس از جمله دستورالعمل‌های بهداشتی و ضدعفونی کردن پیشنهاد کرده است.

دانشگاه برلین نیز توصیه‌های برای عملکرد ارکسترها در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ دارد.

مرکز کنترل بیماری‌های عفونی امریکا نیز اعلام کرده اشتراک‌گذاری سازها، اشتراک‌گذاری عفونت‌هاست.

مرکز هنرهای نمایشی تگزاس آمریکا، از طریق فیلم، راهنمایی‌هایی برای دانشجویان در مورد نحوه تمیز کردن آلات موسیقی خاص منتشر کرده است.

شرکت یاماها راهنمایی‌هایی در رابطه با ضدعفونی کردن سازهای موسیقی خاص، ازجمله پیانوهای دیجیتال، طبل‌ها و سازهای کوبه‌ای، ارگ، گیتار و سازهای بادی ارائه کرده است. همچنین راهنمایی‌هایی در رابطه با ضدعفونی‌کننده تجهیزات صوتی حرفه‌ای وجود دارد.

انجمن صنفی تکنسین پیانو نیز راهنمایی‌هایی در مورد تمیز کردن پیانو ارائه داده است.

راهنمایی‌هایی در مورد نحوه تمیز کردن سازهای برنجی نیز ارائه شده است.

دانشگاه مراقبت‌های بهداشتی آیووا در زمینه خطر ابتلا به کووید-۱۹ هنگام نواختن سازهای بادی تحقیقاتی انجام داده است.

مجله بین‌المللی تحقیقات بهداشت محیط، مقاله‌ای در مورد آلودگی میکروبی سازهای بادی موسیقی از دانشکده پزشکی دانشگاه تافتز آمریکا منتشر کرده است.

توصیه‌های بهداشتی

در ذیل توصیه‌های بهداشت عمومی انگلیس (PHE) برای کمک به جلوگیری از ابتلا و شیوع کووید-۱۹ ذکرشده است:

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال یا آستین خود (نه دستان خود) بپوشانید.

دستمال را بلافاصله داخل سطل زباله قرار دهید.

دست‌ها را اغلب با صابون و آب بشویید و اگر صابون و آب در دسترس نیست از ژل ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

سعی کنید از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.

اشیاء و سطحی که اغلب لمس می‌شود را تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر دستان شما تمیز نیست، با دست چشم، بینی یا دهان خود لمس نکنید.

پروتکل‌های بهداشتی را به کارکنان خود اعلام کنید.

دستورالعمل بهداشتی در مورد آلات موسیقی

سازها را به اشتراک نگذارید.

دستورالعمل‌های بهداشتی مناسب برای سازهای مختلف را در هر زمان رعایت کنید.

ابزارهای برنجی را با آب گرم و صابون و یک برس مخصوص ابزار تمیز کنید (از قلم‌مو باید استفاده شود تا مواد زاید در دستگاه از بین برود و از هرگونه احتمال عفونت مجدد یا آلودگی جلوگیری شود).

بهداشت قسمتی از ساز که در دهان قرار می‌گیرد، ضروری است. این قسمت را با آب گرم، صابون و برس مخصوص تمیز کنید.

از سفیدکننده یا مایعات ضدعفونی‌کننده استفاده نکنید زیرا موجب آسیب خواهد شد. اسپری ضد میکروب مانند استریسول برای استفاده در مدرسه یا فروشگاه مناسب است.

توصیه عمومی برای فروشگاه‌ها، مراکز آموزشی و یا دیگر موارد عمومی مرتبط

ضدعفونی‌کننده‌های دست با میزان الکل مناسب برای استفاده کارکنان و مشتریان فراهم کنید و آن‌ها را در مکان‌های مناسب و در دسترس قرار دهید.

سطوح و اشیاء که افراد آن‌ها را لمس می‌کنند مانند ورودی‌ها، دستگیره درها، کلید و پریزها، سطوح و سرویس‌های بهداشتی را تمیز و ضدعفونی کنید.

آلات موسیقی را نیز بر اساس دستورالعمل‌های آن پاک‌سازی کنید.

منابع

mia.org.uk

ism.org

medicine.uiowa.edu

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =